مباحثه صریح مسعود فراستی با چهار کارگردان فیلم کوتاه

مرگ بر کلوزآپ!


فرهنگی/ اولین جلسه از فصل هفتم پاتوق فیلم کوتاه دوشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه با نمایش فیلم‌های‌ کوتاه داستانی «ماسک» به‌ کارگردانی نوا رضوانی، «کپسول» به‌ کارگردانی امیر پذیرفته، «گناه» به‌ کارگردانی ابوالفضل عزیزی و انیمیشن کوتاه «پیش از بهشت» به ‌کارگردانی احمد حیدریان در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد و مسعود فراستی به نقد صریح این آثار در حضور کارگردانان این آثار پرداخت.
 اتهام نزنید؛ تا انتهای فیلم را دیدم!
مسعود فراستی در نقد فیلم کوتاه «ماسک» گفت: معتقدم اگر هر موضوعی در فرم هر فیلمی جاگیر شود، درست کار کرده در غیر این صورت فیلمساز کارش را درست انجام نداده است.  او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره این فیلم و درباره پایان باز فیلم‌ها گفت: «انتهای فیلم هم باز باز باز است، از جنس این پایان بازهایی که اصغر فرهادی دارد و البته هیچی بلد نیست!»  فراستی در ادامه گفت: «این را هم باید بگویم که فیلم کوتاه، سکوی پرش به فیلم بلند نیست بلکه خودش موجود مستقلی است.»«تجربه فوتبال، دلیل نمی‌شود فیلم بسازی! این عبارات بخشی از صحبت‌های فراستی خطاب به کارگردان فیلم کوتاه «کپسول» بود. او همچنین در بخش دیگری از انتقادش به این فیلم افزود: «او می‌خواهد یک شخصیت بد عام را بسازد اما بد عام وجود ندارد، این یکی از بزرگ‌ترین معضلات سینمای ایران است.»
 کلوزآپ‌های احمقانه، فیلم را باورپذیر نمی‌کند
فراستی «گناه» را فیلمی عنوان کرد که بد نیست، اما هدر شده است. او درباره این فیلم گفت: «فیلم خیلی بد نبود، درواقع فیلم حرف دهنش را کمی می‌فهمد و اضافه‌گویی نمی‌کند اما کم حرف می‌زند، مثلاً ما باید در فیلم، تضاد بین قاتل و مقتول را می‌فهمیدیم اما نفهمیدیم، جا داشت فیلم ۴۵ دقیقه می‌شد، اصلاً موضوع در اثر پرت نیست. با این حال برخی سکانس‌ها درنیامده است.»
فراستی در بخش نقد و بررسی فیلم کوتاه «پیش از بهشت» هم عنوان کرد: «این فیلم اصلاً مسأله فلسطین را ندارد من نمی‌گویم یک اثر باید «زنده باد فلسطین» را داشته باشد اما فیلمی که بحث فلسطین را ندارد، نباید آن شعارها را در انتها بنویسد.» او در بخش دیگری از نقد بر این فیلم گفت: «در این فیلم همه چیز روی هواست به جز آن دیوار و آن نقاشی‌ها، فیلم حتی آنها را هم نابود کرده است، گاهی تضادهای خوبی دارد اما خشونتی که به نقاش تحمیل می‌کند، آن را از بین می‌برد. نکته بعدی اینکه مرگ بر کلوزآپ! حتی برگمان هم گاهی در کلوزآپ اشتباه کرده است، کلوزآپ واقعاً بلدی می‌خواهد! کلوزآپ‌های احمقانه، فیلم را باورپذیر نمی‌کند.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7904/27/612427/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها