تعرفه خدمات پزشکی 1401 اعلام شد

عقب‌نشینی تعرفه‌های پزشکی از پیشنهاد «نظام پزشکی»


گروه اجتماعی/ بعد از گذشت ۱۳ روز از تصویب تعرفه‌های خدمات درمانی، در حالی‌که جامعه پزشکی کشور منتظر ابلاغ تعرفه‌ها است، سازمان برنامه و بودجه جدول افزایش تعرفه‌ها را روز گذشته به هیأت دولت اعلام کرد و جزئیات آن ابلاغ شد.
قیمت‌گذاری نسخه‌های پزشکی و خدمات درمانی امسال با فرازونشیب‌های بسیاری همراه بود و در نهایت دو هفته قبل با عبور از سد تصمیم‌گیران شورای عالی بیمه در هیأت وزیران تصویب شد. همان روزها طبق اعلام وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، افزایش تعرفه خدمات سلامت در بخش دولتی به طور متوسط ۱۹.۵ درصد و در بخش خصوصی ۲۴ درصد به تصویب رسید. تعرفه‌های خدمات سلامت حدود ۴۰ درصد کمتر از رقم پیشنهادی سازمان نظام پزشکی است در حالی که در روزهای پرتب‌وتابی سخن از افزایش تعرفه‌های 60 درصدی در بخش خدمات درمانی بود و حتی جداولی منتشر شد که فضای جامعه را ملتهب کرد. هر چند که نتایج رایزنی‌های وزارت بهداشت، سازمان‌های بیمه‌گر، سازمان نظام پزشکی و شورای عالی بیمه افزایش 28 و نیم درصدی قیمت خدمات پزشکی بود اما همین رقم پیشنهادی پس از بررسی در سازمان برنامه و بودجه در نهایت برای تصویب به هیأت وزیران واگذار و در نهایت افزایش 24 درصد اعلام شد. نکته قابل توجهی که امسال در تعرفه‌گذاری خدمات سلامت حائزاهمیت است، رقم رشد تعرفه‌ها در دو بخش دولتی و خصوصی متفاوت از هم است و دولت با رویکرد جلوگیری از خسارت‌های جدی در ارائه خدمات پزشکی از جمله کاهش کیفیت خدمات پزشکی، افزایش تخلف زیرمیزی و هدایت پزشکان عمومی برای ایجاد مطب، رقم بالاتری از افزایش را برای بخش خصوصی در نظر گرفته است.
گرچه رئیس سازمان نظام پزشکی کشور روز گذشته گلایه کرد تعرفه‌ها دیر ابلاغ شده اما در همین مدت برخی از بیماران می‌‌گویند هنوز دولت رقم افزایش تعرفه‌ها را اعلام نکرده بود برخی از پزشکان متخصص مبلغ ویزیت‌ها را به بیش از 200 هزار تومان افزایش داده‌اند، یعنی تعرفه‌ها با «پول نقدی» که بابت ویزیت در مطب‌ها از بیماران گرفته می‌‌شود، همخوانی ندارد.
در نهایت روز گذشته تعرفه‌های پزشکی سال ١۴٠١ اعلام شد و از حالا باید خدمات درمانی طبق این جداول به ارائه خدمت بپردازند و نظارت‌ها افزایش یابد. براساس جدول تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی سال ۱۴۰۱ که از سوی سازمان نظام پزشکی کشور منتشر شد، میزان پرداخت از جیب مردم در بخش دولتی در تعرفه‌های ۱۴۰۱ در بخش ویزیت به صورت کامل مشخص شده است.
براساس این تعرفه‌های جدید، ویزیت پزشکان و کارشناسان پروانه‌دار در بخش سرپایی دولتی در برنامه نسخه الکترونیک سلامت اینگونه اعمال می‌‌شود که پزشکان، دندانپزشکان عمومی و دکترای تخصصی در علوم پایه (PHD) پروانه‌دار ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان، پزشکان و دندانپزشکان متخصص و پزشک عمومی دارای مدرک دکترای تخصصی در علوم پایه 290هزار ریال، پزشکان متخصص زیر 18سال 348هزار ریال، پزشکان فوق تخصص، دوره‌ تکمیلی تخصصی و دوره تکمیلی تخصصی کودکان و نوزادان برای معاینه گروه سنی ۱۸ سال و بالاتر ۳۵ هزار و ۲۰۰ تومان، پزشکان فوق تخصص، دوره تکمیلی تخصصی کودکان و نوزادان برای معاینه گروه سنی زیر ۱۸ سال ۴۲ هزار و ۲۰۰ تومان، پزشکان متخصص روانپزشکی ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان و پزشکان فوق تخصص روان‌پزشکی ۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان، کارشناس ارشد پروانه‌دار ۱۹ هزار و ۹۰۰ تومان و کارشناس پروانه‌دار ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده است.
همچنین میزان پرداخت از جیب مردم در بخش خصوصی در تعرفه‌های ۱۴۰۱ در بخش ویزیت نیز به شرح زیر آمده است: ویزیت پزشکان و کارشناسان پروانه‌دار در بخش سرپایی خصوصی در برنامه نسخه الکترونیک سلامت نیز تعیین شده است و ویزیت پزشکان، دندانپزشکان عمومی و دکترای تخصصی در علوم پایه (PHD) پروانه‌دار ۶۹ هزار تومان، پزشکان فوق تخصص، دوره‌ تکمیلی تخصصی و دوره تکمیلی تخصصی کودکان و نوزادان برای معاینه گروه سنی ۱۸ سال و بالاتر ۱۳۲ هزار تومان، پزشکان فوق تخصص، دوره تکمیلی تخصصی کودکان و نوزادان برای معاینه گروه سنی زیر ۱۸ سال ۱۵۸ هزار تومان، پزشکان متخصص روانپزشکی ۱۳۸ هزار تومان و پزشکان فوق تخصص روان‌پزشکی ۱۵۷ هزار تومان است. بر اساس قانون مصوب 1401 همه ارائه‌دهندگان خدمات سلامت مکلف به نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک خواهند بود. همچنین در جزئیات تعرفه‌گذار خدمات سرپایی درمان اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان در بخش خصوصی، سهم سازمان‌های بیمه‌گر پایه معادل 70 درصد تعرفه بخش دولتی است. تعرفه درمان نگهدارنده با متادون در بخش سرپایی با احتساب هزینه دارو برای دوره یک ماهه 4 میلیون و 532 هزار ریال است. تعرفه خدمات درمانی در بخش سرپایی دولتی در سال 1401 نیز به شرح زیر است: پزشکان، دندانپزشکان عمومی و دکترای تخصصی علوم پایه 233 هزار ریال، پزشکان و دندانپزشکان متخصص و پزشک عمومی دارای مدرک دکترای تخصصی در علوم پایه 290 هزار ریال، پزشکان متخصص زیر 18سال 348 هزار ریال، پزشکان فوق تخصص 422 هزار ریال و پزشکان متخصص روانپزشک 368 هزار ریال تعیین و ابلاغ شد.
در جدولی که هیأت دولت از جزئیات تعرفه‌های خدمات درمانی و تشخیصی بخش خصوصی و دولتی به مراکز و مؤسسات پزشکی ابلاغ کرده، به سهم سازمان‌های بیمه‌گر و دیگر خدمات درمانی به تفصیل اشاره شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7901/22/612007/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها