دنیای تصویر


از جمله آثار سرشناسی که مرحوم طالب‌زاده در آن در قامت کارگردان حضور داشت مجموعه تلویزیونی «بشارت منجی» بود با محوریت داستان مسیح از زبان انجیل برنابا که سال ۱۳۸۷ در ۱۳ قسمت تولید شد و در تابستان ۱۳۸۹ روی آنتن شبکه اول سیما رفت. داستان این مجموعه از جایی روایت می‌شد که در روزگاری که کاهنان، رومی‌ها و حکومت فاسد هیرودس زمام امور یهودیه (فلسطین) را در دست داشتند پیامبری با نشانه توحید و عرفان ظهور کرد. پیامبری که در برابر زور و فساد هیرودس و رومی‌ها مقاومت کرد، اما تزویر کاهنان مؤثر افتاد و او به خواست خدای خود لبیک گفت و عروج کرد. در این مجموعه تلویزیونی که نسخه سینمایی‌اش هم ساخته و پخش شد احمد سلیمان‌نیا در نقش مسیح، فتحعلی اویسی در نقش پیلاطیس، مرتضی ضرابی در نقش یهودا اسخریوطی، افشین زارعی در نقش روبین و مهدی حیدری در نقش یوحنا حضور داشتند.

سال ۱۳۶۹ نادرطالب‌زاده در کنار بازیگرانی چون «محمد علیدوست»، «علی جلیلی باله»، «اصغر عابدی»، «حسن قرچه‌داغی» و «نسرین مقدم» در فیلمی با عنوان «تویی که نمی‌شناختمت» به کارگردانی و نویسندگی ابراهیم سلطانی‌فر ایفای نقش کرد. این فیلم بر اساس سه داستان از سید مهدی شجاعی از کتاب «دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز» و «ضریح چشم‌های تو» اقتباس و از اقبال بسیار خوبی برخوردار شد. در سکانسی از این فیلم، لحظه شهادت شخصیتی را که مرحوم طالب‌زاده ایفاگر نقش آن است، می‌بینیم که سکانسی است بسیار تأثیرگذار و پخته در میان سکانس‌هایی که در حوزه دفاع مقدس به یاد ماند. مرحوم نادرطالب‌زاده چه در حوزه کارگردانی و چه در حوزه بازیگری از تجربیات خود در سینمای مستند
 استفاده می‌کرد.

نادر طالب‌زاده در تابستان 1359 قبل از شروع جنگ مستند «خوزستان» و اواخر سال 59 مستندی به‌نام «واقعیت» ساخت. سال‌ها بعد در جریان جنگ بوسنی و نسل‌کشی مسلمانان به این کشور رفت و مستندی به نام «خنجر و شقایق» ساخت و برای اولین بار به‌عنوان یک ایرانی به مسأله ظهور بی‌خانمان‌های این جنگ اشاره کرد. نادر طالب‌زاده، از جمله افرادی است که ارتباط کاری و دوستانه‌ای با شهید «سید مرتضی آوینی» داشت. او در گفت‌و‌گویی نحوه آشنایی خود با آوینی را این‌گونه تعریف کرد: «آشنایی من با مرتضی از فیلم‌هایش، مجموعه کار‌های تلویزیونی جهاد و روایت فتح آغاز شد. یعنی قبل از اینکه خودش را ببینم، کارهایش را دیدم. من سال ۵۷ از امریکا آمدم و فیلم‌های ترکمن صحرا، خان گزیده‌ها، حقیقت و... را که مرتضی در سال‌های اولیه انقلاب ساخته بود، به مرور زمان دیدم و از طریق این آثار با آوینی آشنا شدم. حس می‌کردم این فیلم‌ها زنده‌اند.» حالا قرار است پیکر نادر طالب‌زاده در جوار رفیق شهیدش سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی به خاک سپرده ‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7899/23/611778/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها