تأمین خوراک پایدار پتروشیمی‌ با سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت


روز گذشته، نخستین نشست هم‌اندیشی مدیران عامل هلدینگ‌های پتروشیمی کشور با مدیران ارشد صنعت نفت برگزار شد و در جریان این نشست مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از مدیران این صنعت دعوت کرد که در بالادست صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند تا ضمن سودآوری، برای تأمین خوراک پتروشیمی نیز ظرفیت‌های جدیدی ایجاد شود.
محسن خجسته‌مهر در این نشست مهم‌ترین طرح‌های صنعت نفت برای سرمایه‌گذاری از سوی هلدینگ‌های پتروشیمی را تبیین و تأکید کرد: اگر به‌دنبال جهش در صنعت پتروشیمی هستید باید منابع مالی را که در مسیرهای غیرمولد هزینه می‌شود، به سمت صنایع مولد برد.
به گزارش شانا، وی گفت: سرمایه‌گذاری باید برای تأمین خوراک باشد و همه ظرفیت پتروشیمی برای تأمین خوراک صرف شود. خجسته‌مهر با اشاره به اینکه وقتی گفته می‌شود شرکت ملی نفت ایران تا هشت سال آینده باید ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام دهد که از این مقدار ۷۰ میلیارد دلار در میدان‌های گازی و ۹۰ میلیارد دلار در میدان‌های نفتی است برای آن الزام‌هایی از جمله سرمایه‌گذاری وجود دارد، ادامه داد: با این سرمایه‌گذاری باید ظرفیت تولید نفت به روزانه ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه و ظرفیت تولید گاز به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب در روز برسد.

ضرورت رفع موانع صادراتی برای حفظ و ارتقای سودآوری صنعت پتروشیمی
در همین حال، معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت نیز بر ضرورت رفع موانع صادراتی برای حفظ و ارتقای سودآوری صنعت پتروشیمی تأکید و اظهار کرد: فرایند جذب سرمایه و فناوری باید ساده‌سازی شود.  سجاد خلیلی امر گفت: یکی از مشکلات قطعی خوراک پتروشیمی‌ها در فصل سرد است که دو ماه آنها را در زنجیره تولید نداریم، مایه شرمساری است که ۳۳ تریلیون مترمکعب گاز و ۱۷ درصد ذخایر گاز دنیا را داریم، اما نمی‌توانیم خوراک پتروشیمی‌ها را برای کانونی‌ترین صنایع کشور تأمین کنیم. این موضوع ضرورت سرمایه‌گذاری بیشتر را نشان می‌دهد.

نقش مهم صنعت پتروشیمی در حمایت از ساخت داخل
در ادامه این نشست، معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت نیز بر نقش مهم صنعت پتروشیمی در حمایت از ساخت داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: تلاشمان این است موانع همانند رگولاتوری را در صنعت پتروشیمی برداریم. وحیدرضا زیدی‌فر اظهار کرد: گفت‌وگوهای متعددی با شرکت‌های فناور شده است که در آنها مشخص شد مشتریان عمده این شرکت‌ها، مجتمع‌های پتروشیمی واگذارشده هستند.

تولید بیش از ۲۰.۵ میلیون تن محصول در بزرگترین پتروشیمی ایران
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس نیز با بیان اینکه امسال بر‌اساس برنامه‌ریزی‌ها ۲۰ میلیون و ۵۳۱ هزار تن محصول در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس تولید می‌شود، گفت: از این مقدار ۱۰ میلیون و ۹۷۳ هزار تن آن در داخل و ۹ میلیون و ۶۲۴ هزار تن در خارج از کشور عرضه می‌شود.
عبدالعلی علی‌عسکری  با اشاره به سیاست‌های جدید وزارت نفت مبنی بر ترغیب شرکت‌های پتروشیمی با هدف تأمین خوراک خود در طرح‌های بالادستی اظهار کرد: به‌تازگی مذاکراتی را برای سرمایه‌گذاری در توسعه سه میدان بزرگ هیدروکربوری با وزارت نفت آغاز کرده‌ایم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7904/14/612358/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها