در گفت‌وگوی «ایران» با رئیس سازمان جوانان هلال احمر مطرح شد

به دنبال مردمی سازی حداکثری هلال احمر هستیم


مهسا قوی قلب
خبرنگار
18 تا 24 اردیبهشت ماه هفته جهانی صلیب سرخ و هلال احمر نام‌گذاری شده است، امسال جمعیت هلال احمر کشور نیز شعار زیبا و معنادار «یک قرن خدمت بی‌منت» را برگزیده تا در کلامی کوتاه بتواند عمق عملکرد این نهضت را به تصویر کشد. بالغ بر یک میلیون و 300 هزار نفر عضو جوان در این جمعیت فعالیت می‌کنند. به گفته دکتر محمد گل‌فشان، رئیس سازمان جوانان هلال احمردر نوروز امسال، 31 هزار نفر از اعضای جوان در امدادرسانی‌ها فعال بودند، در دوران کرونا نیز بیش از 100 هزار نفر فعالیت جدی داشتند.
رئیس سازمان جوانان هلال احمر با اشاره به اینکه این سازمان درگاه ورودی جمعیت هلال احمر است، به «ایران» می‌گوید: معمولاً هر فردی که می‌خواهد به جمعیت ورود پیدا کند، ابتدا از طریق این سازمان اقدام می‌کند، زیرا در اولین گام، ما بحث آموزش و توانمندسازی را در پیش می‌گیریم و برای فعالیت در بحران‌های مختلف مانند سیل و زلزله، تیم‌های آماده را به مناطق مورد نظر اعزام می‌کنیم. در کنار گروه‌های امدادی در بحران‌ها تیمی به عنوان «سحر» هم وجود دارد که تحت عنوان سفیران حمایت‌های روانی در حوادث مختلف در مناطق آسیب‌دیده به ارائه خدمات می‌پردازند، به عنوان نمونه در دوران کرونا، تیم‌های سحر برای بازماندگان این بیماری، حمایت‌های روانی داشتند تا بتوانند به لحاظ روحی دوره فشار روانی آسیب دیدگان را کوتاه‌تر کنند، دکترهای روانشناس و کارشناسان این رشته در این حوزه فعال هستند.
جوانان هلال احمر، سفیران حمایت‌های امدادی
گل فشان به تیم‌های دیگر سازمان جوانان اشاره کرده و توضیح می‌دهد: تیم‌هایی هم تحت عنوان «سحاب» هستند که سفیران حمایت‌های امدادی بشر‌دوستانه هستند. این تیم‌ها با دوچرخه، خدمات ارائه می‌دهند و با همراه داشتن کیف‌های امدادی در حالی که دوستدار طبیعت نیز هستند، به مناطق اعزام می‌شوند.
به عنوان نمونه در طبیعت به مردم، کیسه زباله برای جمع‌آوری زباله‌ها می‌دهند و از آنجایی که کلاً با دوچرخه رفت و آمد می‌کنند، اشاعه دهنده فرهنگ استفاده از دوچرخه و هوای پاک و طبیعت به شمار می‌روند. تیم‌های دیگری هم مشتمل بر دانش‌آموزان و دانشجویان در سازمان جوانان وجود دارد که تحت عنوان «دادرس» فعالیت می‌کنند و در حوزه دانش‌آموزی و دانشجویی، آماده ارائه خدمات در روزهای بحرانی به هموطنان هستند، در ابتدا هم این افراد با ورود به سازمان، دوره‌های خاص می‌بینند و در تیم‌های مختلف تقسیم می‌شوند. در حال حاضر بالغ بر 8000 مدرسه در سراسر کشور در طرح دادرس فعال هستند. به گفته رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، بالغ بر 1440 کانون دانشجویی فعال در سراسر کشور داریم که از آمادگی‌های امدادی لازم برخوردار هستند.
در بخش گروه‌های سنی کودکان هم، با عنوان غنچه‌های هلال قبل از مدرسه در مهدکودک‌ها، آموزش‌های امدادی و بشردوستانه به کودکان ارائه می‌شود و با زبان کودکانه و شعر این آموزش‌ها در اختیار کودکان قرار می‌گیرد. سابق بر این مهدکودک‌ها تحت نظارت سازمان بهزیستی بودند اما در حال حاضر که وزارت آموزش و پرورش امور مربوط به مهدکودک‌ها را برعهده دارد، با این سازمان همکاری‌های لازم را داریم. گل فشان با اشاره به اینکه خوشبختانه در این سازمان کمبود نیرو وجود ندارد، می‌افزاید: کانون‌های طلاب در سازمان جوانان فعال هستند، در دوران کرونا این کانون‌ها در مناطق روستایی، فعالیت‌های گسترده‌ای داشتند. در کل، جوانان در سطح کشور مشارکت خوبی دارند و می‌توان به جرأت گفت که کمبود نیرو نداریم و هرکجا به حضور امدادگران نیازمند هستیم، جوانان مشارکت خوبی از خود نشان می‌دهند. با این همه هر زمان، هر تعداد عضو جدید که بخواهند مراجعه کنند، پذیرای آنها هستیم. یکی از وظایف اصلی ما، آموزش‌های امدادی همگانی است و هدف اصلی و غایی ما هم افزایش میزان تاب‌آوری جامعه است.
نباید به دولت وابسته باشیم
او با اشاره به اینکه نیروهای سازمان جوانان جمعیت هلال احمر کشور، هیچ حقوقی بابت خدماتی که ارائه می‌دهند، نمی‌گیرند، توضیح می‌دهد: در برخی ایام مانند عید نوروز که رفت و آمد امدادگران زیاد می‌شود، در قالب هزینه ایاب و ذهاب، مبلغی بابت این امر به ایشان تعلق می‌گیرد، این در حالی است که چنانچه امدادگر در طول مدت زمان خدمت دچار آسیب و مشکل شد، بیمه، هزینه‌های او را متقبل می‌شود، در حقیقت اسامی و کدملی اعضا در تمامی فعالیت‌ها ثبت شده و این افراد از چند روز تا یک سال بیمه خواهند بود.
گل فشان درباره مشکلات موجود در این سازمان می‌گوید: ما یک سازمان مردم نهاد و در خدمت مردم هستیم و قاعدتا نباید به دولت وابستگی داشته باشیم، این امر منطقی نیست که کمک‌های دولتی دریافت کنیم، به طور قطع باید حمایت‌های مردمی بیشتر شود تا استقلال جمعیت حفظ شود و وابسته دولت نباشیم.
در دو سال گذشته به دلیل بروز ویروس کرونا و گسترش بیماری در سراسر کشور، مشکلات اقتصادی این جمعیت نیز افزایش پیدا کرد و منابع مالی ضعیف شد، اما امسال وضعیت مالی بهتر خواهد شد، با روی کار آمدن دکترکولیوند وعده‌هایی دولت داده که سبب بهتر شدن اوضاع اقتصادی خواهد شد.
12 هزار نفر جذب نیرو داشته‌ایم
رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در ادامه به یکی از اهداف مهم سازمان که امداد‌رسانی به افرادی است که در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، اشاره  و بیان کرد: گروهی از جوانان حاشیه شهرها در طرح «یاس» که مخفف عبارت «یاران آسیب‌ستیز» است، جذب سازمان شده و آموزش می‌بینند، این کار به صورت مشترک با کمیته امداد در حال انجام است و تاکنون بالغ بر 12 هزار نفر نیز جذب نیرو داشته‌ایم و این افراد خود، امروز به امدادگرانی تبدیل شده‌اند که به امور مسلط هستند تا جایی که در خانه‌های هلال به افراد آسیب دیده کمک می‌کنند و در بحث اشتغالزایی هم فعال هستند.
در 11 استان کشور از جمله استان‌هایی مانند خراسان جنوبی، کرمان، قم، سیستان و بلوچستان در خصوص کسب و کارهای خرد، دوره‌های ویژه گذاشته شده به عنوان مثال سوزن‌دوزی، شال‌بافی و آموزش صنایع دستی از جمله این کسب و کارها هستند که در حال حاضر جوانان، آموزش می‌بینند و همچنین به سایرین آموزش می‌دهند. به گفته گل‌فشان، در مناطقی که آسیب‌های اجتماعی شدت بالاتری دارد، برنامه جدیدی هم با عنوان «پیشگامان پیشرفت» داریم و قرار است که در 2000 منطقه در قالب تیم‌های جداگانه، جوانان آموزش ببینند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7904/22/612398/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها