توضیح شهردار تهران در پاسخ به خبرنگار «ایران» در خصوص حفاظت از باغ‌های شهر تهران و جابه‌جایی درختان

جابه جایی درختان در راستای صیانت از فضای سبز است


باغ‌های منطقه 10 تهران برای توسعه فضای سبز تملک می‌شود

گروه اجتماعی/   هجوم بولدوزرها به باغ‌های تهران و قطع درختان در معابر شهری تهران همیشه با اعتراض شدید شهروندان و کنشگران محیط‌‌ زیست مواجه بوده است. گلایه‌ها نیز متوجه این موضوع است که مال‌ها و برج‌ها یکی پس از دیگری جای درختان و باغ‌ها را در تهران می‌گیرند. فاجعه زمانی اتفاق می‌افتد که با قطع درختان به‌عنوان قربانیان اصلی ساخت و سازهای شهری و از بین رفتن باغ‌های پایتخت، شهروندان تهرانی روزهای زیادی از سال را از دیدن آسمان آبی محروم خواهند ماند و در عوض آلاینده‌ها و ریزگردها جای اکسیژن را در ریه‌های پایتخت‌نشینان می‌گیرند. این روزها گسترش ریزگردها در تهران به یکی از مهم‌ترین معضلات حوزه شهری و زیست محیطی بدل شده است. کارشناسان محیط‌ زیست بارها تأکید کرده‌اند تهران به‌دلیل هجوم ریزگردها و آلودگی‌های صنعتی به‌شدت نیاز به پوشش گیاهی، حفظ درختان و باغ‌ها دارد. با وجود این خبرهای رسیده از برخی مناطق شهرداری تهران از جمله منطقه 17 حکایت از این دارد که با‌وجود توسعه فضای سبز بیش از ۱۰۸ اصله درخت در این منطقه به‌صورت غیراصولی و در زمان نامناسب جابه‌جا شدند. در همین زمینه علیرضا زاکانی شهردار تهران که روز گذشته و پس از 8 ماه حضورش در شهرداری تهران در نخستین نشست خبری خود حاضر شده بود در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» مبنی بر اینکه شهرداری برای حفظ پوشش گیاهی، درختان و باغ‌های تهران و همچنین جابه‌جایی درختان چه راهکارهایی را پیش‌بینی کرده است، گفت: اصل حرکت ما در توسعه فضای سبز و افزایش سرانه‌ها است. در حال حاضر پایین‌ترین سرانه مربوط به منطقه ۱۰ است که در این منطقه به‌دنبال تملک باغ‌ها هستیم تا به فضای سبز تبدیل کنیم. شهردار تهران با تأکید بر اینکه اصل بر توسعه سرانه‌های شهری است، اظهار داشت: یکی از این سرانه‌ها توسعه فضای سبز است. سرانه فضای سبز در منطقه 10 تهران 20 درصد است و اصل بر افزایش سرانه است. زاکانی همچنین درباره جابه‌جایی درختان در برخی مناطق تهران از جمله منطقه 17 عنوان کرد: برای ایجاد پروژه‌ها نیاز به جابه‌جایی درختان است و این نفی فضای سبز نیست. در واقع درختانی که در مسیر اجرای پروژه‌ها قرار دارند را جابه‌جا می‌کنیم و این ضدیتی با فضای سبزندارد بلکه صیانت از فضای سبز است.
قدمت چند ده ساله چنارهای ولیعصر
شهردار تهران همچنین درباره وضعیت درختان چنار خیابان ولیعصر تهران نیز گفت: درختان چنار خیابان ولیعصر تهران چند ده سال قدمت دارند. عمر برخی از درخت‌ها نیز نزدیک به یک سده می‌رسد. این درختان دچار آفت و پیری می‌شوند. مثلاً در خیابان ولیعصر درختان چنار با قدمت بالا بعضاً دچار آفت و یا کهنسالی می‌شوند لذا کارگروه تحقیقی تشکیل دادیم و درختان با قدمت ۱۰ ساله را بین آنها قرار دادیم تا برای سال‌های آینده طراوت موجود حفظ شود. زاکانی با بیان اینکه شهرداری موضوع فضای سبز را با حساسیت دنبال می‌کند در ادامه افزود: برخی از لکه‌های فضای سبز در شهر تهران وجود دارد که علی‌القاعده در توسعه شهری و بارگذاری انجام شود آسیب جدی بزند. در زمینه سلسله باغ‌ها که از دستگاه‌های نظارتی مجوز گرفته‌اند، قدرالسهم مالک به‌طور میانگین 30 درصد بارگذاری کند تا فضای سبز تهران و الباقی باغ‌ها دست نخورده باقی بماند. زاکانی همچنین اظهار داشت: حدود ۴۶ هزار هکتار فضای سبز پیرامونی و حدود ۱۳ هزار هکتار فضای سبز درون شهری وجود دارد که برای نگهداشت ۵۹ هکتار فضای سبز، منابعی هزینه می‌شود اما به هیچ وجه به ازای قیمت آن از شهروندان هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. بنا هم نیست که باری بر دوش شهروندان گذاشته شود بلکه این ارائه خدمت به شهروندان است.
وی گفت: امروز تفاهمی به امضا رسید تا فضای مجموعه جنگ‌افزار خیابان پیروزی به سرانه فضای سبز شهر تهران تبدیل شود. این طرح در شورای شهرسازی مصوب شد تا با سهم
۳۵-۶۵ این تفاهم اجرا و تا سه ماه دیگر به شهرداری تحویل شود. اندازه سهم شهرداری ۱۱ هکتار مشخص شده است تا به فضای سبز شهر اضافه شود.
رونق ساخت و ساز را دنبال می‌کنیم
زاکانی در این نشست خبری به سؤالات دیگر اصحاب رسانه نیز پاسخ داد. زاکانی در خصوص تراکم فروشی در شهر تهران به‌عنوان منبع درآمد شهرداری گفت: ما تراکم فروشی نمی‌کنیم و آن را برای خود خط قرمز می‌دانیم. تا امروز نیز این کار را نکرده‌ایم اما رونق ساخت و ساز را دنبال می‌کنیم. چرا که تهران دارای ۱۲ هکتار بافت ناپایدار است و اگر این ساخت و ساز و نوسازی انجام نشود تهران روی شهروندان آن آوار می‌شود. متعهد هستیم که برای ساخت 180 هزار واحد در تهران نقش‌آفرینی داشته باشیم و این مسئولیت خود را انجام می‌دهیم.
به گفته وی، ساخت و سازهای فعلی عمده پروانه‌ها مربوط به دوره قبل است. بلندمرتبه‌سازی نیز در برخی پهنه‌های تهران منعی ندارد اما تراکم نمی‌فروشیم و به‌شدت دنبال نوسازی هستیم. وی ادامه داد: امروز مسکن به بلای جان مردم تبدیل شده و دو سوم حقوق حقوق‌بگیران را به خود اختصاص داده و به گونه‌ای شده که خرید مسکن برای حقوق‌بگیران ۶۶ سال به طول می‌انجامد و به یک آرزو تبدیل شده، ما نوسازی که موجب ایمن شدن شهر شود را دنبال خواهیم کرد و نقش فعال در مسکن خواهیم داشت. زاکانی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر وضعیت نامناسب حمل‌ونقل عمومی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته اقدامات کوتاه‌مدت در حوزه اتوبوسرانی و تاکسیرانی داریم و در برنامه‌های میان‌مدت در نظر داریم که ظرفیت‌های متروی تهران را افزایش دهیم. به گونه‌ای که بر اساس سند جامع ۱۴۳۰ باید ۳۰ میلیون جابه‌جایی توسط حمل‌ونقل عمومی پوشش داده شود که ۱۰ میلیون جابه‌جایی سهم مترو است. در حال حاضر ۱۵۰۰ واگن داریم که ۱۰۰۰ واگن آن نیاز به بازسازی دارد و همچنین چهار خط دیگر مترو در دستور ساخت قرار دارد. وی با بیان اینکه ۷۰۰ دستگاه واگن با کمک دولت بازسازی می‌شود که کار بزرگی صورت می‌گیرد، گفت: همچنین ساخت ۱۰۵ قطار ملی وارد فاز مذاکره شده است و قرار شده دولت ۷۷ میلیون یورو را پرداخت کند تا تعداد واگن‌ها افزایش یابد.
شناسایی 300 خانه پلاک قرمز در تهران
وی در خصوص شفاف‌سازی زیست ۳۱ بازارچه ساخته شده در تهران در ایام ۲۰۰ روزه مدیریت شهری جدید گفت: امسال ۱۰۰ بازارچه و سال آینده نیز ۱۰۰ بازارچه دیگر اضافه خواهد شد تا در مجموع برای سال ۱۴۰۲، ۵۰۰ بازارچه در اختیار شهروندان ایرانی قرار بگیرد. بازارچه‌هایی که ۴۰ درصد زیر قیمت بازار عرضه محصولات را انجام می‌دهند. وی در پاسخ به سؤالی در خصوص شیوه اخذ عوارض‌ها، گفت: بی‌عدالتی در شهر موج می‌زند و ما امیدواریم فاصله شمال و جنوب را کم کنیم و چهره شهر در جنوب را تغییر دهیم. این موضوع در اجرای پروژه‌های ما نیز در نظر گرفته شده است. شهردار تهران درباره تأثیر حضورش در جلسات هیأت دولت، تصریح کرد:‌ حضور در جلسه هیأت دولت برای بیان شرایط تهران و سایر کلان‌شهرها خوب است ما به‌صورت مستقیم در جریان اتفاقات قرار می‌گیریم، به گونه‌ای که روز گذشته مصوبه‌ای در هیأت دولت داشتیم که‌ بند ۵ آن پیشنهاد شهرداری تهران بود و قرار شد تعداد بالایی واردات خودرو توسط شهرداری انجام شود.
زاکانی در مورد وضعیت خانه‌های پلاک قرمز در تهران گفت: ‌۳۰۰ خانه پلاک قرمز در تهران شناسایی کردیم که در مجموعه قرارگاه اجتماعی، از پلیس و مجموعه‌های انتظامی کمک خواستیم.
زاکانی در خصوص خانه‌های خالی از سکنه تهران نیز گفت: ۵۰۰ هزار خانه خالی بویژه در مناطق بالای شهر (۱، ۲، ۲۲ و…) وجود دارد که عمده آنها خانه‌های بزرگ مقیاس هستند. اما درباره خانه‌های متروکه و محیط‌های بی‌دفاع شهری و سازه‌های رهاشده باید اعلام کنم که برخی از این سازه‌ها از شهرداری پروانه دریافت کرده‌اند اما در مرحله ساخت رها شده‌اند. شهرداری نمی‌تواند قاعده تطبیق را اعمال کند و ساماندهی این سازه‌ها از عهده شهرداری خارج است.
زاکانی با تأکید بر اینکه بعضاً برخی موارد به گونه‌ای نادرست در برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود، افزود: در خصوص پارک‌های مادر و کودک مسأله این‌گونه بود، ما می‌خواهیم در هر محله‌ای که چند پارک دارد یک پارک را برای مادر و کودک و محله‌ای که یک پارک دارد بخشی از پارک را برای مادر و کودک تجهیز کنیم. این بهترین خدمت به شهر است ولی روزنامه‌ای با انتشار عکسی از یک دیوار موضوع را به گونه‌ای دیگر جلوه می‌دهد که این کارها صحیح نیست.
در حال حاضر ما در تهران ۳۳۲۲ پارک داریم که پارک‌های بانوان نیز در تهران ساخته شده و تلاش می‌کنیم ۵ پارک دیگر نیز با هدف ایجاد محل آسایش برای بانوان احداث کنیم.
 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7903/22/612243/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها