محمد مایلی کهن، سرمربی اسبق تیم ملی در گفت‌و‌گو با «ایران»:

بلد نیستیم از زیبایی‌های فوتبال استفاده کنیم


محمدمحمدی سدهی/ نگرانی‌ها در خصوص مسیر آماده‌سازی تیم ملی فوتبال برای حضور در جام جهانی 2022 قطر در حالی کماکان ادامه دارد که روز یکشنبه جلسه هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال به دلیل غیبت یکی از اعضا به رسمیت شناخته نشد. در این بین صحبت‌هایی در خصوص اختلاف بین اعضای هیأت رئیسه به گوش می‌رسد؛ موضوعی که نگرانی هواداران و فوتبال‌دوستان را بیشتر می‌کند و اینکه تیم ملی نتواند خود را به بهترین نحو برای مصاف با حریفان در قطر آماده کند.
محمد مایلی کهن، سرمربی اسبق تیم ملی در ابتدای گفت‌و‌گویش با خبرنگار «ایران» به دغدغه اصلی این روزهای مردم اشاره کرد و گفت: «مگر اوضاع معیشتی جامعه خوب است که حالا بخواهیم در مورد تیم ملی فوتبال و دغدغه و مشکلات آن صحبت کنیم. ما مردم نجیبی داریم و امیدوارم که مسئولان کشور بتوانند اوضاع معیشتی مردم را مناسب کنند تا مردم بدون دغدغه به علاقه‌مندی‌های خود برسند که یکی از آنها همین فوتبال است که بسیار جذاب و زیباست.»
او در ادامه سراغ تیم ملی و شرایطی که دارد، رفت: «شرایط تیم ملی کاملاً روشن است. تیم ما صعود خوب و درخشانی به جام جهانی داشته و برای حضور در این جام نیازمند چند بازی تدارکاتی خیلی خوب است که باید مسئولان فدراسیون این اقدامات را انجام دهند. از نظر من هنوز چیزی دیر نشده که مطبوعات و رسانه‌ها دائماً می‌گویند که ما از تیم‌های دیگر عقب هستیم. چرا که تیم‌های دیگری که به جام جهانی صعود کرده‌اند تاکنون بازی‌های تدارکاتی برگزار نکرده‌اند. زمان برگزاری بازی‌های تدارکاتی فیفادی است که خردادماه آغاز می‌شود.»
مایلی کهن که در 2 مقطع و در سال‌های 74 و 88 هدایت تیم ملی را برعهده داشت، صحبت‌هایش را این گونه ادامه داد: «نمی توان در زمان دیگری مسابقات تدارکاتی برای تیم ملی در نظر گرفت. هم‌اکنون تیم‌ها در کوران مسابقات هستند و مثلاً تیم لورکوزن آلمان قبول می‌کند که سردار آزمون را به تیم ملی بدهد؟ قطعاً قبول نمی‌کند چرا که زور باشگاه‌ها بیشتر است و آنها برای فوتبالیست‌ها هزینه می‌کنند نه تیم ملی. ما لژیونرهای زیادی داریم که چنین شرایطی دارند و باشگاه‌ها به آنها نیاز دارند.» او در پاسخ به این سؤال که آیا شما برنامه‌ای برای آماده‌سازی تیم ملی دیده اید، بیان کرد: «شاید وجود داشته باشد و عنوان نمی‌شود و یا ما از آن بی‌خبریم. به هر حال نیاز است تا یکسری از کارها انجام شود و تا زمانی که اردوها و بازی تدارکاتی با تیمی نهایی نشده فدراسیون نمی‌تواند در مورد این اردوها و برنامه‌ها صحبت کند. البته متأسفانه شرایط مدیریتی فدراسیون فوتبال هم آشفته است و همین باعث می‌شود اینطور به نظر بیاید که فدراسیون برنامه‌ای برای تیم ملی ندارد.»
سرمربی اسبق تیم ملی درخصوص عزل عزیزی خادم و ابهامات مالی او تصریح کرد: «ابهامات مالی همیشه وجود داشته و این ابهامات تنها مختص عزیزی خادم نیست. رؤسای پیشین فدراسیون هیچ گاه در مورد مسائل مالی صحبت نکرده‌اند و نگفتند که مثلاً فلان مبلغ را در کجا هزینه کرده‌اند و یا درست هزینه کرده‌اند یا خیر. در هیچ دوره‌ای ندیده‌ام که فدراسیون بعدی بیاید و فدراسیون قبلی مسائل را خیلی شفاف توضیح دهد.» مایلی کهن گفت: «هدف من از این صحبت‌ها حمایت از عزیزی خادم نیست اما هیچ کدام از رؤسای پیشین فدراسیون شفافیت مالی نداشتند. حالا این هم یکی از بازی‌هایی است که به‌وجود آورده‌اند تا یکی را عزل کنند و بگویند که فدراسیون کنونی مثلاً شفافیت مالی دارد و هیأت رئیسه، رئیس فدراسیون را در این خصوص بازخواست می‌کند. البته امیدوارم که این موضوعات و اتفاقات به تیم ملی ضربه نزند و تیم ملی در مسیر آماده‌سازی به مشکل نخورد.»
در هر حال توقعات از تیم ملی بالاست و این انتظار وجود دارد تا تیم ملی بتواند در این دوره به مرحله بعد صعود کند؛ صعودی که تاریخی خواهد بود. او افزود: «جام جهانی سخت است و تیم ملی در هر گروهی قرار می‌گرفت کار سختی در پیش داشت البته می‌بینم برخی از دوستان می‌گویند که گروه ایران آسان است، در حالی که این‌گونه نیست و گروه آسانی در جام جهانی وجود ندارد و تمامی تیم‌هایی که به این میدان بزرگ راه می‌یابند جزو بهترین‌های جهان هستند.» سرمربی اسبق تیم ملی اظهار داشت: «صحبت‌های دوستان جالب است و گاهی اوقات می‌شنویم که می‌گویند مثلاً ما تیم امریکا را شکست می‌دهیم و یا مثلاً هر تیمی را که از پلی آف اروپا به جام جهانی صعود کند، شکست خواهیم داد، این موضوع عجیبی است. امریکا با تیم 1998 فاصله زیادی دارد و باید ببینیم که آیا روز بازی با این تیم شرایط تیم خودمان چگونه است و آن موقع در مورد شکست این تیم صحبت کنیم. همان گونه که آنها ما را دست کم نمی‌گیرند ما هم نباید امریکا را دست‌کم بگیریم.» او در ادامه این گونه به جذابیت‌های فوتبال اشاره کرد: «از نظر شما فوتبال چرا این قدر جذاب است؟ این جذابیت به این خاطر است که فوتبال غیرقابل پیش‌بینی است و حتی کشورهایی که دارای سبک هستند و جزو قدرت‌های این رشته به حساب می‌آیند هم نمی‌توانند با شفافیت حتی در خصوص صعود از مرحله گروهی صحبت کنند. همه دیدار برگشت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا را از تلویزیون تماشا کردند، دیداری که با هیجان زیاد برگزار شد و تیم پپ گواردیولا (منچسترسیتی) تا دقیقه 90 برنده بازی بود و در 2، 3 دقیقه رئال 2 گل زد و ورق بازی برگشت.» مایلی کهن افزود: «این یعنی جذابیت و غیرقابل پیش‌بینی بودن فوتبال. این فوتبال است و ممکن است که چنین اتفاقی در جام جهانی برای تیم ملی بیفتد. اما این بدان معنی نیست که تیمی بدون آماده‌سازی به نتیجه برسد. تیم ملی می‌تواند در قطر معجزه کند در صورتی که برنامه خوبی برای این تیم در نظر گرفته شود و بازیکنان تیم ملی هم از نظر فردی و هم تاکتیکی کاملاً آماده مسابقات باشند. فوتبال ورزشی زیباست اما باید قبول کنیم که ما بلد نیستیم که از زیبایی‌های فوتبال استفاده کنیم و فقط درگیر حواشی هستیم.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7903/20/612282/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها