400 هکتار فضای سبز و عبور و مرور در دسترس مردم مشهد

پرونده انتقال پادگان مشهد از بن‌بست خارج شد


وزیرراه و شهر‌سازی از آغاز عملیات اجرایی انتقال پادگان تا 10 روز آینده خبر داد

ایران زمین - گره 17 ساله انتقال پادگان لشکر 77 نیروی زمینی ارتش به خارج از مشهد سرانجام باز شد و عملیات اجرایی انتقال این پادگان 400 هکتاری تا حدود 10 روز آینده آغاز می‌شود. طرح انتقال پادگان ارتش از مشهد برای اولین بار 17 سال پیش مطرح شد اما از سال 1388 کلید خورد و مسئولان شهری مشهد و مقامات ارتش طی این سال ها از قطعی شدن طرح انتقال در مقاطع مختلف خبر می‌دادند، با وجود این هر بار این پرونده به دلایلی به بن‌بست می‌خورد. تا جایی که سال گذشته شهردار وقت مشهد با ابراز نا امیدی از انتقال پادگان، از مردم مشهد عذرخواهی کرد.کلایی خطاب به شهروندان مشهدی گفت: این پروژه تاریخچه طولانی دارد و در هر دوره توافق‌هایی شده و کار را پیچیده‌تر کرده است. بنده وقت زیادی برای این کار گذاشتم و صحبت‌های زیادی شد، اما این کار به سرانجام نرسید و فکر نمی‌کنم بزودی حل شود. از مردم عذرخواهی می‌کنم، زیرا مکانیزم تصمیم‌گیری به گونه‌ای نیست که این موضوع به سرانجام برسد. از این عدم توافق ارتش، شهر و احتمالاً آستان قدس زیان خواهد دید. در این اراضی برج‌های ۲۵ طبقه برای پزشکان برنامه‌ریزی شده بود در صورتی که پزشکان علاقه‌مند هستند در بخش بیمارستانی شهر باقی بمانند. این اراضی بهترین نقطه بود که متأسفانه توافق‌هایی صورت نگرفت.
گره‌گشایی از پرونده با دستور ویژه رئیس قوه قضائیه
اما اواخر سال گذشته و پس از حضور رئیس قوه قضائیه در مشهد این موضوع بار دیگر به طور جدی پیگیری شد و روند تعیین تکلیف آن سرعت گرفت. بهمن ماه 1400، جلسه شورای عالی قوه قضائیه با حضور رئیس قوه و جمعی از معاونان و مدیران قوه قضائیه برگزار شد که طی آن بررسی مصوبات سفر به خراسان رضوی و پیگیری برای اجرایی شدن آن از جمله محورهای این جلسه بود و حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای ضمن تأکید بر پیگیری مصوبات سفر استانی هیأت عالی قضایی به خراسان رضوی، به حجت‌الاسلام پورخاقان، رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح مأموریت داد با فوریت و جدیت به موضوعات ناظر بر عملیاتی‌سازی طرح تفصیلی انتقال پادگان مشهد به خارج از شهر و اختلافات موجود در این زمینه رسیدگی و آن را حل ‌و فصل کند. پس از آن بود که تعیین تکلیف این گره 14 ساله سرعت گرفت و سازمان قضایی نیروهای مسلح با حکمیت به این موضوع ورود و توافق اضلاع مختلف این موضوع را تسریع کرد. نتیجه آن در آخرین روزهای اسفند سال گذشته رقم خورد و رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از توافق شهرداری مشهد و ارتش برای جا به جایی پادگان ارتش در مشهد خبر داد. توافقی که در هفته اول اردیبهشت ماه به تصویب کمیسیون ماده 5 رسیده و در دستور کار رسیدگی در شورای عالی معماری و شهر‌سازی قرار گرفت.
جواد خدایی، معاون امور عمرانی استاندار خراسان رضوی درباره جزئیات مصوبه کمیسیون ماده 5 برای انتقال پادگان به «خراسان رضوی» گفت: در طرحی که به تصویب کمیسیون ماده 5 رسید، علاوه‌بر حفظ فضاهای سبز موجود پادگان و ایجاد امکان بهره‌برداری عمومی از آن به‌عنوان فضای سبز شهری، بر حفظ و صیانت از عناصر مهم موجود در پادگان از جمله بناهای تاریخی و سوله‌ها و همچنین میدان‌های مشق تأکید شده است. وی تصریح کرد: بازگشایی معابر و اتصال معابر شرقی، غربی و شمالی، مبتنی بر شبکه معابر موجود پادگان از دیگر موارد لحاظ شده در طرح نهایی تغییر کاربری انتقال پادگان است که گشایشی در مسیر تردد مردم و ساکنان و همچنین دستیابی پهنه‌های مختلف شهر به مراکز خدماتی در اطراف پادگان از جمله بیمارستان‌ها خواهد بود.
ایجاد مسیر سبز از پادگان تا ارتفاعات جنوبی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: بر اساس طرح مصوب، یک مسیر سبز ممتد از هسته مرکزی پادگان به سمت ارتفاعات جنوبی مشهد ایجاد و منجر به پیوند میان عناصر سبز موجود شهر با کرانه‌های طبیعی در ارتفاعات جنوبی خواهد شد. وی با بیان اینکه گام آخر برای الحاق پادگان لشکر ۷۷ به مشهد با تصویب طرح نهایی تغییر کاربری پادگان در کمیسیون ماده 5 انجام شد، اظهار کرد: پس از کش و قوس‌های فراوان و گذشت بیش از یک دهه از تصمیم برای انتقال پادگان لشکر ۷۷ به خارج از شهر، طرح نهایی تغییر کاربری پادگان در کمیسیون ماده 5 با توافق ارتش، آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد مصوب شد تا بازگشایی معابر و فضاهای سبز شهری موجود در این محدوده صورت بگیرد و امکان استفاده عموم مردم از آن فراهم شود.
تصمیم نهایی شورای عالی معماری و شهرسازی
روز دوشنبه 19 اردیبهشت ماه جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور برگزار و طی آن طرح نهایی انتقال پادگان لشکر 77  خراسان ازمشهد که پیش از این با تصویب در کمیسیون ماده 5 استان به این شورا ارسال شده بود، تصویب و تأیید نهایی شد. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی در گفت‌و‌گو با صداوسیما گفت: تا 10 روز آینده پادگان نیروی زمینی ارتش در مشهد به شهرداری واگذار می‌شود، امیدواریم با همت شهرداری و شورای شهر بتوانیم معابر اصلی را بازگشایی کنیم. ناصحی نایب رئیس شورای شهر مشهد در جلسه روز دوشنبه این شورا گفت: بالاخره توافقنامه انتقال پادگان تحقق یافت و شورای شهر و شورای عالی معماری و شهرسازی آن را به تصویب رساند. در فاز نخست، پنج معبر اصلی در پادگان ارتش بازگشایی می‌شود و 900 هکتار از اراضی مجاور پادگان به‌صورت مستقیم متأثر از این انتقال خواهد شد.
همچنین ضمیری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر گفت: اراضی پادگان و آبشار 2 به میزان 372 هکتار است، با تصویب انتقال پادگان در شورای عالی شهرسازی و معماری و در راستای این تفاهمنامه، پیرامون پادگان کاربری‌های خدماتی بوم‌گرا ایجاد خواهد شد، همچنین ایجاد مسیر سبز ممتد به مساحت 100 هکتار در هسته مرکزی پادگان به‌صورت شمالی و جنوبی فضای سبزی را در اختیار شهروندان قرار خواهد داد. وی بحث پدافند غیرعامل را یکی دیگر از اهداف انتقال پادگان برشمرد و گفت: در همین راستا همه کاربری‌ها و دسترسی‌ها بر اساس سیاست‌های پدافند غیر عامل صورت گرفته است، همچنین بر این اساس شبکه دسترسی معابر شرقی و غربی و دسترسی ساکنان به کاربری‌های خدماتی مجاور بویژه درمانی راحت‌تر خواهد بود. وی حفظ عناصر یادمانی، سوله‌ها، حمام تاریخی، افزایش سرانه فضای سبز و ایجاد راه باغ در هسته مرکزی داخل پادگان را از دیگر مزیت‌های انتقال پادگان برشمرد.

نیم نگاه
بازگشایی معابر و اتصال معابر شرقی، غربی و شمالی، مبتنی بر شبکه معابر موجود پادگان از موارد لحاظ شده در طرح نهایی تغییر کاربری انتقال پادگان است که گشایشی در مسیر تردد مردم و ساکنان و همچنین دستیابی پهنه‌های مختلف شهر به مراکز خدماتی در اطراف پادگان از جمله بیمارستان‌ها خواهد بود

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7904/16/612362/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها