رویداد ساری 2022 با حضور سفرای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو آغاز شد

گردشگری سکوی پرش اقتصادی مازندران


زیست‌بوم: رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ که از آن به‌عنوان «دروازه معرفی توانمندی‌های گردشگری و اقتصادی مازندران به کشورهای منطقه و بویژه کشورهای عضو اکو» یاد می‌شود به‌صورت رسمی با حضور دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، سفرای کشورهای عضو این اتحادیه، مدیران ارشد مازندران و نمایندگان این استان در مجلس و میهمانانی از استان‌های همسایه در ساری آغاز شد و تا 22 اردیبهشت ماه ادامه دارد.
علاوه‌بر خبرنگاران رسانه‌های تصویری کشور، خبرنگاران ۱۰ رسانه بین‌المللی از چین، جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق، لبنان، قطر و افغانستان برای گزارش این رویداد به مازندران سفر کرده‌اند.
میهمانان خارجی افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ قرار است با حضور مسئولان سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو بازدیدهایی از زیرساخت‌های اقتصادی و ظرفیت‌های گردشگری مازندران داشته باشند.
اهداف اصلی طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو عبارتند از: تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامه‌های ملی به منظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار اقتصادی، افزایش توجه به طبیعت‌گردی، گردشگری مذهبی، سلامت و فرهنگی در میان کشورهای عضو، بالا بردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبه‌های توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها به منظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو با هدف رشد گردشگری.
از گام‌هایی که برای این رویداد برداشته شد می‌توان به آغاز مستندنگاری جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی و تاریخی مازندران در قالب‌های مختلف اشاره کرد که شامل برنامه‌ریزی برای انتشار کتاب‌های مرتبط با گردشگری و همچنین تهیه مستند و تیزرهای تبلیغاتی جاذبه‌های گردشگری مازندران می‌شود. طراحی سایت ویژه جاذبه‌های گردشگری مازندران و همچنین راه‌اندازی سایت رویداد ساری۲۰۲۲ را هم می‌توان در دسته همین اقدامات مستندنگارانه قرار داد.
برنامه‌ریزی برای رونق دادن گردشگری شبانه در مازندران و ساری از جمله اقداماتی است که به بهانه ساری۲۰۲۲ در این استان دیده می‌شود. برپایی شب‌های فرهنگی رامسر نخستین گام برداشته شده در این مورد بود و افتتاحیه رویداد نیز با برپایی شب‌های فرهنگی بهار و گلاب و اقوام ایران تدارک دیده شده است.
ساری۲۰۲۲ بهانه‌ای هم برای افزایش توجه به غذاها و دمنوش‌های مازندران ایجاد کرد. راه‌اندازی دبیرخانه شهر خلاق دمنوش در ساری و برنامه‌ریزی برای برندسازی غذاها و خوراکی‌های بومی مازندران از جمله گام‌های برداشته شده در این زمینه هستند.
 پیوند شهرهای کشورهای عضو اکو با رویداد ساری۲۰۲۲
خسرو ناظری، دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در حاشیه مراسم افتتاحیه این رویداد گفت: رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ پیوند بین شهرهای کشورهای عضو اکو را تقویت می‌کند و می‌تواند به گسترش هر چه بیشتر روابط بویژه در حوزه گردشگری بین این کشورها کمک کند.
وی افزود: ایران کشوری بی‌نظیر از نظر آثار تاریخی و طبیعت ناتکرار و زیبایی‌هاست و برگزاری این رویداد می‌تواند جاذبه‌های ایران را به گردشگران کشورهای منطقه بیشتر معرفی کند.
بهادر عبدالله‌اف، سفیر ازبکستان نیز با تأکید بر اینکه رویداد ساری۲۰۲۲ منجر به افزایش جریان گردشگری و ایجاد انگیزه جدید برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در کشورهای منطقه می‌شود، خواستار افزایش سفرهای زیارتی و تفریحی میان کشورهای عضو اکو شد.
وی افزود: قانون صدور روادید برای ایجاد شرایط مثبت اقامت گردشگران صادر شد. صدور روادید برای شهروندان ۹۰ کشور حذف شد و سامانه صدور روادید الکترونیک برای شهروندان ایران راه‌اندازی شده است. پروازهای بین ایران و ازبکستان نیز افزایش یافت.
عبدالله‌اف گفت: مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری برای نخستین بار قرار است در ازبکستان برگزار شود که ایران نیز از این میزبانی حمایت کرد. همچنین به منظور افزایش گردشگران در ازبکستان جشنواره‌های متعددی مانند رقص لزگی، ترانه‌های شرق، طلا و جواهر و چند رویداد دیگر در ازبکستان قرار است برگزار شود.
 مازندران آماده همکاری اقتصادی و گردشگری با کشورهای منطقه
سید محمود حسینی‌پور، استاندار مازندران نیز در مراسم افتتاحیه گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری فراگیر و بی‌حد و حصر اقتصادی و گردشگری با کشورهای منطقه و کشورهای عضو اکو است.
وی با اشاره به اینکه گردشگری یکی از سکوهای پرش اقتصادی مازندران است، از گردشگری به‌عنوان یکی از مسیرهای مهم برای ایجاد اشتغال پایدار جوانان استان و مردم کشورهای عضو اکو نام برد و افزود: مازندران ظرفیت‌های سرشاری در جذب گردشگر خارجی دارد و مدیریت عالی دولت در استان اعلام می‌دارد که مهم‌ترین اولویت این دیار جذب سرمایه‌گذار خارجی است و زمینه ورود فعالان اقتصادی خارجی به این دیار را فراهم خواهیم کرد.
حسینی‌پور تصریح کرد: مازندران در کنار ظرفیت‌های اقتصادی دارای منابع غنی فرهنگی و مردمی میهمان نواز با اخلاق کریمانه است که سالانه از ۲۰ میلیون گردشگری داخلی میزبانی می‌کند و این وضعیت از فرهنگ بالای این استان در جذب گردشگر نشأت می‌گیرد.
وی اضافه کرد: این فرهنگ ممتاز در بین کشورهای عضو اکو هم هست و با ایجاد اشتراکات فرهنگی می‌توانیم زمینه را برای توسعه اقتصادی کشورهای منطقه فراهم سازیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در استان مازندران نیز گفت: مازندران با برخورداری از ظرفیت‌های مهم اقتصادی و گردشگری تشنه سرمایه‌گذاری خارجی و مشتاق ورود فعالان اقتصادی کشورهای عضو اکو و منطقه است.
وی با بیان اینکه زیرساخت‌ها برای حضور فعالان اقتصادی خارجی در استان فراهم است، افزود: فضای دوستی و همکاری گسترده بین ایران با کشورهای عضو اکو باید بیش از پیش افزایش یابد چراکه این کشورهای مسلمان ظرفیت‌های سرشاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی، گردشگری، زیرساختی و تجاری دارند.
گفتنی است، پیشنهاد میزبانی مرکز مازندران به‌عنوان پایتخت گردشگری اکو با عنوان رویداد ساری‌۲۰۲۲ اوایل سال ۱۳۹۸ از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و روز ۱۲ مهر ماه سال ۱۳۹۸ هم به تصویب هیأت وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7904/17/612365/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها