محبوب‌ترین رئیس جمهور تاریخ برزیل نامزدی‌اش برای ریاست جمهوری را اعلام کرد

ورود پرقدرت «داسیلوا» به صحنه رقابت با «بولسونارو»


زهره صفاری/ «لوییز ایناسیو لولا داسیلوا»، محبوب‌ترین رئیس جمهور تاریخ برزیل سرانجام به گمانه‌زنی‌ها پایان داد و در جمع هواداران خود به طور رسمی نامزدی‌اش در انتخابات ماه اکتبر و رقابت با «ژائر بولسونارو» را اعلام کرد.
به گزارش «فرانس پرس»، سیاستمدار 76 ساله کاریزماتیک برزیل در حالی کمپین‌های انتخاباتی‌اش را از دیروز آغاز کرد که همچنان تا تبلیغات رسمی کاندیداهای ریاست جمهوری برزیل بیش از سه ماه زمان باقی مانده است. «داسیلوا» که به اذعان خود و هوادارانش در سال 2018 با توطئه راست‌های افراطی، به اتهام فساد فرصت‌های رقابت در انتخابات ریاست جمهوری را از دست داد، بنا دارد امسال با شعار «برای برزیل متحد شویم»، وارد انتخابات شود. او در سخنرانی خود نیز از هوادارانش خواست برای شکست رئیس جمهور راست افراطی به میدان بیایند. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که این حضور پر سروصدا با حمایت و استقبال مردمی همراه است. به نوشته «گاردین»، شانس «داسیلوا» برای نشستن بر کرسی ریاست جمهوری برزیل بسیار بالا است. به طوری که براساس آخرین آمارها پس از اعلام رسمی کاندیداتوری نامزد چپ‌های برزیل، بخت پیروزی «ژائر بولسونارو» در دور اول 13 درصد و برای دور دوم 20 درصد کاهش را نشان می‌داد. این ششمین بار است که «داسیلوا» وارد رقابت انتخاباتی می‌شود.  «داسیلوا» در این کمپین خطاب به هوادارانش گفت: «ما آماده‌ایم تا نه تنها برای پیروزی در انتخابات 2 اکتبر بلکه برای بازسازی دوباره برزیل که مأموریتی به‌مراتب سخت‌تر است، وارد عمل شویم. چالش برانگیزترین فرصت کشور با غلبه بر تفاوت‌ها و حرکت در مسیری جایگزین برای شکست دولت خودکامه به دست خواهد آمد.» در این میان تحلیلگران معتقدند، گرچه «داسیلوا» پرقدرت وارد میدان شده است اما رقیبش «ژائر بولسونارو» نیز براحتی حاضر به پذیرش شکست نخواهد بود. «گوستاوو ریبیرو»، تحلیلگر سیاسی برزیل به «الجزیره» گفت: «بولسونارو هر کاری برای پیش افتادن از لولا خواهد کرد. بدون شک او از حضور پررنگش در فضای مجازی نیز برای تبلیغات بسیار بهره می‌گیرد. همان‌طور که بسیاری از مهره‌های برزیلی نیز در شبکه‌های مجازی که مربوط به «بولسونارو» بودند معرفی شده و توانستند وارد عرصه سیاسی شوند.» در این میان «بولسونارو» نیز بارها به‌صراحت اعلام کرده است که هرگز بدون دردسر قدرت را ترک نخواهد کرد. «کریستوفر ساباتینی»، کارشناس ارشد چتم هاوس در حوزه امریکای لاتین به «سی‌ان‌ان» گفت: «اگر «داسیلوا» بتواند رقابت انتخاباتی را ببرد، بزرگترین فرصت را خواهد داشت تا کشور را از فروپاشی و «بولسوناریسمو»، ایدئولوژی که رئیس جمهور فعلی به نام خود زده است نجات دهد. اما بدون شک شرایط مانند تجربه دو دوره قبلی‌اش نخواهد بود. چراکه «بولسوناریسمو» از دل یک حزب محافظه کار بیرون نیامده بلکه دیدگاهی برآمده از اوانجلیس‌ها است که بسیار افراطی و به عبارتی ناقض هر گونه اصول دموکراتیک محسوب می‌شوند.»
«لولا داسیلوا» که از بنیانگذاران حزب کارگر به شمار می‌رود، در سال 2011 بعد از دو دوره ریاست جمهوری به رغم محبوبیت 90 درصدی در میان مردم برزیل به خاطر بیماری و پس از آن اتهام پولشویی و فساد مجبور به کناره‌گیری از قدرت شد. روند قانونی رسیدگی به پرونده داسیلوا در سال 2018 آغاز شد و او را با محکومیتی 12 ساله روبه‌رو کرد. این حکم در سال 2021 شکسته شد و با رأی تبرئه دادگاه برزیل برای «داسیلوا» مسیر او برای بازگشت به عرصه سیاسی بار دیگر هموار شد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7902/4/612105/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها