300 یا 400 هزار تومان به حساب 23 میلیون سرپرست خانوار واریز شد

یارانه پیش از موعد


23 میلیون و 680 هزار سرپرست خانوار یارانه دو مرحله را دریافت کردند و امکان اعتراض برای جاماندگان نیز فراهم شده است

گروه اقتصادی/   شامگاه دوشنبه و بلافاصله بعد از گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس جمهور با مردم درباره اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها، دولت دو نوبت یارانه کمک معیشتی 300 هزار یا 400 هزار تومانی برای 9 دهک‌ جامعه واریز کرد. به گزارش «ایران»، یارانه حمایتی برای 3 دهک کم‌درآمد جامعه به ازای هر نفر ماهانه 400 هزار تومان و برای 6 دهک با درآمد بیشتر به ازای هر نفر 300 هزار تومان ماهانه واریز شد، البته این مبالغ هنوز قابل برداشت نیست و در موقع مقرر از طریق دولت اعلام و قابل برداشت خواهد شد. داود محمدبیگی، مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی درباره میزان دقیق یارانه واریزی دوشنبه شب به 72 میلیون ایرانی گفت: دوشنبه شب طی دو نوبت  از یارانه اردیبهشت و خرداد ماه برای 23 میلیون و 680 هزار سرپرست خانوار واریز شد و در مجموع 47 میلیون و 360 هزار واریزی داشتیم. به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی، به لحاظ ریالی  46 هزار میلیارد تومان در این نوبت واریز شده است.   بسیاری از سرپرستان خانوار با دریافت پیامکی از واریز یارانه نقدی به حساب‌شان مطلع شدند؛ این پیامک که «بسته حمایتی طرح مردمی‌سازی و عادلانه کردن یارانه‌ها نوبت اول به حساب شما واریز شد که پس از اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قابل برداشت می‌باشد.» اما به دنبال اجرای طرح جدید دولت برای اصلاح پرداخت یارانه کالای اساسی، سؤالات و ابهاماتی از سوی مردم درباره مبلغ واریز شده و شیوه اعتراض به عدم دریافت آن مطرح شد که بخش‌های مختلف دولت درباره این سؤالات و ابهامات اطلاع‌رسانی کردند.
واریز یارانه 23 میلیون سرپرست خانوار
سازمان هدفمندی یارانه‌ها دیروز در اطلاعیه‌ای از تکمیل واریز دو  یارانه براساس دهک‌های شناسایی شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مبالغ تعیین شده به حساب 23 میلیون سرپرست خانوار خبر داد. براساس این اعلام، به موجب جزء 1 بند ص تبصره 1 قانون بودجه سال 1401 و دستور حجت‌الاسلام رئیسی، ریاست جمهور، یارانه 400 هزار تومانی برای دهک‌های اول تا سوم (کم درآمدها) و یارانه 300 هزار تومانی برای دهک‌های چهارم تا نهم (پردرآمدها) به ازای هر نفر، روز دوشنبه 19 اردیبهشت به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. در اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها تأکید شده بود که واریز این مرحله در راستای اجرای سیاست‌های دولت در کاهش و رفع فقر مطلق، بهبود ضریب جینی،کاهش فاصله طبقاتی، تصمیم به هوشمندسازی و بازتوزیع یارانه کالاهای اساسی و همچنین  به موجب جزء 1 بند ص تبصره 1 قانون بودجه سال 1401 صورت گرفته است. شناسایی خانوارهای مشمول دریافت یارانه بر مبنای دهک‌بندی اعلام شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که روز 17 اردیبهشت ماه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام شد و بر این مبنا، مشمولین دریافت یارانه توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از 23 میلیون خانوار ایرانی هستند که 72 میلیون ایرانی را شامل می‌شود. گرچه مبالغ اعلام شده برای دو ماه به صورت نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد اما زمان برداشت آن تا اعلام رسمی دولت در حساب مردم غیرقابل برداشت خواهد بود.
معترضان چه کنند؟
سازمان هدفمندی درباره شیوه اعتراض  یا هر پرسش دیگری درباره یارانه واریز شده نیز راه ارتباطی را تعیین و اعلام کرد: متقاضیان می‌‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر یا هرگونه پرسش به سامانه رسیدگی به درخواست یارانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  به آدرسhemayat.mcls.gov.ir مراجعه  یا با مرکز پاسخگویی تلفنی آن وزارتخانه به شماره ارتباطی 6369-021 تماس حاصل نمایند.
7 میلیون نفر جا ماندند
داریوش ابوحمزه، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  گفت: یارانه کمک معیشتی به افرادی که در دهک‌های یک تا 9 درآمدی قرار دارند، واریز شده است، به گونه‌ای که برای سه دهک کم‌درآمد 400 هزار تومان و برای 6 دهک پردرآمد 300 هزار تومان واریز شده و دهک دهم که افراد پردرآمد هستند، اصولاً واریزی برایشان صورت نگرفته است. به گفته ابوحمزه، کسانی که به دلایل مختلف یارانه نمی‌گیرند، مثلاً افرادی بوده‌اند که در سال 93 پدر خانواده از دریافت یارانه انصراف داده و فرزندان آن پدر که بعداً ازدواج کرده و تمکن مالی هم ندارند جزو جاماندگان به شمار می‌روند و طبق قانون این افراد می‌توانند تقاضای خود برای دریافت یارانه را در سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها ثبت کنند که بعد از بررسی اگر در دهک درآمد نباشند، مشمول دریافت یارانه خواهند شد. وی گفت: همکاران ما در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نیز شبانه‌روز تلاش می‌کنند تا سامانه سازمان هدفمندی برای ثبت‌نام جاماندگان یارانه باز شود. در حال حاضر 7 میلیون نفر جامانده از یارانه هستند که ممکن است تعدادی از آنها تقاضا برای دریافت یارانه داشته باشند.
تکلیف جاماندگان یارانه چیست؟
نکته دیگری که در این میان در سؤالات و ابهامات مطرح شده از سوی مردم قابل توجه بود افرادی بودند که به هر دلیلی یارانه 45 هزار تومانی را دریافت نمی‌کنند یا افرادی که ازدواج کرده یا به هر طریقی خانوار آنها تغییر کرده اما یارانه آنها یا جدا نشده  یا برقرار نشده است. در این مورد هم سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که ثبت نام از متقاضیان جدید یارانه، از قلم افتادگان، جاماندگان و منصرفین دوره قبل نیز بزودی از طریق وب گاه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و رسانه‌های جمعی اطلاع‌رسانی خواهد شد.
چرا یارانه برخی افراد اندکی کمتر است
اما درباره اینکه چرا یارانه جدید برخی افراد اندکی کمتر است هم مصطفی قمری‌وفا مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی توضیحاتی ارائه داد و گفت: این موضوع در حیطه اختیارات سازمان هدفمندی یارانه‌ها است اما آن گونه که من پیگیری کرده‌ام، سازمان هدفمندی قسط وام کرونایی را از این مبلغ کم کرده است.
راهی برای جلوگیری از گرانی
سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت هم در گفت‌ وگویی تلویزیونی با مردم در تشریح دلایل تصمیم اتخاذ شده از سوی دولت گفت:‌ باید بند ناف کالاهای اساسی به مسأله ارز ترجیحی و ارزان را مانند برنج و روغن کم کنیم و از طرفی گروه‌های کم درآمد را مورد حمایت قرار دهیم و لازم نیست که قیمت این کالاها برای همه مردم جهان پایین باشد، بلکه دهک‌ها به تناسب قدرت خریدشان باید مورد حمایت قرار گیرند.
لازم نیست قیمت نان، گوشت و برق برای همه دهک‌ها پایین باشد زیرا دهک‌های پردرآمد مصرف چند برابری نسبت به خانوارهایی دارند که با حداقل حقوق 4 تا 5 میلیون تومانی زندگی می‌کنند و برخی نیز بیکار هستند. وی افزود: با تکمیل پایگاه رفاه ایرانیان افراد غنی شناسایی می‌شوند و اغنیا باید از گرفتن یارانه‌ها جدا شوند.وزیر اقتصاد در مورد تکلیف قانون بودجه و ارز ترجیحی هم گفت: پارسال 8 میلیارد دلار و امسال 9 میلیارد دلار ارز ترجیحی در نظر گرفته شده که در یکی دو ماه اول سال تمام می‌شد و دولت تصمیم گرفت به جای اینکه این ارز در اختیار واردکننده قرار گیرد، در اختیار مردم قرار گیرد زیرا در روش قبلی این حمایت‌ها کمتر به مردم اثبات می‌کرد و دولت هم با سیاست مدبرانه می‌تواند جلوی فعالیت سوداگری را بگیرد. سخنگوی اقتصادی دولت تأکید کرد: دولت هیچ سیاست ارزی دیگر جز از بین بردن رانت و فساد در ارز ترجیحی ندارد و از طرفی دولت دنبال رهاسازی نرخ ارز نیست. حتی در این دولت نرخ ارز گاهی به بالای 31 هزار تومان هم رسید اما با کنترل‌های داخلی نرخ به سطوح قبلی برگشت.
اقتصاد رهاسازی نمی‌شود
وی گفت: برخی می‌گویند باید سیاست آزادسازی کل اقتصاد و رهاسازی انجام شود که این هم غلط است و اگر از آنها بپرسید در مورد قیمت کالاهای اساسی و کمبود در بازار جهانی و مقابله با قاچاق چه باید بکنیم پاسخی ندارند.
خاندوزی عنوان کرد: یکی از نهادهای امنیتی گزارش داد در 40 روز اول سال جاری در برخی استان‌های شرقی روزانه هزار تن روغن به کشورهای همسایه قاچاق می‌شد که این مربوط به موارد کشف شده است و قطعاً دو سه برابر این مقدار روغن یارانه‌دار از مرزهای کشور خارج می‌شود.
آیا فقط یارانه دو ماه پرداخت می‌‌شود؟
سخنگوی اقتصادی دولت در توضیحات خود به یکی دیگر از سؤالات پرتکرار هم جواب داد که آیا یارانه صرفاً در همین دو ماه پرداخت خواهد شد یا ادامه دار است؟ وی توضیح داد: اصلاح یارانه‌ها ادامه‌دار خواهد بود و نمی‌خواهیم حمایت دولت یکی دو ماهه باشد. از طرفی بودجه ما را مکلف کرده، از طریق کالابرگ معیشت مردم را جبران کنیم. وی افزود: مسئولیت آرد خبازی و نان سنتی برعهده وزارت اقتصاد است و ما به سمت کالابرگ برای نان می‌رویم و آن را به سایر کالاها تعمیم می‌دهیم.
آیا قیمت نان بالا می‌‌رود؟
وی در بخش دیگری همچنین عنوان کرد: دولت مکلف است سفره ایرانیان را پاس بدارد و قدرت خرید مردمی را که 81 درصد نان سنتی مصرف می‌کنند حفظ کند، البته معتقدیم طرح نان به صورت مجزا  اجرا می‌شود و تأکید داریم که میزان پرداختی از جیب مردم حتی یک ریال اضافه نشود و رئیس جمهور  هم تأکید کرده است که قیمت نان افزایش نیابد و نظر مقام معظم رهبری نیز همین است.وزیر اقتصاد گفت: خرید نان با کارت بانکی و در سیستم جدید انجام می‌شود که به قیمت قبلی خواهد بود. مثلاً نان سنگک مثل گذشته 2 یا 3 هزار تومان از کارت بانکی خریدار کم می‌شود، البته تعداد نان ثبت می‌شود که بدانیم چقدر از آرد خبازی تبدیل به نان شده و بقیه قیمت‌ آن به خبازی پرداخت می‌شود. به گفته خاندوزی بعد از افزایش قیمت آرد انگیزه‌ای برای قاچاق نمی‌ماند و دولت برای جبران هزینه نانوا حلقه ماقبل آخر یعنی نانوا را حمایت می‌کند. یعنی بخشی از پول نان از کارت مردم و قسمتی توسط دولت پرداخت می‌شود. وی این را هم گفت: همه کارت‌های بانکی تمام اعضای خانوار قابلیت خرید نان خواهد داشت و ما حداکثر تسهیل و روان‌سازی را انجام داده‌ایم البته در دوره آزمایشی در یک استان اجرا می‌شود و بعد به کل کشور تعمیم داده می‌شود.
ارز ۴٢٠٠ تومانی حذف نمی شود
حذف ارز 4200 تومانی هم یکی دیگر از شبهاتی است که درباره اصلاح نظام یارانه‌ها مطرح می‌‌شود که علاوه بر وزیر اقتصاد، معاون سیاستگذاری وزارت امور اقتصادی و دارایی هم در این مورد حذف ارز 4200 یک غلط مصطلح عنوان کرد و خبر از تغییر شیوه توزیع یارانه‌ها داد. سید محمدهادی سبحانیان، معاون سیاستگذاری وزارت امور اقتصادی و دارایی در توئیتی نوشت: «حذف ارز ۴۲۰۰ یک غلط مصطلح است.‎ مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها یعنی تغییر شیوه توزیع یارانه‌ها؛ از سازوکاری ناکارآمد، فسادزا و ناعادلانه، به سازوکاری کارآمد، غیررانتی و عادلانه. یعنی حذف رانت واردکنندگان و سوداگران و توزیع یارانه میان آحاد مصرف کنندگان.»
دولت پای رسیدن مستقیم یارانه‌ها به مردم ایستاده است
در همین مورد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در توئیتی اعلام کرد که دولت مردمی پای رسیدن مستقیم یارانه‌ها به مردم و حذف رانت ایستاده است. حجت‌الله عبدالملکی بعد از گفت‌وگوی رئیس جمهور با مردم نوشت: رئیس‌ جمهور بی‌واسطه و شفاف با مردم سخن گفتند؛ تعبیر دقیق ایشان در ماجرای ارز ترجیحی با عنوان «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» مسأله‌ مهمی است که لازم بود مردم نسبت به ابعاد آن مطلع شوند؛ دولت پای رسیدن مستقیم یارانه‌ها به مردم و  حذف رانت ایستاده است.

بــــرش

میزان یارانه دریافتی 9 دهک نسبت به قبل بیش از ۳ برابر می‌شود.
خانوارهای مشمول دریافت یارانه بر مبنای دهک‌بندی اعلام شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ۹ دهک تقسیم می‌شوند و تنها یک دهک یارانه دریافت نکرده‌اند که ۱۰ درصد جمعیت را شامل می‌شوند.
زمان استفاده از یارانه واریزی در آینده اعلام خواهد شد، اما تا آن زمان این مبالغ قابل برداشت و استفاده نیست.
از این ‌پس پرداخت یارانه به‌صورت یکپارچه پرداخت می‌شود و دیگر یارانه معیشتی و نقدی به صورت گذشته پرداخت نمی‌شود.
مابه‌التفاوت یارانه پرداختی ناشی از کسر مبلغ قسط وام یک میلیون تومانی کمک معیشتی کرونای اعطا شده در دولت قبل است که توسط بانک‌ها کسر شده است.
سامانه رسیدگی به درخواست یارانه‌ها hemayat.mcls.gov.ir   و  شماره ارتباطی ۶۳۶۹-۰۲۱ به این منظور اعلام شده است.
کسانی که به هر نحوی از سال ۹۳ به بعد برای یارانه‌ها ثبت‌نام نکرده یا از قلم افتاده بودند، در روزهای آینده اعلام می‌شود که در سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها ثبت‌نام کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7904/13/612353/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها