مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در گفت‌و‌گو با «ایران»:

مصالح ساختمانی نهضت ملی مسکن بالاترین استاندارد را دارد


تولید و تأمین مصالح ساخت یک میلیون مسکن نهضت ملی، با نظارت آزمایشگاه‌های مختلف و بر اساس استانداردهای کشوری و بین‌المللی است

گروه اقتصادی/ کنترل کیفیت مهم‌ترین محور طرح‌های ساخت و ساز با حجم انبوه است. با توجه به اجرای برنامه نهضت ملی مسکن و ساخت یک میلیون مسکن در سال، کیفیت ساخت در آن اهمیت بالایی دارد.برای افزایش کیفیت ساختمان‌های ساخته شده در نهضت ملی مسکن، کنترل‌های متعددی از جانمایی، کیفیت خاک و زمین تا تأمین مصالح و ابزارآلات با استاندارد بالا صورت می‌گیرد تا مشکلات کاهش کیفیت ساختمان در طرح‌های انبوه‌سازی به کمترین میزان در نهضت ملی مسکن برسد.
 مجید کیانپور، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در خصوص چگونگی کنترل کیفیت ساخت در نهضت ملی مسکن گفت: با توجه به اینکه امسال سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» است، این شرکت می‌تواند ارزش‌آفرینی و تأثیرگذاری زیادی در بخش کنترل کیفیت پروژه‌های عمرانی در کشور ایجاد کند.
وی افزود: یکی از بخش‌هایی که شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک امسال می‌تواند در آن نقش آفرین باشد و خدمات کیفی خود را ارائه کند، نهضت ملی مسکن و طرح جهش تولید مسکن است که با تأکید وزیر راه و شهرسازی و دستور ویژه به استان‌ها در دریافت خدمات منحصربه‌فرد آزمایشگاهی است و مدیران استانی آزمایشگاه باید از این ظرفیت برای ارائه خدمات آزمایشگاهی به روز، استاندارد و منحصربه فرد خود استفاده کرده و همچون سایر بخش‌های تصمیم ساز و فعال در این نهضت عظیم، تلاش جهادی داشته باشند.
به گفته کیانپور، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بزرگترین شبکه آزمایشگاهی در سراسر کشور است که خدمات آن با ظرفیت بسیار مناسبی برای کنترل کیفیت ساخت و ساز در اختیار جامعه مهندسی کشور قرار گرفته است. مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خاطرنشان کرد: آزمایشگاه توان و ظرفیت کنترل کیفیت ساخت و ساز در نهضت ملی مسکن را دارد و به مقام‌های تصمیم‌گیر هم اعلام کرده‌ایم که آزمایشگاه می‌تواند در کنترل کیفیت ساخت یک میلیون مسکن در سال نقش بی‌بدیلی داشته باشد، هر آنچه به آزمایشگاه ارجاع شود از مطالعات ژئوتکنیک تا زمانی که ساختمان به بهره‌برداری می‌رسد، کنترل کیفیت آن بر مبنای استانداردهای سازمان برنامه و بودجه و مقررات ملی ساختمان خواهد بود و ما نظارت مستمر بر آن را خواهیم داشت. کیانپور در مورد امکانات شبکه آزمایشگاهی کشور در کنترل کیفیت ساخت و ساز گفت: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک توان انجام 600 نوع آزمایش در بحث مصالح ساختمانی، کنترل کیفیت بتن، نظارت و بازرسی‌های جوش و... را دارد و در نظارت بر کیفیت ساخت نقش مؤثری را ایفا می‌کند. در واقع هر جا اعلام کنند ما همکاری مؤثری را برای افزایش کیفیت ساختمان‌ها خواهیم داشت.
اجرای ساخت با استاندارد بالا
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به مصالح ساختمانی ساخت مسکن در نهضت ملی گفت: تولید و تأمین مصالح این طرح بر اساس استانداردهای سازمان استاندارد است که به واحدهای تولیدی اعلام می‌شود. سازمان استاندارد هم آزمایشگاه‌هایی برای کنترل کیفیت مصالح در اختیار دارد، در مراحل مختلف تولید مصالح این آزمایشگاه‌ها کیفیت آن را ارزیابی می‌کنند بنابراین می‌توان گفت مصالح مورد استفاده در نهضت ملی مسکن از بالاترین استانداردها برخوردار است.
وی در خصوص مکان ساخت در نهضت ملی مسکن نیز گفت: هر جایی که قرار است مسکن ساخته شود مکان‌یابی آن براساس طرح جامع مسکن است.مکان‌یابی براساس شرایط اقلیمی، شیب زمین، زمین‌شناسی، وجود گسل‌ها، فرونشست‌ها و مسائل دیگر انجام و بررسی می‌شود، در نهایت ساخت و ساز در نقطه‌ای که عاری از هر گونه مشکلی باشد شروع می‌شود.
کیانپور افزود: مکان‌یابی ساخت و ساز پس از تصویب در شواریعالی معماری و شهرسازی در قالب طرح‌های منطقه ای تصویب می‌شود. در مکان‌یابی‌های اخیر توجه به فرونشست‌ها بسیار مهم است. فرونشست زمین در مناطق مختلف کشور به خاطر برداشت بی‌رویه از لایه‌های سطحی آب‌های زیرزمینی است و معمولاً برگشت‌ناپذیر است.
کیفی‌سازی مسکن در استان‌ها
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به اهمیت ساخت مسکن با کیفیت در تمام نقاط کشور گفت: بر این اساس وزیر راه و شهرسازی به ادارات کل راه و شهرسازی دستور لازم را برای بهره‌گیری از توان آزمایشگاه برای کنترل کیفیت ساختمان‌های نهضت ملی مسکن ابلاغ کرده‌اند و استان‌هایی که کار را به ما ارجاع می‌دهند همکاری خوبی با آنها در زمینه افزایش کیفیت ساخت مسکن انجام می‌گیرد.
وی گفت: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک 68 سال قدمت دارد، در تمام مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها دارای واحد محلی هستیم، بیش از هزار شعبه آزمایشگاهی داریم که در اختیار عمران و توسعه کشور برای کنترل کیفی است. تلاش می‌کنیم در بازار ژئوتکنیک و کنترل کیفیت سهم بیشتری از بازار را داشته باشیم، در حال حاضر 23 درصد سهم بازار کنترلی در اختیار آزمایشگاه است.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، این شرکت را یکی از راهبردی‌ترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات کیفی در وزارت راه و شهرسازی و کشور خواند که خدمات فنی منحصربه فرد خود را به جامعه هدف ارائه می‌دهد.
وی در ادامه گفت: یکی از بخش‌هایی که شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک امسال می‌تواند نقش آفرین باشد و خدمات کیفی خود را ارائه کند، نهضت ملی مسکن و طرح جهش تولید مسکن است که با تأکید وزیر راه وشهرسازی و دستور ویژه به استان‌ها در دریافت خدمات منحصربه‌فرد آزمایشگاهی است و مدیران استانی آزمایشگاه باید از این ظرفیت برای ارائه خدمات آزمایشگاهی به روز، استاندارد و منحصربه فرد خود استفاده کرده و همچون سایر بخش‌های تصمیم ساز و فعال در این نهضت عظیم، تلاش جهادی داشته باشند.
کیانپور اضافه کرد: وزیر راه و شهرسازی لزوم بهره‌برداری از خدمات شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک را به همه استان‌ها اعلام کرده و حمایت خوبی برای حضور شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در پروژه‌های عمرانی داشته که این حمایت بی‌سابقه است.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: مدیران استانی از هیچ تلاشی برای ارائه خدمات مطلوب به مشتریان دریغ نکنند و طبق قرارداد و در زمان مقرر بدون تأخیر خدمات خود را ارائه کرده و به طور مستمر از پروژه‌ها بازدید میدانی داشته باشند و تعامل خوبی با مدیران دستگاه‌های اجرایی و استانی برقرار کنند.
وی با تأکید براینکه این شرکت از ظرفیت بسیار خوب نیروی انسانی برخوردار است، عنوان کرد: معتقدم با این همکاران و مدیران توانمند معرفی مدیران لایق و کارآمد به دیگر بخش‌های وزارت راه و شهرسازی وجود دارد و با این توانمندی و ظرفیت می‌توانیم خلق ثروت کنیم.
کیانپور تصریح کرد: در این الگو شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در هر استانی شکل می‌گیرد و با حضور در بازارها، ارائه خدمات فنی و مهندسی افزایش یافته و درآمدزایی شرکت نیز متحول خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: از همه مدیران استانی می‌خواهم در انجام تعهدات قانونی وقت شناس باشند و تعهدات قانونی خود را به‌صورت شفاف انجام داده و به‌صورت مستمر به‌دنبال ورود به بازارهای جدید، وصول مطالبات، کاهش هزینه‌های استان، به کارگیری نیروهای نخبه و حرفه‌ای و نیاز‌سنجی آزمایشگاه‌های استان باشند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7902/11/612043/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها