ژئوپارک ارس باز هم شانس جهانی شدن را از دست می‌دهد؟


کمتر از یک ماه دیگر ارزیابان ژئوپارک‌های یونسکو برای بررسی اقدامات ژئوپارک ارس به ایران می‌آیند تا در صورت رضایت از اقدامات، این ژئوپارک برای جهانی شدن در شبکه ژئوپارک‌های یونسکو ثبت شود. این پرونده تا به حال دوبار برگشت خورده است. شواهد نشان می‌دهد این بار هم ممکن است ارس از ثبت جهانی باز بماند.
به گزارش مهر، تکمیل زیرساخت برخی از ژئوسایت‌ها، ایجاد مرکز اطلاعات گردشگری و تولید محتوا برای ژئوسایت‌های ژئوپارک ارس از جمله برنامه‌هایی بود که باید منطقه آزاد ارس به‌عنوان متولی ژئوپارک تاکنون انجام می‌داد تا بتواند آن را نیمه‌های خرداد ماه به بازرسان یونسکو ارائه دهد.
هرچند که ژئوپارک ارس در مرحله اول تأییدیه یونسکو را گرفته اما ارزیابی میدانی این بازرسان و ارزیابان نیز حائراهمیت است. منتها هنوز بخش گردشگری این منطقه در تکمیل و ارائه این اقدامات نواقصی دارد. از جمله هنوز زیرساخت برخی از این ژئوسایت‌ها تکمیل نیست. هیچ محتوایی در فضای مجازی تولید نشده است. تنها اقدام صورت گرفته راه‌اندازی سایت ژئوپارک است که در آن نیز محتوای تکمیلی وجود ندارد.
همچنین اقدامات ترویجی در این خصوص در آن حد که بتوان مردم منطقه آزاد، شهر استان و ایران را با این ژئوسایت آشنا کرد انجام نشده است. تهیه بروشورهای مختلف، تولید محتواهای مجازی و مکتوب، محتوای آموزشی، علمی و تبلیغاتی بخشی از این فعالیت‌ها می‌توانست باشد. مرکز اطلاعات گردشگری این ژئوپارک نیز تکمیل نشده است. در هر ژئوپارک جهانی یونسکو، ویزیتورسنتر یا مرکز بازدیدکنندگان ژئوپارک نقش کلیدی ایفا می‌کند. در واقع ویزیتورسنتر هر ژئوپارک نقش ویترین آن ژئوپارک را دارد که در آن اطلاعات ژئوسایت‌ها با استفاده از تصاویر، نمونه سنگ‌ها و فسیل‌ها و اطلاعات مکتوب به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود. به نظر می‌رسد این اقدامات در چند روز باقی مانده تا ورود بازرسان تکمیل نشود. این در حالی است که فرصتی برای راه یافتن ژئوپارک ارس به شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو نیست و در صورتی که ارزیابان میدانی از این اقدامات قانع نشوند، خطر عدم ثبت جهانی ارس وجود دارد. این پرونده تا به حال دوبار برگشته است که علت آن رعایت نکردن شاخص‌ها و یا آسیب‌های زیست محیطی نبوده، بلکه یا مسیر نگاه متفاوت بوده یا برخی کارها انجام نشده و یا کم‌توجهی‌هایی به جامعه محلی شده بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7904/17/612367/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها