وزیر کار با ارائه گزارش عملکرد دولت در حمایت از کارگران به محضر رهبر معظم انقلاب خبر داد

کاهش 34 درصدی تعدیل نیروی کار در 6 هفته نخست امسال


بعد از اجرای اصلاح یارانه امکان اعتراض برای خانوارها به دو شیوه فراهم خواهد شد

گروه اقتصادی/    نمایندگان جامعه کارگری بعد از دو سال دوری به دلیل محدودیت‌های کرونا، امسال به دیدار حضوری با رهبر معظم انقلاب رفتند؛ دیداری که نخستین دیدار جامعه کارگری بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم هم بود و در ابتدای این دیدار گزارشی از عملکرد 8 ماهه دولت برای حمایت از کارگران و حفظ اشتغال ارائه شد. به گزارش «ایران»، حجت‌الله عبدالملکی، در ابتدای این دیدار با ارائه گزارشی از عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم تأکید کرد: وقتی از کارگر صحبت می‌کنیم در واقع به 60 درصد جمعیت کشور اشاره داریم. وی با اشاره به ارزش و جایگاه کار و کارگر در اسلام و از منظر اقتصاد اسلامی و همچنین از دیدگاه رهبران نظام جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: کارگران نیز همواره در همه عرصه‌ها حضوری فعال داشته اند؛ در دوران دفاع مقدس با تقدیم 14 هزار شهید، با نقش آفرینی در عرصه سازندگی کشور و در ایام تحریم‌های ظالمانه دشمن و در ایام کرونا هیچ گاه نگذاشتند چرخ تولید متوقف شود.
دستورات صریح رئیس جمهور بر رفاه مردم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر جایگاه ویژه کارگران در دولت مردمی سیزدهم تأکید کرد: در این مسیر نقشه راه دولت در رسیدگی به عرصه‌های زندگی مردم به طور عام و زندگی کارگران به طور خاص در دولت مردمی در چهارچوب کلی نظریه عدالت مبتنی بر اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی برآمده از آن و همچنین به لحاظ گفتمانی بر مبنای ادبیات گام دوم انقلاب و مبتنی بر سیاست‌ها و اسناد بالادستی از جمله برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی تدوین شده و دنبال می‌شود. وی با اشاره به برنامه‌ها و کارنامه عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هشت ماه گذشته در چهار محور کار برای مردم، رفاه عمومی، آتیه مردم و اموال مردم ادامه داد: در عرصه کار برای مردم بحث اشتغال و تقویت سه جانبه‌گرایی در موضوعات مربوط به روابط کار مورد تأکید است در بحث رفاه عمومی تفاهم با وزارت راه و شهرسازی برای ساخت 400 هزار مسکن کارگری، ایجاد 110 خانه بهداشت کارگری در این دولت و پوشش سلامت و بهداشت500 هزار کارگر، ایجاد کانون‌های یاریگر کار برای رسیدگی به موضوعات مربوط به آسیب‌های اجتماعی کارگران در دستور کار بوده و انجام شده است.
تأسیس 600 مرکز جوار کارگاهی برای ارتقای مهارت کارگران
عبدالملکی با اشاره به راه‌اندازی 600 مرکز آموزشی- مهارتی جوار کارگاهی در راستای افزایش بهره وری کارگران که معادل عملکرد 30 سال گذشته در این زمینه بوده است، اضافه کرد: علاوه بر این موارد بازرسی ویژه از شرکت‌ها و نهادهای زیرمجموعه دولت برای رسیدگی به وضعیت کارگران از اقداماتی است که در راستای حمایت از کارگران انجام شده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همین حال به پیگیری موضوع اشتغال به موازات حمایت از نیروی کار از سوی این وزارتخانه اشاره کرد و افزود: طراحی و تصویب زیست بوم ملی اشتغال به عنوان یک منظومه منسجم برای هماهنگی کامل نهادها، دستگاه‌ها و ارکان حاکمیت و بخش‌های مردمی مرتبط با اشتغال انجام شده است تا مجموعه‌هایی که تا پیش از این به صورت جزیره‌ای عمل می‌کردند در یک نظام منسجم و هماهنگ سیاست و برنامه‌های اشتغال را به پیش ببرند. وی در عین حال به اختصاص 270 هزار میلیارد تومان منابع مالی برای اشتغال، بازاریابی بین‌المللی، برنامه‌ریزی برای آموزش 30 میلیون نفر ساعت آموزش در مشاغل دانش بنیان در سال‌جاری و همچنین تسهیل در صدور مجوز و راه‌اندازی مشاغل خانگی به عنوان دیگر برنامه‌ها و عملکردهای وزارتخانه در این حوزه اشاره کرد.
صدور 75 هزار مجوز مشاغل خانگی در دو ماه
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در زمینه مشاغل خانگی از 500 شغل، 350 مورد اعلان محور شده و بلافاصله مجوز صادر می‌شود و 150 مورد دیگر هم ظرف سه روز مجوز صادر می‌شود که کمتر از دو ماه 75 هزار مجوز مشاغل خانگی صادر شده است. عبدالملکی همچنین به اقدامات انجام شده در زمینه آتیه مردم متمرکز بر سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: در سال گذشته یک میلیون و 144 هزار بیمه شده جدید داشتیم که 400 هزار نفر شاغلان جدید بودند و 700 هزار نفر شاغلانی هستند که بیمه تأمین اجتماعی نداشتند.
وی به موارد دیگری از جمله حمایت از بازنشستگان از جمله افزایش سهم تأمین اجتماعی از بیمه تکمیلی از 30 درصد به 50 درصد، افزایش 40 درصدی وام قرض الحسنه، ماهانه شدن دستمزد ایام بارداری و عدم موکول شدن آن به پایان مدت زمان مرخصی و پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری و بیماری‌های خاص به عنوان دیگر اقدامات وزارتخانه در عرصه آتیه مردم اشاره کرد.
آثار انتصاب 520 مدیر انقلابی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به اقدامات انجام شده در زمینه حفاظت از اموال مردم اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه 400 شرکت را مدیریت می‌کند که دولتی نیستند و متعلق به مردمند و رسالت ما درباره این شرکت‌ها، مدیریت سالم و کارآمد است که در این زمینه دو اقدام اساسی انجام داده‌ایم؛ اول سپردن امانت به افراد صالح و کارآمد است که در این زمینه 520 نفر را در سطح مدیریتی منصوب کرده‌ایم که 300 نفر در بخش اداری و 220 نفر در بخش اقتصادی و شرکت‌داری بر اساس پنج معیار انقلابی بودن، کارآمدی، دست پاکی، فساد ستیزی و مردمی بودن منصوب شده‌اند و بر این اساس میانگین سنی مدیران این وزارتخانه 5 و نیم سال کاهش و میانگین تحصیلات مدیران 50 درصد افزایش داشته است. وی رکوردزنی در تولید و بهره وری، افزایش سود‌آوری در شستا و ایجاد رقابت سالم بین شرکت‌ها را از نتایج روی کارآمدن مدیران جوان انقلابی برشمرد و تأکید کرد: با توجه به نامگذاری امسال به عنوان «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین» اقدامات مثبتی در این راستا انجام شده و امیدواریم که نتایج این اقدامات برای مردم ایران و جامعه تولید ماه‌ها و سال خوبی را رقم بزند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همین حال با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط، اعلام کرد: در این زمینه بسته ویژه حمایتی در دستور کار دولت قرار دارد که بزودی مصوب خواهد شد و برای حفاظت از نیروی کار و حفظ اشتغال در این بنگاه‌ها مدام در حال رصد هستیم.
وی با اشاره به کاهش آمار متقاضیان بیمه بیکاری در سال‌جاری اعلام کرد: در شش هفته نخست امسال تعداد متقاضیان بیمه بیکاری 34 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده که حکایت از کاهش تعدیل نیروی کار دارد. عبدالملکی بر تعهد دولت بر ایجاد یک میلیون شغل جدید در سال‌جاری، توسعه بیمه‌های اجتماعی و ارتقای امنیت شغلی کارگران و ارتقای فرهنگ کار تأکید کرد و گفت: 30 هزار کارگر مبدع و مبتکر شناسایی شده‌اند که با حمایت از آنها امیدواریم در مسیر تحقق نام سال و رونق تولید دانش بنیان حرکت کنیم.

بــــرش
اعلام دهک‌بندی جدید خانوارها برای دریافت یارانه نقدی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه آخرین دهک‌بندی خانوارها روز 17 اردیبهشت ماه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام شده است، گفت: بعد از اجرای اصلاح یارانه امکان اعتراض برای خانوارها به دو شیوه فراهم خواهد شد. حجت‌الله عبدالملکی با حضور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، آخرین وضعیت پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان را تشریح کرد و گفت: 95 درصد اطلاعات این پایگاه تکمیل شده و 5 درصدی که هنوز تکمیل نشده، نباید باعث نگرانی مردم شود ،چرا که مبنا برای ما داده‌هایی است که فعلاً دستگاه‌ها در اختیار ما گذاشته‌اند و بنای ما این است که خانوارها دارایی بیشتر از آنچه اعلام شده، ندارند. وی اطمینان داد که دور جدید اصلاح یارانه‌ها  عادلانه‌تر و کارآمدتر خواهد بود و درباره شیوه اعتراض از سوی خانوارها هم توضیح داد: در یک شکل اعتراض به عدم دریافت یارانه خواهد بود که از طریق سامانه سازمان هدفمندی امکانپذیر خواهد بود و به تازگی جلسه‌ای با سازمان داشتیم و قرار است به سرعت سامانه برای این کار آماده شود. وزیر کار ادامه داد: شکل دوم اعتراض به دهکی است که خانوارها در آن قرار می‌‌گیرند و بر مبنای میزان یارانه‌ای که دریافت می‌‌کنند، از آن مطلع خواهند شد و این اعتراض در سامانه وزارت رفاه امکانپذیر خواهد بود.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7903/13/612198/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها