جشن شب کانون کارگردانان سینمای ایران با معرفی برترین های سال برگزار شد

فصل جشن‌های صنفی سینما و تئاتر


گروه فرهنگی/ بعد از دو سال که با شیوع کرونا گردهمایی صنفی اهالی فرهنگ و هنر منتفی بود حالا با بهتر شدن شرایط این جشن‌ها دوباره رونق گرفته است. شامگاه یکشنبه مراسم شب کانون کارگردانان در قالب اولین جشن بزرگ این کانون برگزار شد و شنبه 24 اردیبهشت ماه هم قرار است انجمن بازیگران گردهمایی سالانه خود را برگزار کنند.
سازندگان «قهرمان»، «پوست» و «خاتون» برگزیدگان اولین جشن بزرگ کانون کارگردانان
کانون کارگردانان سینمای ایران که در سال‌های متمادی دورهمی‌های مختلفی با حضور اعضایش و به منظور تقدیر از سه نسل از کارگردانان برگزار کرده است امسال برخلاف سال‌های گذشته به‌صورت رقابتی مراسمی را برای معرفی برترین‌های سال برگزار کرد. در اولین جشن بزرگ کانون کارگردانان ابوالحسن داودی، واروژ کریم مسیحی، محسن امیریوسفی، محمدرضا عرب، احمد امینی، مهدی نادری و مجید برزگر در قالب تیم داوری در سه بخش فیلم‌های بلند سینمایی، فیلم اولی‌ها و شبکه نمایش خانگی، آثار به نمایش در آمده در دو سال گذشته را قضاوت کردند. البته این جشن قرار است از سال آینده به‌صورت سالانه برگزار شود. در این دوره از جشنواره همچنین آثار کارگردانانی که فرصت هیچ نمایشی در سینما یا حتی جشنواره فجر را نداشتند داوری نشد.
کانون کارگردانان سینما، اولین جشن رقابتی صنفی خود را شامگاه یکشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه در هتل استقلال تهران برگزار کرد. در ابتدای این مراسم مصطفی کیایی و محسن امیریوسفی به‌عنوان دبیر جشن و رئیس کانون کارگردانان در سخنانی از اهداف برگزاری این جشن و چگونگی داوری آثاری که در دو سال قبل روی پرده رفته بودند، صحبت کردند. محسن امیر یوسفی در بخشی از صحبت‌هایش از لزوم همگرایی و اتحاد فیلمسازان گفت: «ما سینماگران امروز بیش از هر زمان دیگر به دوستی، محبت، اتحاد صنفی و حال خوب نیاز داریم، چون وظیفه اصلی ما خوب نگاه داشتن حال مردم و حال فرهنگ و هنر سرزمین‌مان است، مثل حال خوبی که در فیلم‌های قدیمی سینمای ایران بود، در «اجاره نشین‌ها»، «باشو غریبه کوچک»، «کلوزاپ»، «خانه دوست کجاست»، «دونده»، «مادر»، «کلید»، «نیاز»، «پرده آخر»، «ای ایران»، «روسری آبی»، «ناصرالدین‌شاه آکتور سینما»، «از کرخه تا راین»، «نفس عمیق»، «زیر نور ماه»، «بادکنک سفید» و ده‌ها فیلم دیگر که امروزه مشابه آنها را نمی‌بینیم. این فیلم‌ها متعلق به زمانی است که حال سینمای ایران خوب بود زمانی که همه کارگردان‌ها با هر تفکر و سلیقه‌ای سهمی هر چند اندک از تولید و اکران سینمای ایران را داشتند. حال خوب سینمای ایران زمانی بود که کارگردان‌های سینمای تجاری و بدنه، کارگردان‌های مستقل و بین‌المللی و کارگردان‌های فیلم‌های معروف به ارزشی هر کدام سهمی از آزادی در سینمای ایران داشتند.» او در ادامه ابراز امیدواری کرد که محمد خزاعی به‌عنوان تهیه‌کننده آشنا به امور سینما، شرایط صدور مجوزها، تولید، اکران و معیشت اهالی سینما را به کمک خانه سینما بهبود ببخشد و با مشورت سینماگران صنفی و نه باندی آن را ترمیم و آزادی فیلمسازی را در این عرصه مهیا کند. محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در پایان این مراسم در صحبت‌های کوتاهی گفت: «آمدم شنونده صحبت‌های شما باشم، خوشحالم بعد از ۲ سال شرایط برگزاری این جشن فراهم شده که فرصتی برای گفت‌و‌گو فراهم شود تا اتفاقات خوبی رخ دهد. به برگزیدگان امشب از سوی بنیاد فارابی جوایزی اهدا می‌شود.» در بخش تجلیل‌ها از آیدا پناهنده، نیکی کریمی و منیژه حکمت تقدیر شد.
 اصغر فرهادی برای فیلم سینمایی «قهرمان»، بهمن و بهرام ارک برای فیلم «پوست» (بهترین کارگردانی فیلم اولی) و تینا پاکروان برای سریال شبکه خانگی «خاتون» جوایز اولین جشن رقابتی کانون کارگردانان را کسب کردند. اصغر فرهادی و نیکی کریمی که از غایبان این مراسم بودند در قالب پیام ویدیویی و تماس تصویری از برگزارکنندگان جشن تقدیر کردند.
از ویژگی‌های جذاب تندیس‌های این جشن قرار گرفتن یک فریم از فیلم‌های تاریخ سینما در داخل تندیس‌ها بود به‌عنوان مثال یک فریم از فیلم «دونده» امیر نادری به آیدا پناهنده اهدا شد و همچنین به دکتر پرهام طبرسی، پزشکی که در دوران کرونا در کنار هنرمندان بوده است، یک فریم از فیلم «گوزن‌ها» مسعود کیمیایی اهدا شد.

بــــرش
تجلیل از تانیا جوهری و محمد ساربان در هفدهمین شب بازیگر

اعضای انجمن بازیگران تئاتر هم روز شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر گرد هم می‌آیند تا هفدهمین شب بازیگر را برگزار کنند. روز گذشته نشست خبری این مراسم برگزار شد و شهره سلطانی دبیر این مراسم، همراه با ایرج راد، رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر و فرزانه نشاط‌ خواه، مدیر اجرایی این برنامه به تشریح جزئیات پرداختند. طبق اطلاعات ارائه شده در این نشست در این دوره قرار است از تانیا جوهری و محمد ساربان به‌عنوان دو هنرمند باسابقه از تهران در کنار بدرالسادات برنجانی از اهواز و سلمان فارسی صالح‌زهی از سیستان و بلوچستان تقدیر شود. آن طور که ایسنا گزارش داده از دیگر ویژگی‌های این دوره از شب بازیگر، حذف بخش داوری است و بر این اساس بازیگران برگزیده سال معرفی نخواهند شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7903/23/612267/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها