ایران در ایران


۹۷ درصد مساحت آذربایجان غربی درگیر خشکسالی

ارومیه - سرپرست اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی از کاهش ۱۸درصدی میزان بارش‌ها در استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد. به گزارش مهر اسماعیل سیمایی با اشاره به کاهش بارش‌ها در استان اظهار کرد: بررسی نقشه‌های خشکسالی استان بر اساس شاخص خشکسالی نشان می‌دهد در دوره یک ساله تا پایان فروردین ماه گذشته حدود ۹۷ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی از ضعیف تا بسیار شدید و ۶۴ درصد از نواحی استان درگیر خشکسالی شدید تا بسیار شدید بوده و تنها ۳ درصد از مساحت استان در محدوده نرمال قرار دارد. وی با بیان اینکه میانگین بارش‌ها در سال‌جاری به ۴۷ میلیمتر رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۱۸ درصد و نسبت به نرمال بلندمدت ۴۴ درصد کاهش یافته است، افزود: با وجود بارش‌های مطلوب در اردیبهشت ماه با توجه به اینکه در فروردین ماه بارش‌ها کاهش شدیدی داشته در مجموع هم در فصل بهار جاری و هم در سال آبی جاری بارش‌ها کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. سیمایی، با بیان اینکه ۶۴ درصد از آذربایجان غربی دچار خشکسالی شدید تا بسیار شدید است، افزود: مقدار بارش در ارومیه امسال ۵۴.۹ میلیمتر است که نسبت به سال گذشته که ۷۹.۱ میلیمتر بود کاهش ۳۱ درصدی داشته و نسبت به بلندمدت که ۹۳.۳ میلیمتر بوده ۴۱ درصد کاهش یافته است.

اتوبوس برقی در خیابان های شیراز به راه افتاد

شیراز - اتوبوس برقی ساخت ایران به‌صورت آزمایشی همزمان با هفته شیراز در این شهر آغاز به کار کرد. «سید احسان اصنافی» شهردار شیراز گفت: در صورت موفقیت اتوبوس برقی در آزمایش‌ها، ۵۰ اتوبوس برقی خریداری می‌شود و به ناوگان حمل‌ونقل شهری اضافه خواهد شد. وی افزود: حمل‌ونقل از دغدغه‌های بسیار مهم و اصلی کلانشهرهای کشور از جمله شیراز است که از روزهای نخست دوره جدید مدیریت شهری شیراز نیز در ابعاد مختلف پیگیری شده است. وی با بیان اینکه شیراز کلانشهری است که از هوایی پاک بهره‌مند است، عنوان کرد: در موضوع حمل و نقل و ترافیک در شیراز اگر کنترل نداشته، مراقبت نشده و اقدامات لازم صورت نگیرد، آلودگی هوا در این شهر نیز به حد بحرانی خواهد رسید. اصنافی ادامه داد: در هشت ماه گذشته با چهار مجموعه بزرگ تولیدکننده خودروهای برقی جلساتی برگزار شده تا زمینه حضور اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی در شیراز فراهم شود.

افزایش خرید گندم از کشاورزان در کرمان

کرمان - مدیرکل اداره غله خدمات بازرگانی استان کرمان از افزایش ۲۰ درصدی خرید گندم از کشاورزان در کرمان خبر داد.
داریوش ماهری در جلسه تنظیم بازار کرمان گفت: هم‌اکنون ۲۰ هزار تن گندم از خارج از استان خریداری و انبار و ۱۰۰ هزار تن نیز از کشاورزان جنوب استان خریداری شده است.
مدیرکل اداره غله خدمات بازرگانی استان کرمان افزود: در سال‌جاری شاهد رشد ۲۰ درصدی خرید گندم باکیفیت از کشاورزان جنوب کرمان هستیم و خرید این محصول همچنان ادامه دارد. وی بیان کرد: هیچ‌گونه مشکلی در زمینه خرید گندم و ذخیره‌سازی وجود ندارد و کمبودی در این زمینه نداریم. ماهری گفت: سال گذشته در همین زمان، ۸۰ هزار تن گندم خریداری شده بود که امسال این رقم به ۱۰۰ هزار تن رسیده است. وی همچنین از بارگیری سهمیه جدید شکر استان کرمان به میزان ۲ هزار تن از خوزستان به سمت کرمان خبر داد.

گازرسانی به همه روستاهای اردبیل تا پایان سال

اردبیل- تا پایان امسال مردم تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان سرد اردبیل  از گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند.
«کریم برجی» معاون بهره‌برداری شرکت گاز استان اردبیل به ایرنا گفت: در حال حاضر ۵۸ طرح و پروژه گازرسانی روستایی در استان در حال اجرا است. وی کوهستانی و صعب‌العبور بودن روستاهای خلخال را از دلایل طولانی شدن اجرای پروژه‌های گازرسانی روستایی و افزایش هزینه‌ اجرای طرح‌های گازرسانی دراین شهرستان ذکر کرد و گفت: هزینه اجرای این طرح‌ها در خلخال سه برابر هزینه اجرا در مناطق شمالی و دشت استان اردبیل است. وی تأکید کرد: با اجرا و تکمیل طرح‌های گازرسانی روستاهای باقیمانده، شاخص بهره‌برداری از گاز در استان به بالای ۹۵ درصد خواهد رسید. برجی خاطرنشان کرد: با توجه به ارزیابی عملکرد این شرکت بر اساس وصول مطالبات در مرکز کشور هر اندازه در پرداخت بدهی صنایع به شرکت گاز تعجیل شود سطح اعتبارات جذب شده برای اجرای پروژه‌های گازرسانی افزایش خواهد یافت.

اعتبارات فرهنگی همدان در حوزه‌های غیر مرتبط هزینه نشود

همدان - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اظهار داشت: به 20 دستگاه اداری در استان همدان بودجه فرهنگی اختصاص داده می‌شود. این اعتبارها باید برای هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر هزینه شود اما متأسفانه در بخش‌هایی هزینه شده که مرتبط با این حوزه‌ها نبوده است در صورتی که اگر در شورای فرهنگ عمومی برنامه‌ریزی صورت گیرد، برنامه‌ها به‌شکلی منسجم‌تر اجرا، و اهداف محقق خواهند شد.
به گزارش «ایران آنلاین» مسعود ویژه با حضور در دفتر سرپرستی روزنامه «ایران» در استان همدان با اشاره به اینکه باید برای تمامی سلیقه‌ها برنامه داشت، تأکید کرد: سبد فرهنگی و هنری که برای مردم همدان طراحی می‌کنیم برای تمامی شهروندان با در نظر گرفتن تمامی سلیقه هاست و من وظیفه خدمت‌رسانی به مسائل فرهنگی با رویکرد اسلامی برای همه مردم استان را دارم.
ویژه ادامه داد: برای هر شهروند همدانی باید برنامه‌ای در حوزه‌های موسیقی، نمایش، سینما، کتاب، مطبوعات و سایر محصولات فرهنگی داشته باشیم و با تحقق این امر می‌توان گفت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تمامی افکار عمومی این شهر برنامه‌ای داشته است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به لغو کنسرت‌ها در این استان گفت: ۲۵ مورد درخواست کنسرت به‌دلیل بازخوردهایی بوده که از جشنواره نوروزگاه [میدان امام خمینی(ره)] و جشنواره نوروزگاه فارسبان [نهاوند] رخ داد و با اینکه ارتباطی با کنسرت نداشت اما فضای فرهنگی را تحت‌الشعاع قرار داد و موجب تعطیلی کنسرت‌ها شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7902/16/612058/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها