جمعیت هلال احمر کشور صد‌ساله شد


گروه اجتماعی/ روز گذشته جشن یکصدسالگی جمعیت هلال احمر کشور با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور، وزیر ورزش و جوانان، رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر، مسئولان کشوری و لشکری، مدیران و اعضای جمعیت برگزار شد.
عبدالحسین معزی، نماینده مقام معظم رهبری در جمعیت هلال احمر در این مراسم گفت: امروز روز هلال‌احمر است و این روز را باید به همه هلال‌احمری‌‌هایی که با دل‌های پاک و اراده‌های معطوف به زدودن رنج از جان و چهره مردم ناتوان عالم به خدمت مشغول‌اند، تبریک گفت. امروز روز بزرگداشت مقام کرامت انسان است. همه انسان‌ها فارغ از رنگ و نژاد و عقیده و دانش و ثروت از وصف کرامت برخوردارند. روز هلال‌احمر روز احترام به کرامت بشر است.
پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر نیز با بیان اینکه سالروز بزرگداشت یاد و خاطره عزیزان ایثارگری است که از یکصد سال پیش تاکنون خدمتگزاری کرده‌اند، گفت: در زمستان گذشته شاهد بودیم تا چه میزان امدادرسانی‌ها گسترده بود. در دوران بیماری منحوس کرونا نیز جمعیت هلال احمر نقش‌آفرینی کرد. 520 امدادگر شهید، 2100 امدادگر مجروح و جانباز و 320 امدادگر آزاده و سقوط دو فروند بالگرد با کادر پزشکی، نقش ایثارگرانه و انسان‌دوستانه جمعیت هلال احمر را در دوران جنگ به اثبات می‌رساند. این در حالی است که هر زمان در حوادث و سوانح، جمعیت، استمداد مالی بطلبد با حجم غیرقابل باوری از سخاوت‌های مردم مواجه می‌شود. در سیل اخیر با یک تلفن، عزیزان سپاه و ارتش ۴ فروند هواپیما در اختیار ما قرار دادند تا حجم بالایی از خدمات را بتوانیم ارائه دهیم.
به گفته او، در فرهنگ ما نوعدوستی و کمک سابقه‌ای چندین صدساله دارد و در تعالیم پیامبر اسلام، نگاه و اعمال بشردوستانه وجود داشته است. در آثار باقی‌مانده در ایران باستان هم بر آموزه‌های بشردوستانه تأکید شده است. امروز علاوه بر جنگ و خشونت بحران‌های دیگر و بیماری‌ها نیز اثرات سنگینی برجای می‌گذارند و تکرار حتی یک نمونه آن برای دنیا زیاد است. بیم آن می‌رود دیگر دلی نلرزد. جمعیت هلال‌احمر وظیفه دارد که اجازه ندهد شنیدن این اخبار عادی شود. در این راه نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر وظیفه خطیری بر عهده دارند. در اجلاسیه منطقه منا به نقش صلیب سرخ اشاره کردم و از آقای روکا در زمینه در دستور کار قراردادن بحث تحریم‌های ظالمانه و کاهش آثار آنها تقدیر ویژه دارم. جمعیت‌های صلیب سرخ، هلال احمر و سازمان‌های بشردوستانه می‌توانند با همبستگی و همکاری با هم در جهت تسکین آلام بشری اقدامات مؤثری را در دنیا اجرا کنند. در خصوص حمایت‌های بی‌دریغ دولت و شخص رئیس جمهور نیز در پر کردن انبارهای امدادی تشکر ویژه دارم.
معاون اجرایی رئیس جمهور هم، در مراسم گرامیداشت یکصد سالگی جمعیت هلال‌احمر ایران گفت: در این برهه اگر نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر خود را برای جلوگیری از بروز خشونت و مبارزه با نابرابری‌ها، جنگ و تحریم درگیر نکنند، خسارت بیشتری به جهان بشریت وارد می‌شود.
صولت مرتضوی با بیان اینکه در روزگار کنونی متأسفانه شعله‌های جنگ و خشونت در گوشه و کنار جهان زبانه می‌کشد، گفت: ناعدالتی، توزیع ناعادلانه ثروت و قدرت، عدم احترام به عقاید و ارزش‌ها، توسل به شیوه‌های خشونت‌آمیز، توسعه‌طلبی و زیاده‌خواهی، همه و همه زمینه‌های بروز جنگ و مخاصمه را در بسیاری از مناطق به وجود آورده است. لازم است که تلاش صلح‌جویانه جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال‌ احمر برای زدودن تلخی خشونت در دنیا افزایش پیدا کند، در نهایت محوریت صلح باید در اندیشه، گفتار اجتماعی و رفتار جمعی به کار گرفته شود.
فرانچسکو روکا، رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ نیز با بیان اینکه امروز هلال احمر از مقتدرترین جمعیت‌های ملی در سراسر دنیا است، بیان کرد: داوطلبان افرادی هستند که به چالش‌هایی که حتی نمی‌توان آنها را تصور کرد، ورود می‌کنند، آغوش صلیب سرخ و هلال احمر روی همگان صرف نظر از‌ نژاد و جنس باز است. فدراسیون بین‌المللی بشدت متعهد به ادامه همکاری با هلال احمر است و به تقویت آن کمک خواهد کرد.
روکا در ادامه افزود: در طول دو سال گذشته، بحران‌ها و بلایای طبیعی تقریباً به هیچ‌کس رحم نکرده‌اند. همه‌گیری کووید 19، درگیری‌های مسلحانه و خشونت، بحران اقلیم و بلایای مرتبط با تغییرات آب و هوایی، تخریب محیط زیست، بحران گرسنگی و آوارگی گسترده، آسیب‌پذیرترین گروه‌های جهان را تحت تأثیر قرار داده است. جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال‌احمر مانند جمعیت هلال‌احمر ایران هر روز برای پاسخ و حمایت از مردم نیازمند خود به شکل بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر در حال تلاش‌ا‌ند و در مواجهه با این بحران‌های نوظهور، راه‌های جدید ارتباط و کار و ابزارهای نوآورانه برای بسیج داوطلبان یافته‌اند؛ امروز این تلاش‌ها به ثمر نشسته‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7902/22/612124/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها