عربستان با مشارکت «جارد کوشنر» در استارت‌آپ‌های اسرائیلی سرمایه‌گذاری می‌کند

پول نفت عربستان در جیب صهیونیست ها


لاله مهرزاد/ «جارد کوشنر»، داماد «دونالد ترامپ» که در دوره رئیس جمهور سابق امریکا تلاش زیادی صروف عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با تل آویو کرد، هنوز هم دست از تلاش‌هایش برنداشته و در این مسیر در نقش رابط مخفی ظاهر شده و قصد دارد از طریق صندوق سرمایه‌گذاری خود در عربستان اموالی را که متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری دولتی ریاض است در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، سرمایه‌گذاری کند. و البته عربستان نیز اجازه داده است تا این سرمایه‌گذاری غیرمستقیم انجام شود.
به گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال»، به گفته افراد نزدیک به این طرح، «جارد کوشنر» تصمیم دارد دست به سرمایه‌گذاری عظیمی در استارت‌آپ‌های اسرائیلی بزند و از همین رو می‌خواهد از 3 میلیارد دلاری که در صندوق سرمایه‌گذاری خود در عربستان دارد، استفاده کند که 2 میلیارد دلار از سرمایه‌های خود در این صندوق را از طریق صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان به دست آورده است. بنا بر این گزارش، صندوق سرمایه‌گذاری عربستان نیز اجازه داده است اموال آن در صندوق سرمایه‌گذاری کوشنر در این کشور با نام «شرکای وابسته» (Affinity Partners)، در سرزمین‌های اشغالی فلسطین صرف شوند. این نخستین بار است که حکومت عربستان اجازه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های اسرائیلی را صادر می‌کند و از همین رو ناظران معتقدند، این می‌تواند نشانه‌ای از گرم شدن روابط ریاض و تل آویو تحت هدایت «جارد کوشنر» و علاقه‌مندی «محمد بن سلمان» باشد.
این ناظران تأکید کرده‌اند که این سرمایه‌گذاری حتی اگر به روابط دیپلماتیک بین عربستان و اسرائیل منجر نشود، موجب رشد روابط تجاری آنان خواهد شد. بویژه که عربستان در یکی دو سال اخیر در نتیجه جنگی که در یمن به راه انداخته، دچار بحران اقتصادی قابل توجهی شده و خواهان به دست آوردن سودهای اقتصادی بیشتر و در هر زمینه‌ای است؛ چیزی که پیش‌تر در پروژه‌های بلندپروازانه «بن سلمان» در شمال دریای سرخ نیز دیده و تأکید شده بود که در این پروژه برخی از مسائل مذهبی نادیده گرفته شده‌اند.
ضمن اینکه به نوشته «وال استریت ژورنال»، سرمایه‌گذاری با واسطه عربستان در اسرائیل می‌تواند در بلندمدت به عادی‌سازی روابط ریاض با تل آویو کمک کند. این در حالی است که هرچند ریاض هم‌اکنون نیز در خفا روابطی با تل آویو دارد اما حداقل در ظاهر داعیه حمایت از مردم فلسطین را دارد و تأکید کرده، عادی‌سازی روابط با تل آویو مشروط به پذیرش طرح صلح عربی و تشکیل کشوری فلسطینی به پایتختی قدس شرقی است.
با این حال عادی‌سازی روابط با عربستان برای تل آویو اهمیتی بسزا دارد و آن را در حکم یک برگ برنده برای خود می‌بیند، طوری که سران و سیاستمداران این رژیم بارها از اهمیت آن برای خود سخن گفته‌اند. در جدیدترین نمونه، همین هفته پیش «اسحاق هرتزوگ»، رئیس این رژیم از تمایل خود برای سفر به عربستان و پیوستن ریاض به توافقنامه ابراهیم (عادی‌سازی روابط) سخن گفت و تأکید کرد: «سعودی‌ها باید به توافقنامه ابراهیم بپیوندند.»
او و بسیاری از صهیونیست‌ها چشم امید خود در این خصوص را به «جارد کوشنر» دوخته‌اند که نقش بسیار برجسته‌ای در توافقنامه ابراهیم و عادی‌سازی روابط تل‌آویو با برخی کشورهای عربی داشته است. او همچنین در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» روابط مستحکمی با «محمد بن سلمان» برقرار کرد. همین روابط نیز برای او تبدیل به کلیدی برای حل معمای عادی‌سازی روابط با عربستان شد و «کوشنر» سراغ صندوق سرمایه‌گذاری خود رفت تا با شکستن تعهد قبلی ریاض درباره منع هرگونه روابط با تل‌آویو، باب روابط تجاری بین دو طرف را بگشاید. به اعتقاد نویسندگان مقاله «وال استریت ژورنال» در این خصوص، گشوده شدن باب روابط تجاری می‌تواند در آینده‌ای نه‌چندان دور پای مشاغل اسرائیلی به بازارهای عربستان را باز کند.
در همین ارتباط «کوشنر» چندی پیش در مصاحبه‌ای با تأکید بر اینکه تغییرات تاریخی منطقه‌ای را آغاز کرده است، گفته بود: «اگر بتوانیم اسرائیلی‌ها و مسلمانان را وادار کنیم تا با هم تجارت کنند، آنگاه مردم روی منافع مشترک و ارزش‌های مشترک متمرکز خواهند شد.»
«وال استریت ژورنال» در حالی دست به این افشاگری زده است که سخنگوی صندوق سرمایه‌گذاری دولتی در عربستان تا عصر دیروز در این ارتباط سکوت کرده و دفتر رسانه‌ای او نیز حاضر به پاسخگویی در خصوص آن نشده بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7902/4/612101/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها