در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید شد

ارزشیابی کیفی - توصیفی همچنان در مقطع ابتدایی ملاک است


اکرم رضایی ثانی / پس از اتمام ایام عید، سال تحصیلی آموزشی به رویه سابق خود یعنی شیوه پیش از کرونا بازگشت؛ مدت‌هاست که شیوه ارزشیابی کیفی -توصیفی رویکرد اصلی شده و دیگر از امتحانات برای پایه‌های دبستان خبری نیست ،اما با توجه به ابلاغیه‌ای که در خصوص امتحانات نوبت دوم سال در جاری اعلام شد، این تصور برای برخی والدین وجود داشت که ارزیابی فقط از طریق آزمون کتبی خواهد بود و دیگر رویه ارزشیابی کیفی - توصیفی اعمال نخواهد شد. روز گذشته طبق اعلام رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی اعلام شد که شیوه‌نامه برنامه‌ریزی، طراحی سؤالات و برگزاری امتحانات نهایی و غیرنهایی دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی (پایه‌های اول - دوم - سوم) در نوبت دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در دو درس فارسی و ریاضی و در دوره دوم ابتدایی (پایه‌های چهارم و پنجم) در دروس فارسی، ریاضی و علوم، علاوه‌بر ابزارهای مختلف ارزشیابی کیفی توصیفی، در پایان سال تحصیلی آزمون‌های کتبی برگزار می‌شود. رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در توضیح این ابلاغیه به «ایران» گفت: هیچ تغییر خاصی در ارزشیابی کیفی - توصیفی اتفاق نیفتاده است.
وی ادامه داد: ارزشیابی کیفی - توصیفی فرایند ارزیابی یادگیری دانش‌آموزان است که نتایج آن به‌صورت وضعیت‌های کیفی- توصیفی در اختیار دانش‌آموزان و خانواده گذاشته می‌شود. پیش‌تر برای انجام ارزشیابی از ابزارهای متعددی استفاده می‌شده که در آیین‌نامه ارزشیابی کیفی - توصیفی هم پیش‌بینی شده بود. بنابراین آزمون کتبی یکی از ابزارهای ارزشیابی است و در کنار سایر ابزارها مانند آزمون‌های مداد – کاغذی، عملکردی، شفاهی و... آزمون کتبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: از این‌رو چه ارزشیابی کیفی - توصیفی و چه مدل‌های دیگر هم می‌تواند به کار گرفته شود. بنابراین هیچ تغییری اتفاق نیفتاده است ،اما تأکید شده که معلمان از ابزار آزمون کتبی هم حتماً استفاده کنند. به تعبیر دیگر در نهایت نتیجه یادگیری دانش‌آموزان باز در مقیاس خیلی خوب، خوب، قابل قبول و نیازمند تلاش خواهد بود.حکیم‌زاده اظهار داشت: با توجه به اینکه دانش‌آموزان در دو سال گذشته درگیر آموزش‌های مجازی بوده‌اند تلاش شده که ما بتوانیم از ابزارهای متنوع‌تری استفاده کنیم و برای اینکه ارزیابی دقیق‌تری داشته باشیم تأکید شده که از امتحان کتبی در کنار سایر ابزارها برای ارزشیابی کیفی - توصیفی استفاده شود.معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که آیا استفاده از این ابزار برای معلمان اجباری است؟ گفت: تأکید شده که معلمان برای درس‌هایی که معین شده از این ابزار استفاده کنند البته آنها می‌توانند حتی برای همه درس‌ها نیز از این ابزار استفاده کنند. در هر صورت آزمون کتبی یکی از ابزارهای ارزشیابی است ولی ارزشیابی کیفی - توصیفی خودش یک کل است و ما نتایج یادگیری را باز هم مانند سابق به‌صورت ارزشیابی کیفی - توصیفی ارائه خواهیم کرد. خیلی‌ها تصور می‌کنند که ما ارزشیابی کیفی - توصیفی کنار گذاشته‌ایم ولی این‌طور نیست و رویه مانند سابق است.
به گزارش «ایران»، بازه زمانی برگزاری آزمون‌های کتبی در تمامی پایه‌ها از روز یکشنبه یکم تا روز پنجشنبه دوازدهم خرداد ماه ۱۴۰۱ و در مناطق گرمسیری، تصمیم‌گیری در خصوص بازه زمانی آزمون‌ها بر عهده ستاد امتحانات هر استان است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7904/22/612399/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها