«ایران» از آخرین وضعیت خرید نان در کشور گزارش می‌دهد

مغازه نانوایان گرانفروش پلمب می‌شود


امین محمودی
 خبرنگار
پس از آن که دولت رسماً نرخ آرد صنف و صنعت را براساس میزان سبوس موجود در آنها 15 تا 16 هزار و 900 تومان اعلام کرد، موجی از شایعات در خصوص افزایش قیمت نان‌های سنتی و صنعتی (فانتزی) در کشور به وجود آمد به طوری که این امر سبب نگرانی مردم شد. همین امر کافی بود که عده‌ای از نانوایی‌ها به‌صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمت نان خود کنند ولی با این حال با اطلاع‌رسانی به موقع دولت و همچنین نظارت دستگاه‌های مسئول هم اکنون نان در سراسر کشور  با همان قیمت های قبلی به فروش می‌رسد.
به طوری که ابتدا مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، آب پاکی را روی دستان عده‌ای افراد سودجو که به استقبال گرانی رفته بودند ریخت و اعلام کرد افزایش قیمت آرد صنعتی ارتباطی به حذف ارز 4200 تومانی ندارد و قیمت نان هم افزایش نمی‌یابد و آرد نانوایی‌ها همچنان با قیمت قبلی عرضه خواهد شد. علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز هر گونه افزایش قیمت نان مصرفی مردم را رد و اعلام کرد: قیمت آرد برای صنف (نانوایی فانتزی) و صنعت افزایش یافته است. در همین ارتباط مسعود امراللهی سرپرست دفتر نظارت و بازرسی وزارت جهاد کشاورزی در این باره گفت: در شرایط کنونی نانوایان به هیچ عنوان حق ندارند نان خود را گران‌تر از روزهای قبل به مردم بفروشند. وی افزود: مردم اگر نان را گران خریدند، با دو شماره ۱۲۴ و ۱۳۵ تماس بگیرند و تخلف نانوا را گزارش دهند، در صورت احراز تخلف نانوا، نانوایی را پلمب می‌کنیم. پیش از وی سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی بر همین موضوع تأکید کرده بود. به طوری که وی علت این افزایش را جلوگیری از قاچاق آرد و گندم به یکی از کشورهای همسایه دانست.
نیاز سالانه کشور به گندم و آرد نزدیک ۱۲ میلیون تن است بنابراین دولت نرخ هر کیلوگرم آرد نان دولتی را برای واحدهای نانوایی ۶۵۰ تومان و واحدهای آزاد پز ۹۰۰ تومان تعیین کرده و در اختیارشان قرار می‌دهد. طبق قیمت‌های مصوب، هر عدد نان سنگک معمولی با آرد دولتی باید با قیمت دو تا ۳ هزار تومان به دست مردم برسد اما واحدهای نانوایی برای تأمین هزینه‌های خود با اضافه کردن برخی مخلفات همچون کنجد، سیاه‌دانه، کره و سیر و شوید و سایر سبزیجات هر عدد نان را تحت عنوان نان سفارشی با قیمت‌های ۵ تا ۷ هزار تومان نیز می‌فروختند.
از طرف دیگر قیمت نان سنگک آزاد پز ساده و بدون کنجد 5 هزار تومان و قیمت نان سنگک کنجدی آزاد پز براساس سایز نان در برخی از مناطق مرکزی تهران بین 7 تا 10 هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین هر عد نان لواش به قیمت 500 تومان و قیمت نان بربری دولتی ساده 2 هزار تومان، بربری کنجدی دولتی 3 هزار تومان، تافتون هزار و 500 تومان و بربری آزادپز 5 هزار تومان به فروش می‌رسند.
قیمت نان سنگک تغییری نکرده است
 اصغر پابرجا در پاسخ به این سؤال که آیا با آزادسازی قیمت آرد صنف و صنعت، قیمت آرد نانوایی‌ها تغییری کرده است یا خیر؟ گفت: افزایش قیمت آرد صنف و صنعت ارتباطی به آرد نانوایی‌ها ندارد و با همان قیمتی که قبلاً آرد می‌خریدیم در حال حاضر نیز آرد مورد نیاز خود را با همان قیمت تهیه می‌کنیم.
وی ادامه داد: قیمت نان سنگک هم هیچ افزایشی نداشته است و این نان براساس نرخ قبلی عرضه می‌شود.  رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران گفت: البته به‌دنبال این هستیم که در سال جدید نرخنامه جدیدی از سازمان صمت دریافت کنیم و پیگیری‌هایی نیز در این زمینه انجام داده‌ایم، ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7903/9/612188/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها