میزبانی تماشاخانه‌های تهران از ۳۳ نمایش در ۱۴ تالار

آرامش دوباره پس از توفان کرونا


گروه فرهنگی/با آغاز اردیبهشت ماه، نمایش‌های تازه‌ای به جمع نمایش‌هایی که از فروردین ماه روی صحنه بودند اضافه شد و حالا می‌شود گفت تماشاخانه‌های تهران میزبان ۳۳ نمایش در ۱۴ تالار شده‌‌اند و این یعنی رونق دوباره تئاتر بعد از افت‌وخیزهای فراوان کرونایی. در گزارش پیش رو، مروری خواهیم داشت بر برخی از این نمایش و برنامه‌هایی که سالن‌های تئاتر دارند.
مجموعه تئاتر شهر
«دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» نوشته شهرام رحیمیان به کارگردانی هادی مرزبان از 7 فروردین ماه ساعت 20:30 در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه است. بازیگران این نمایش حامد ‌کمیلی، شیوا ‌مکی ‌نیان، عارفه ‌معماریان، زهره پرتوی، شهرزاد پورفرد، کامبیز ‌امینی، علی خازنی، محمدرضا ‌بختیاری ‌مهر، سامان ‌تیرانداز و بهنام تشکر (در نقش دکتر محمد مصدق)، مرجان ‌آقانوری، آیه قبادیان، غلامرضا پودینه، شاهین ‌علیپور، فائزه زکاوتی، نازنین سمر، زهره رستگار مقدم، ابوالفضل ‌وزیری، سجاد احمدی‌نیا، محمد‌رضا خسرویان، علی یارلو، مهراد ابریشم کار، حمیدرضا ژاله، آرش ‌نظری، آرزو ‌صراف‌‌رضائی، گلریز ابراهیم، لیدا حکانی، معصومه آمدگی، لیلا احمدی، محدثه سیفی، کسری ریاحی، کیمیا نوری، آصف ‌جعفری، نرگس ‌میرفتاح، غزال فرشیدفر، فاطمه لنگری، طاها نوری، علیرضا ‌چمن‌‌ورز، رضا بخشی، محمد رجبیان، سارا همتی و نیما علایی هستند. نمایش «فریاد خاموش» نوشته محمدرضا عطایی‌فر با طراحی و کارگردانی محمدهادی ‌عطایی از ‌۲۳ فروردین ماه ساعت ۱۸:۴5در سالن سایه در حال اجرا است.
تماشاخانه ایرانشهر
مسعود دلخواه، کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر هم قرار است بزودی نمایش «شام آخر» را در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر در کنار گروه بزرگی از بازیگران و خوانندگان نسل جوان، و همچنین حضور چند بازیگر مطرح و باتجربه همچون؛ کاظم بلوچی، رحیم نوروزی و شهین نجف‌زاده روی صحنه ببرد. نمایشنامه «شام آخر» بر اساس بخش‌هایی از رمان «مرشد و مارگاریتا» نوشته میخاییل بولگاکف و همینطور چندین منبع دیگر نوشته شده و همان گونه که از نامش بر می‌آید، درباره لحظات آخر زندگی حضرت عیسی مسیح(ع) به روایت مریم مقدس و حواریون او و همچنین محاکمه آن حضرت توسط پیلاتوس، حاکم یهودی است. از سوی دیگر، پیش فروش بلیت نمایش «مخاطب» به کارگردانی جابر رمضان از روز شنبه ۱۷ اردیبهشت رأس ساعت ۱۴ در سایت تیوال آغاز شده است. این اثر نمایشی از ۲۶ اردیبهشت در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود و اجرای آن تا روز ۳۰ خرداد ادامه خواهد داشت. علی ‌باقری، نگار ‌جواهریان، لیلی ‌رشیدی و جابر ‌رمضان بازیگران این نمایش هستند.
عمارت نوفل لوشاتو
«آنتی اویل» به نویسندگی افشین واعظی و طراحی و کارگردانی طاها خانجانی که به تازگی اجرای خود را در عمارت نوفل‌لوشاتو آغاز کرده تا 27 اردیبهشت میزبان علاقه‌مندان به تئاتر است. در این نمایش آزاده ‌شیر ‌محمدپور، شهریار ‌کامکار، سوگند ‌روستایی، سپیده ‌اسلامی، علیرضا داوودوندی، علی ‌مهرنیا، حامد ‌مقدسی، شاهین ‌سبزی، نیلوفر محمدی و پریا خداکرمی ایفای نقش می‌کنند. «کریم» به نویسندگی و کارگردانی محمود حیدری هم تا پایان اردیبهشت در این عمارت اجرا خواهد داشت و بازیگرانی از جمله سها پورمهدی، محمد موسی خانی، سبحان صفری، نغمه رهگذر، صبا نظرآهاری، نینا صدیقی در آن ایفای نقش کرده‌اند. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «شرکتی به نام آنتی اویل محصولاتی ارائه می‌کند که صفات بد انسانی مثل خیانت و حسادت و… را از بین می‌برد، اما در انتها متوجه می‌شویم از مراجعین سوءاستفاده می‌شود.»  
پردیس تئاتر شهرزاد
نمایش «بک تو بلک» به نویسندگی طراحی و کارگردانی سجاد افشاریان که از ۲ دی ماه ساعت 19 در سالن شماره ۱ این پردیس تئاتری روی صحنه است تا هفت خرداد به فعالیت خود ادامه خواهد داد. بازیگران این نمایش سجاد افشاریان، نیکو بستانی و مهدی زندیه هستند. رضا بهرامی نمایش «کریم‌لوژی» نوشته مهران رنجبر را از ۱۵ فروردین ماه ساعت ۲۰:۱۵ درسالن شماره ۳ این تالار نمایشی با نقش‌آفرینی مجید رحمتی روی صحنه برده و تا پایان اردیبهشت ماه به کار خود ادامه می‌دهد. ««شب شک» عنوان نمایشی به کارگردانی امیرحسین ‌بریمانی و به تهیه کنندگی نوید ‌محمدزاده است که از ۱۴ فروردین ساعت 19در سالن۳ شماره 3 این مجموعه روی صحنه رفته و تا بیست اردیبهشت هم همچنان روی صحنه خواهد بود. «اول شخص مفرد» نام نمایشی به ‌نویسندگی و کارگردانی امید نیاز و تهیه‌کنندگی پرویز ‌پرستویی تا پایان اردیبهشت در سالن ‌۳ این تالار نمایشی اجرا خواهد داشت. امید نیاز، مونس پورفاتحیان و لیلا بامنیری در این نمایش ایفای نقش دارند.
تالار حافظ و تماشاخانه اهورا
«خانم خزوک» با طراحی و کارگردانی حمید کیانیان که برداشتی آزاد از متن جبار باغچه‌بان است بزودی در تالار حافظ روی صحنه می‌رود و تا هشت خرداد اجرا دارد. بازیگران این نمایش فاطمه بذرافشان، داوود بیگلری، مرتضی جوانشیر، زهرا چاهی، شقایق حسن‌زاده، ملیحه دری، خلیل قاسمی و شهاب مهدیزاده هستند. گروه تئاتر معلولین جسمی حرکتی بچه‌های باران که این نمایش را هم روی صحنه می‌برد طی ۱۴ سال فعالیت خود با رویکرد تئاتر درمانی توانسته با تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس در افراد معلول و کم توان این عزیزان را از افراد بی‌انگیزه و عزلت‌نشین به افراد مولد و کار آفرین تبدیل کند. ماحصل این تئاتر درمانی نمایش‌های مختلف صحنه‌ای است. «مجلس گردن گیری» به کارگردانی نیما ‌ثبوتی هم به تازگی اجرای خود را در تماشاخانه اهورا آغاز کرده و تا 9 خرداد میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. در این نمایش بازیگرانی چون محمدرضا ‌پناهی، امیرحسین دولّی، نسیم قلهکی، احمد ‌بیستونی، امیرحسین ‌سیداسماعیل، امید ‌قاسمی، امیرحسین ‌فارسی و فاطمه طاهری ایفای نقش می‌کنند.
تماشاخانه ملک و تالار ‌مولوی
«متروی شماره ۹» با طراحی و کارگردانی مریم شیرازی از ۱۸ اردیبهشت اجرای خود را در تماشاخانه ‌شانو تماشاخانه ملک شروع کرد و تا سوم خرداد میزبان علاقه‌مندان تئاتر خواهد بود. در این اثر نمایشی مریم ‌محبی، علیرضا عطایی، علی عارفی، ساناز احمدی، ناهید محبی، سحر خاکپور، یگانه ملک محمدی، مریم ‌نبی‌زاده، گلبهار هاشمی، آرزو امیری، محسن اکبری و نگار افراشته ایفای نقش می‌کنند. «مکبث» به کارگردانی علی‌کوزه‌گر که از 18 اردیبهشت اجرایش را در سالن اصلی تالار مولوی آغاز کرده تا 30 اردیبهشت میزبان تئاتری‌ها است. در این نمایش محمد هادی غضنفری و ناعمه ‌علمی‌نژاد ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه این نمایش آمده است: «مکبث مرز خواب و بیداری را گم کرده. ترس‌ها، تردیدها، رؤیاها و کابوس‌ها هجوم آورده‌اند و این در لحظه‌ای است که مکبث بر بالین دانکن ایستاده...»
خانه ‌هنرمندان
دو نمایش جدید «میز» به نویسندگی و کارگردانی شایان شهرابی و «موتوری» به نویسندگی و کارگردانی فرشاد جعفری از چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه می‌روند. نمایش «میز» به نویسندگی و کارگردانی شایان شهرابی بر اساس متنی از بهار کاتوزی از چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ از ساعت ۱۹ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی است. عباس جمالی مشاور کارگردان و امیرتقی سپهرلو مجری طرح این اثر نمایشی هستند و بازیگران آن عبارتند از: امیر احمدی، زهرا حیدری، مرجان شاکری، پارسا شاهین، محمد عباسی، حسین نیکزاد.
همچنین در سانس دیگری از سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران، نمایش «موتوری» به نویسندگی و کارگردانی فرشاد جعفری با بازی و طراحی مهدی شاهدی از ۲۱ اردیبهشت تا ۱۳ خرداد از ساعت ۲۰:۳۰ هر شب (به جزشنبه‌ها) میزبان مخاطبان تئاتر است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7903/23/612266/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها