رژه موش‌ها در معابر عمومی اصفهان


اصفهان - میهمانان موذی و ناخوانده شهراصفهان این روزها در فضای سبز حاشیه رودخانه زاینده‌رود، در جوی آب روبه‌روی مغازه‌های اغذیه‌فروشی چهارباغ، کنار شمشادها و جدول‌های خیابان، در گوشه و کنار پارک‌ها، پیاده‌روها، کانال‌ها و میدان‌ها... و در هر نقطه‌ای آزادانه جولان می‌دهند.
به گزارش ایسنا، رامین میرعسگری، رئیس اداره هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری اصفهان علت افزایش این حیوانات موذی در شهر اصفهان را جاری شدن آب در رودخانه زاینده‌رود و انهار شهر می‌داند و می‌افزاید: این موش‌ها در بستر خشک رودخانه و انهار لانه داشتند که با جریان آب، لانه‌ها خراب شده و بیرون آمده‌اند، ضمن اینکه در فصل بهار هم زاد و ولد آنها زیاد می‌شود، اگرچه جمعیت موش‌ها به‌شدت کنترل می‌شود و قطعاً کمتر از قبل شده است.
رئیس اداره هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به فراهم بودن غذا برای موش‌ها در سطح شهر، خاطرنشان می‌کند: متأسفانه برخی از شهروندان به نظافت شهر اهمیت نمی‌دهند و به‌راحتی زباله‌های خود را در خیابان و سطح شهر رها می‌کنند که این موضوع باعث می‌شود غذای مورد نیاز حیوانات به‌راحتی در دسترس آنها قرار گیرد، اگرچه کارگران شهرداری به‌صورت مداوم اقدام به نظافت شهر می‌کنند، اما باز هم در هر لحظه زباله در سطح شهر رها می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: مغازه‌های اغذیه‌فروشی و فست فودها بویژه در مرکز شهر نیز زباله‌ها و ته‌مانده غذا و روغن‌های استفاده شده را جلوی مغازه‌ها و در فضای سبز و جوی آب می‌ریزند و نظافت شهر را رعایت نمی‌کنند. اگرچه بارها به آنها اخطار داده شده و حتی اخطار ماده ۱۶ می‌گیرند و تا حکم قضایی و پلمب نیز پیش می‌روند ولی تعداد آنها چون زیاد است وقتی برخورد هم می‌شود، می‌گویند ما اینجا را اجاره کرده‌ایم و در این شرایط اقتصادی، اشتغال و معیشت کارگران‌مان به خطر می‌افتد.
از سوی دیگر ایمان ابراهیمی، کارشناس حیات‌وحش و مدیرعامل انجمن حفاظت از پرندگان آوای بوم نیز در مورد حیوانات موذی و جوندگانی که در سطح شهر دیده می‌شوند، می‌گوید: جوندگانی که شبیه موش بزرگ در سطح شهر دیده می‌شوند در واقع «رت» هستند که با موش متفاوت‌اند. رت‌ها بومی کشور ما نیستند و گونه‌های مهاجمی هستند که چند سده است به‌وسیله انسان جابه‌جا شده و در بیشتر نقاط دنیا پخش شده‌اند.
وی راهکار کنترل جمعیت حیوانات موذی را کنترل پسماندها دانست و گفت: مثل همه دنیا جمعیت گونه‌های مهاجم، وابستگی مستقیم به مدیریت پسماند دارد، بنابراین اگر در یک شهر فاضلاب و پسماند به‌خوبی مدیریت و به‌عنوان منابع غذایی در اختیار حیوانات موذی نباشد، جمعیت آنها کنترل می‌شود، اما استفاده از سموم و تله در طولانی مدت نتیجه بخش نیست، اگرچه ممکن است مدتی نتیجه دهد، اما جمعیت این گونه‌های جانوری دوباره به‌سرعت افزایش می‌یابد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7903/16/612209/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها