نگرانی امریکا از تحرکات جدید نظامی چین در تایوان


آغاز دور جدیدی از رزمایش‌های نظامی پکن طی هفته گذشته در اطراف تایوان که مقامات چینی آن را با هدف بهبود عملیات مشترک جنگی عنوان کرده‌اند، نگرانی‌ها در مسیر بازپس‌گیری کنترل این جزیره را برانگیخته است.
به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، تایوان در دو سال گذشته بارها نسبت به فعالیت‌های مکرر ارتش چین بویژه تمرکز در بخش‌های جنوب و جنوب غربی اطراف این جزیره ابراز نگرانی کرده بود اما روز جمعه نیروی هوایی تایوان اعلام کرد  به 18 هواپیمای چینی که وارد منطقه دفاع هوایی این جزیره شدند، هشدار داده که در نتیجه آن شمار هواپیماهای چینی بر فراز آسمان این جزیره کاهش یافته است.
در پی این هشدارها ناوگان شرقی ارتش آزادی مردم چین در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ نیروهای دریایی و هوایی رزمایشی را از روز جمعه تا یکشنبه در شرق و جنوب غربی تایوان انجام داده‌اند تا قابلیت و ظرفیت جنگی مشترک سرویس‌های متعدد و سلاح‌ها را آزمایش کرده و بهبود دهند. اما به رغم اظهارات مقامات تایوان برای ورود هواپیماهای بمب‌افکن و جنگی و ضدزیردریایی به این منطقه، پکن تأکید کرده است که در جریان این رزمایش نه تنها هیچ گونه تیراندازی و شلیکی صورت نگرفته بلکه هواپیماهای چینی نیز وارد حریم هوایی تایوان نشده‌اند و تنها در منطقه‌ای وسیع‌تر برای رصد و گشتزنی پرواز کرده‌اند.
در همین حال «ویلیام برنز»، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) مدعی شد تحرکات اخیر پکن نشان می‌‌دهد که «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین پس از تلاش‌های نظامی مسکو برای تصرف اوکراین، عزم خود را برای بازپس‌گیری جزیره تایوان جزم کرده است. وی در مصاحبه با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گفت: «رهبر حزب کمونیست چین از مخالفت‌های جهانی با جنگ روسیه و این حقیقت که این جنگ به اتحاد بین امریکا و اروپا منجر شده، نگران است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7903/4/612174/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها