اخبار


کلاهبرداری به بهانه ثبت نام
جاماندگان یارانه دولت

گروه حوادث/ رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در خصوص کلاهبرداری سایبری با ترفند ثبت‌ نام جاماندگان یارانه معیشتی هشدار داد.
سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا به ترفند کلاهبرداران سایبری با شگرد ثبت‌ نام جاماندگان یارانه معیشتی اشاره و اظهار داشت: با توجه به طرح واریز یارانه معیشتی دولت به دهک‌های مختلف مالی کشور و واریز نشدن یارانه برای برخی از دهک‌های اعلامی این احتمال وجود دارد تا در روز‌های آینده شاهد تبلیغاتی همچون ثبت‌ نام یارانه، ویرایش اطلاعات یارانه بگیران، جاماندگان یارانه معیشتی و.... توسط افراد سودجو و کلاهبردار باشیم.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا تصریح کرد: مجرمان سایبری با ارسال پیامک‌هایی تحت عنوان ثبت‌ نام جاماندگان یارانه کاربران را به صفحات جعلی هدایت کرده و اقدام به کلاهبرداری و برداشت غیرمجاز از حساب بانکی آنان می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه ارسال پیامک‌های جعلی، ارائه لینک‌های ثبت‌نام، هدایت به درگاه‌های بانکی جعلی و معرفی اپلیکیشن‌های مختلف توسط مجرمان سایبری دور از ذهن نخواهد بود از افرادی که به هر دلیلی ابهام یا اعتراضی نسبت به یارانه اختصاص یافته دارند درخواست کرد فقط به سامانه
 hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کرده و ثبت اعتراض کنند.

سقوط پژو از پل با 5 کشته

گروه حوادث/سقوط خودروی پژو ۴۰۵ از روی پل در استان یزد جان 5 نفر را گرفت.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور در تشریح این خبر گفت: عصر سه‌شنبه یک خودروی پژو ۴۰۵ در ابتدای پارک کوهستان ابتدای ورودی شهر یزد واژگون شد و هر ۵ سرنشین آن کشته شدند. همه جانباختگان این سانحه مرد بودند و تاکنون هم هیچ کارت شناسایی از آنها یافت نشده است و کارشناسان راهور در حال بررسی علت حادثه هستند.
در این رابطه سرهنگ حاجی ده‌آبادی رئیس پلیس راه استان یزد عنوان کرد: در ساعت ۱۹ و ۴۰ دقیقه روز سه‌شنبه یک دستگاه سواری پژو ۴۰۵ در مسیر شهرستان تفت به شهر یزد در ابتدای پارک کوهستان پس از برخورد خودرو با قرنیز پل سقوط کرد و همه سرنشینان خودرو به علت نبستن کمربند ایمنی به بیرون از خودرو پرتاب و فوت شدند.
وی افزود: علت این حادثه تلخ، بی‌احتیاطی راننده و ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از سرعت غیرمجاز تشخیص داده شد. بین شهرستان تفت و شهرستان یزد ۱۵ کیلومتر فاصله است که در این منطقه سرعت مجاز ۸۰ کیلومتر در ساعت است و راننده این خودرو پس از حرکت از شهر تفت و طی مسافتی کوتاه با بی‌توجهی به تابلو‌های سرعت دچار سانحه شده است.

دستگیری قاتل در مزرعه پنبه

گروه حوادث/ پسر نوجوان که در یک درگیری شبانه دوست خود را به قتل رسانده بود در مزرعه پنبه دستگیر شد.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، ساعت 11:20 دقیقه شب سه‌شنبه گذشته، پسر 16 ساله‌ای که از ناحیه گردن مجروح شده بود به بیمارستان منتقل شد. در حالی که تلاش کادر درمان برای نجات او ادامه داشت اما پسر نوجوان 27 دقیقه بعد تسلیم مرگ شد. مأموران کلانتری 153 شهرک ولیعصر موضوع را به بازپرس محمد وهابی اعلام کرده و در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد قاتل پسری 17 ساله و از دوستان مقتول است که پس از نزاع متواری شده است.
دستور بازداشت متهم نوجوان از سوی بازپرس جنایی صادر شد و مأموران کلانتری موفق شدند ساعاتی بعد او را که در یک مزرعه پنبه همان حوالی مخفی شده بود، دستگیر کنند.
پسر نوجوان در تحقیقات به قتل دوستش با انگیزه اختلاف بر سر موضوعی پیش پا افتاده اعتراف کرد و باتوجه به اینکه سن متهم زیر 18 سال بود به دستور بازپرس شعبه دوم دادسرای امور جنایی، پرونده برای رسیدگی به دادسرای اطفال ارسال شد.

بر اساس آمار پزشکی قانونی در سال 1400
834 نفر با برق خشک شدند

گروه حوادث/ آمار قربانیان برق گرفتگی در کشور از رشد 12.9 درصدی این حادثه خبر می‌دهد. به طوری که 834 نفر سال گذشته بر اثر برق‌گرفتگی جان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، در سال 1400 استان‌های تهران با 125، خوزستان با 75 و فارس با 49 فوتی بیشترین و استان‌های چهارمحال و بختیاری با یک، کهگیلویه و بویراحمد و زنجان هرکدام با شش و قم و ایلام هرکدام با هفت فوتی کمترین آمار قربانیان برق‌گرفتگی را داشته‌اند که از کل تلفات برق‌گرفتگی در سال گذشته 756 نفر مرد و 78 نفر زن بودند.
براساس این آمار با شروع فصل گرم سال، تعداد قربانیان برق‌گرفتگی رو به افزایش می‌گذارد و بیشترین تعداد قربانیان برق‌گرفتگی در تابستان ثبت می‌شود. به نظر می‌رسد یکی از دلایل این افزایش آمار، راه‌اندازی دستگاه‌های برودتی و سرویس کولرها در آغاز فصل تابستان است که بدون شک رعایت هشدارها و نکات ایمنی می‌تواند آمار برق‌گرفتگی و تلفات ناشی از آن را تا حدی کاهش دهد.
براساس آمارهای موجود در سال 1400 نیز بیشترین تعداد تلفات برق‌گرفتگی در ماه‌های تیر و مرداد به ترتیب با 105 و 102 کشته گزارش شده است.
بررسی‌های انجام شده در سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد که اغلب این حوادث به‌دلیل ناآشنایی با اصول پیشگیری از وقوع برق‌گرفتگی و نیز بی‌توجهی به اصل کلی برق‌گرفتگی(یعنی عبور جریان برق از بدن به زمین) رخ می‌دهد.
از سویی سیم اتصال به زمین در پیشگیری از برق‌گرفتگی نقش مؤثری دارد. وجود سیم سوم در سیم کشی منازل (سیم اتصال به زمین) بسیار مهم بوده و به جلوگیری از برق‌گرفتگی کمک می‌کند.
برق گرفتگی در محیط‌های مرطوب بسیار محتمل‌تر از محیط‌های خشک است. مقاومت دست خشک انسان در مقابل برق، هزاران برابر بیشتر از پوست خیس و مرطوب است. همچنین به یاد داشته باشیم در صورتی که با برق سر و کار داریم از کفش‌های عایق خشک استفاده کرده و مطمئن باشیم که زیر پا و محدوده اطرافمان مرطوب نیست.علاوه بر این مراقب باشیم هیچ قسمتی از بدن ما به طور مستقیم با زمین تماس پیدا نکند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7905/19/612469/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها