«ایران» از تازه‌ترین اقدام دولت برای مدیریت مصرف انرژی در تابستان گزارش می‌دهد

الزام ادارات به کاهش 30 درصدی مصرف برق


گروه اقتصادی / دولت در مصوبه‌ای ادارات را ملزم به کاهش 30 درصدی مصرف برق در ساعات کاری و همین‌طور کاهش 60 درصدی در ساعات خاتمه کار خود کرده است. سخنگوی صنعت برق درباره این اقدام عنوان می‌کند: «روز یکشنبه مصوبه‌ای در هیأت وزیران به تصویب رسیده که طبق آن، برای ادارات این‌طور تکلیف شده تا در تابستان طی ساعات اداری، ۳۰ درصد و پس از خاتمه کار، ۶۰ درصد مصرف خود را نسبت به پارسال کاهش دهند.» به گفته مصطفی رجبی مشهدی، شرکت‌های توزیع برق موظف شده‌اند که بر اجرای دقیق این مصوبه نظارت کنند و در این راستا اقدامات بازدارنده مانند قطع برق ادارات متخلف در نظر گرفته شده است.
بررسی‌های «ایران» نشان می‌دهد که ادارات حدود ۲ هزار مگاوات از مصرف برق کشور را به خود اختصاص می‌دهند و کاهش 30 درصدی مصرف برق آنها با اصلاح نحوه مصرف وسایل سرمایشی براحتی امکان پذیر است. چراکه حدود 60 درصد از مصرف ادارات در فصل گرم سال برای تأمین برق وسایل سرمایشی است.
عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل مدیریت مصرف توانیر در این رابطه می‌گوید: «ادارات می‌توانند حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند. حدود ۱۲۰۰ مگاوات از مصرف این بخش در سیستم سرمایشی ادارات مصرف می‌شود. توجه بیشتر به موضوع سیستم‌های سرمایشی ادارات می‌تواند کمک قابل ملاحظه‌ای به صنعت برق داشته باشد. این موضوع در پایش مصرف ادارات در سال گذشته ثابت شده است.» گفتنی است، مشاهدات میدانی خبرنگار «ایران» نشان می‌دهد که بسیاری از ادارات و نهادهای کشور ساعات کار خود را از ابتدای هفته جاری تغییر داده‌اند. برای مثال برخی از بانک‌ها 30 دقیقه تا یک ساعت کار خود را زودتر آغاز می‌کنند.
شرکت توانیر اعلام کرده است که به کارگیری سیستم‌های مکانیزه در روشنایی و سرمایش ادارات می‌تواند کاهش 50 درصدی مصرف برق این بخش را به‌دنبال داشته باشد. اگر ادارات سیستم‌های سرمایشی خود را روی حداقل تنظیم کنند مصرفشان نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. سال گذشته سرکشی‌های روزهای گرم سال، موجب کاهش ۴۰۰ مگاواتی مصرف برق شده بود و این پایش با همکاری سازمان بسیج کشور انجام شد و امسال نیز ادامه خواهد داشت.
آغاز نصب کنتورهای هوشمند
هادی مدقق، مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر می‌گوید: «نصب کنتور‌های هوشمند برای مشترکان اداری دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها آغاز شده؛ عمده مشترکان این بخش در سال‌های گذشته مجهز به سیستم هوشمند شدند و برای مابقی مشترکان نیز برنامه‌ریزی شده که نصب شود.»
به گزارش ایرنا، او بیان می‌کند: «این طرح با اولویت کلان‌شهر‌ها و بویژه تهران انجام خواهد شد که قرار شده با نصب کنتور‌های هوشمند در تهران، طی تابستان امسال ۵۰۰ مگاوات بار اداری مدیریت شود. سال‌های گذشته صرفاً مصرف برق ادارات را رؤیت می‌کردیم و نهایتاً تذکر داده می‌شد، اما امسال قرار است محدودیت و قطعی برق را اعمال کنیم.»
«محمد الله‌داد» معاون هماهنگی توزیع شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق نیز با اشاره به عزم وزارت نیرو برای بهره‌گیری کامل از ظرفیت صنایع در دوران اوج بار مصرف برق در تابستان۱۴۰۱، اذعان می‌کند: «مشترکان صنعتی و کشاورزی حوزه توزیع به کنتورهای هوشمند تا پایان ماه جاری تجهیز می‌شوند.»
گفتنی است، با احتساب بخش خانگی و تجاری هم اکنون یک میلیون دستگاه کنتور برق هوشمند در کشور نصب شده است. اما تمام بخش‌های اداری، صنعتی، عمومی و کشاورزی کشور با مصرف ۳۰ کیلوولت آمپر به بالا که حدود ۷۰۰ هزار کنتور برآورد می‌شود و هم‌اکنون به کنتورهای هوشمند برق، مجهز شده‌اند. این بخش‌ها حدود ۵۰ درصد بار مصرف برق کشور را مصرف می‌کنند.
اوج مصرف برق تابستان امسال
آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر پیش‌بینی می‌کند که اوج نیاز برق امسال با حدود 4.6 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 70 هزار مگاوات برسد. اما در راستای 100 برنامه اجرا شده از سال گذشته تا پیک (اوج مصرف) امسال قرار است که بخشی از این نیاز با افزایش 6 هزار مگاواتی تولید برق و بخشی نیز با مدیریت مصرف مشترکان بخش‌های مختلف مصرفی مدیریت شود.
جریمه سنگین در انتظار پرمصرف‌ها
حدود ۳۰ میلیون مشترک بخش خانگی در ایران به شبکه برق متصل هستند که حدود ۶۵۰ هزار مشترک از این تعداد بیش از دو برابر الگو، مصرف برق دارند. پیش‌بینی می‌شود که با تعرفه‌های بازدارنده اجرا شده از بهمن ماه 1400، این افراد پرمصرف بزودی با قبوض گران برق مواجه شوند. البته قرار است تا زمان اوج مصرف برق در تابستان امسال، این مشترکان به کنتورهای هوشمند مجهز شوند و اگر مصرف برق خود را کاهش دهند، از جریمه‌های سنگین برق رها خواهند شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7903/14/612204/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها