استاندار در گفت‌وگو با «ایران» خبر داد

رتبه دوم سیستان و بلوچستان در جذب سرمایه‌گذاری خارجی


شیما جهانبخش
خبرنگار
سیستان و بلوچستان سرزمین هزارگنج  که مسیر ارتباطی جمعیت ۸۰۰ میلیونی آسیای میانه با ۲ میلیارد نفری حوزه اقیانوس هند به حساب می‌‌آید ظرفیت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارد اما آن طور که شایسته است از ظرفیت‌های خدادادی آن استفاده نمی‌شود و سرمایه‌گذاران نیز با چالش‌های فراوانی در این استان رو به رو هستند. با وجود این سال گذشته بنا بر اعلام معاون طرح و برنامه‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیستان و بلوچستان با جذب ۲۳ درصد سرمایه‌گذاری خارجی در رتبه دوم جذب سرمایه‌های ارزی قرار گرفت.
 این مسأله زمینه ساز ایجاد شغل‌های جدید و بهبود وضعیت اشتغال در استان شد و حالا مسئولان این استان با تأکید بر رویکرد جدید دولت مبنی بر حمایت از تولید، تلاش دارند زمینه جذب بیشتر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را فراهم کنند تا ضمن تثبیت شغل‌های موجود زمینه ایجاد اشتغال جدید را هم فراهم کند. با همین هدف مرکز جذب سرمایه‌گذاری سیستان و بلوچستان هم برای تسهیل صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری راه‌اندازی شد تا سرمایه‌گذاران دغدغه کمتری داشته باشند.
اما بنا به گفته استاندار سیستان و بلوچستان، بهره‌وری و اثربخشی مرکز جذب سرمایه‌گذاری در استان ناچیز است و همچنان بوروکراسی‌های دست و پاگیر اداری سر راه سرمایه‌گذاران وجود دارد.
 تسهیل روند سرمایه‌گذاری زمینه‌ساز ایجاد اشتغال
«حسین مدرس خیابانی»، استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با «ایران» با تأکید بر اینکه اشتغال، کلید حل تمام مشکلات استان است، اظهار داشت: ما در نظر داریم با تسهیل روند جذب سرمایه‌گذاری در استان زمینه ایجاد اشتغال بخصوص اشتغال جوانان را فراهم کنیم. بررسی‌ها نشان می‌‌دهد اکثر کسانی که در سیستان و بلوچستان به کارهای کاذب روی آورده‌اند به دلیل نداشتن شغل بوده است بنابراین ایجاد اشتغال می‌تواند بسیاری از بزهکاری و شغل‌های کاذب در این منطقه را از بین ببرد.
استاندار سیستان و بلوچستان جذب سرمایه‌گذار خارجی را از اصلی‌ترین برنامه‌های اقتصادی استان عنوان کرد و اظهار داشت: این استان در تمام زمینه‌ها ظرفیت‌های بسیار زیادی برای اشتغالزایی دارد اما با توجه به کمبود منابع و اعتبارات دولتی باید مدیران دستگاه‌های اجرایی زمینه جذب سرمایه‌گذار بخصوص سرمایه‌گذاران خارجی را بیش از پیش فراهم کنند.
مدرس خیابانی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» افزود: پیام رهبری در سال 1401 تنها یک شعار نیست بلکه مهمترین اولویت کشور بوده و این پیام در تداوم شعارهای سال‌های گذشته است.
ضرورت تغییر رویکرد مسئولان استان نسبت به سرمایه‌گذاران
وی بیان کرد: تولید، اشتغالزایی و کارآفرینی اولویتی است که باید تمام تلاش خودمان را در این جهت به کار گیریم. هر استانی که بر تولیدات خود تکیه و سرمایه‌گذاری کرده به توسعه و پیشرفت رسیده، بنابراین شکی نیست که راه توسعه اقتصادی استان از مسیر سرمایه‌گذاری می‌‌گذرد.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه زیر بخش راه، از مهم‌ترین پیش نیاز‌های توسعه همه بخش‌ها به شمار می‌‌رود، افزود: با توسعه حمل و نقل نه تنها بخش مردم استان را راضی می‌‌کند بلکه زمینه حضور سرمایه‌گذاران در بخش‌های صنعت و کشاورزی را نیز بیش از پیش فراهم می‌‌کند.
وی ضمن برشمردن ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان تأکید کرد: لازم است رویکرد مسئولان استان نسبت به سرمایه‌گذاران تغییر کند؛ مدیران ما نباید دنبال این باشند که سرمایه‌گذار به دفتر آنان مراجعه کند بلکه این مدیران هستند که باید به‌دنبال سرمایه‌گذار بروند و تلاش کنند با تسهیل روند کار و بوروکراسی‌های اداری آنها را جذب کنند. ضمن اینکه می‌‌دانیم تنها با اعتبارات دولتی نمی‌توان به توسعه و پیشرفت مطلوب برسیم بلکه باید از توان بخش خصوصی هم در این جهت استفاده کنیم.
مدرس خیابانی با تأکید بر اینکه امنیت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در استان وجود دارد، تصریح کرد: باید چهره واقعی از سیستان و بلوچستان توسط رسانه‌ها منعکس شود. اینکه مرتب در خصوص استان سیاه نمایی کنیم کار درستی نیست و این وظیفه مدیران است تا با همراهی رسانه‌ها واقعیت‌ها و مزیت‌های استان را به اطلاع سرمایه‌گذاران برسانند.   
 قوانین دست و پاگیر بر سر راه سرمایه‌گذاران
وی با گلایه از بوروکراسی‌های دست و پاگیر اداری بر سر راه سرمایه‌گذاران اظهار داشت:  برای تسهیل صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری، مرکز جذب سرمایه‌گذاری در این استان فعال شده و نمایندگانی از دستگاه‌های اجرایی در این مرکز حضور دارند تا استعلامات در کمترین زمان ممکن انجام شود. بدین ترتیب نباید سرمایه‌گذاران برای صدور مجوز به دنبال مدیران سرگردان باشند زیرا شرایطی فراهم شده که نمایندگان دستگاه‌ها که در مرکز جذب سرمایه‌گذاری حضور دارند زمینه اخذ آسان تر مجوزها را فراهم کنند. در واقع باید هم شروع مجوز سرمایه‌گذاری و هم اتمام مجوزها از این مرکز صورت گیرد.
 وی با تأکید بر اینکه عمده اشتغال در استان باید بر اساس اشتغال بخش خصوصی باشد،گفت: آموزش‌ها در حوزه ایجاد اشتغال هدفمند باشد و بر مبنای اشتغال مورد نیاز ارائه شود. لازم است فنی و حرفه‌ای با هماهنگی با سرمایه‌گذاران مشخص کند این بخش‌ها به چه تعداد نیرو و در چه رشته‌های تخصصی نیاز دارند و بر اساس آن آموزش‌ها را ارائه و این نیروهای آموزش دیده را تحویل دهد. فرمانداران هم باید با بررسی و بازدید از واحدهای تولیدی نیازمندی‌های آموزشی را پیدا کرده و به فنی و حرفه‌ای اعلام کنند تا بر مبنای آن آموزش‌ها ارائه شود.
استاندار تصریح کرد: ما باید برای ایجاد اشتغال در سیستان و بلوچستان ترکیبی از بنگاه‌های بزرگ و صنایع کوچک و خرد را داشته باشیم زیرا این بنگاه‌های بزرگ درصورت حضور در استان عامل ایجاد صنایع کوچک شده و می‌‌شوند. همه بنگاه‌های فولادی و معدنی در سیستان و بلوچستان بجز ذوب آهن و فولاد مبارکه اصفهان حضور دارند که آن هم با پیگیری‌های انجام شده زمینه حضور و سرمایه‌گذاری آنها نیز فراهم شده است.
انرژی باد و آفتاب ظرفیت رایگان استان برای توسعه نیروگاه‌ها
مدرس خیابانی با اشاره به اینکه بستر سرمایه‌گذاری در این استان آماده است و هیچ مانعی در سر راه سرمایه‌گذاران وجود ندارد،اظهار داشت: هم‌اینک گل گهر، مس سرچشمه، مس ملی ایران و پارسیان در سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کنند. هیچ مانعی بر سر راه سرمایه‌گذاران در سیستان و بلوچستان وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه شرایط جغرافیایی استان به گونه‌ای است که در اطلس تابش خورشید و تونل باد قرار دارد، گفت: برای استفاده از این پتانسیل خدادادی تفاهمنامه‌هایی به منظور ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر با وزارت نیرو امضا شده است. در قالب این تفاهمنامه ۱۰هزار مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود و این قابلیت وجود دارد که این همکاری بیش از پیش گسترش پیدا کند. در همین حال احداث پنل خورشیدی در مناطق روستایی و در مناطقی که خانوارها شغل و درآمدی ندارند و تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند در دستور کار قرار گرفته است.

نیم نگاه

استان سیستان و بلوچستان در تمام زمینه‌ها ظرفیت‌های بسیار زیادی برای اشتغالزایی دارد اما با توجه به کمبود منابع و اعتبارات دولتی باید مدیران دستگاه های اجرایی  زمینه جذب سرمایه‌گذار بخصوص سرمایه گذاران خارجی  را بیش از پیش فراهم کنند
نباید سرمایه‌گذاران برای صدور مجوز به دنبال مدیران سرگردان باشند زیرا شرایطی فراهم شده که نمایندگان دستگاه‌ها که در مرکز جذب سرمایه‌گذاری حضور دارند زمینه اخذ آسان تر مجوزها را  فراهم کنند. در واقع باید هم شروع مجوز سرمایه‌گذاری و هم اتمام مجوزها از این مرکز صورت گیرد


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7902/16/612057/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها