شمشیر آخته، زیر گلوی امنیت شکننده


لاله مهرزاد/ سه‌شنبه شب، به مناسبت نخستین سالگرد عملیات سیف‌القدس که ضمن بر هم زدن معادله‌های رژیم صهیونیستی، موقعیت مقاومت در منطقه را به بالاترین سطح خود رساند، احزاب و گروه‌های مقاومت در سراسر خاورمیانه با صدور بیانیه‌هایی، حمایت خود را از این عملیات اعلام داشته و خود را ملزم به پایبندی به آن کردند.
در همین ارتباط «خالد قدومی»، نماینده جنبش حماس در تهران در توئیتی تأکید کرد: «نبرد سیف‌القدس (شمشیر قدس) نقطه تحولی در تاریخ فلسطین بود. ملت فلسطین حماسه‌ای قهرمانانه را از خود در حمایت از مقدسات و حیثیت امت به نمایش گذاشت و هیبت شهرک‌نشینان صهیونیست و ارتش به اصطلاح شکست‌ناپذیر رژیم صهیونیستی را درهم شکست.» وی در این رشته توئیت همچنین نوشت: «قدس همان بخشی است که کل به حساب می‌آید. قدس خواهر الناصره، غزه، الخلیل و جنین است. سیف‌القدس آغاز شمارش معکوس برای نابودی رژیم اشغالگر صهیونیستی و آزادی فلسطین از بحر تا نهر بود.»
در همین ارتباط شیخ «اکرم الکعبی»، دبیرکل نُجَباء، از گروه‌های مقاومت عراق نیز در پیامی خطاب به مردم و گروه‌های مقاومت غزه، گفت: «ضمن ادای احترام به تک‌تک مجاهدان فلسطینی، با وجود گذشت یک‌سال از کوبیدن میخ «سیف‌القدس» بر تابوت اشغالگران، هنوز به‌خاطر این پیروزی بزرگ و دفاع از مسجد الاقصی احساس غرور می‌کنیم.» وی همچنین تأکید کرد این جنبش عراقی در تمام حوزه‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی و لجستیک آماده کمک به مجاهدان فلسطینی است. ابوحمزه، سخنگوی سرایا القدس، جناح نظامی جنبش جهاد اسلامی هم در بیانیه‌ای تأکید کرد: «مقاومت فلسطین توانست در چهارچوب معادله جدید درگیری با دشمن، از مرحله دفاع به مرحله هجوم منتقل شود و تحت هیچ شرایطی دیگر پا پس نمی‌کشد و با عمل گفته‌های خود را ثابت خواهد کرد.»
تغییر پارادایم منطقه‌ای
عملیات سیف‌القدس که سال گذشته بعد از تهاجم‌ نظامیان رژیم صهیونیستی به محله شیخ جراح و تلاش برای تغییر بافت تاریخی و انسانی کرانه باختری آغاز شد، همان طور که همه سران مقاومت اشاره کرده‌اند، نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مقاومت علیه رژیم صهیونیستی بود و نقشی محوری در آینده مقاومت ایفا کرد. در همین ارتباط سایت شبکه خبری «المیادین» در تحلیلی به قلم «کریم شراره» نوشته است: «بعد از عملیات سیف‌القدس امنیتی که رژیم صهیونیستی آن را «نگهبان دیوارها» نامیده بود، فرو ریخت و مقدمه‌ای شد بر تغییر پارادایم روابط بین‌المللی و منطقه‌ای.»
شروع این عملیات نیز که بعد از مسأله محله شیخ جراح آغاز شد، حاوی پیام مهمی بود و نشان داد بعد از خیزش مردمی در کرانه باختری علیه این اقدامات، نه فقط فلسطینیان که کل منطقه در حمایت از فلسطینیان به پا خاستند و امیدی بیش از قبل در قلب فلسطینیان برای رهایی جوانه زد. در شرایط اجتماعی این دوره از تاریخ جهان که شاهد تغییرات فراوان بوده ایم این امید پررنگ تر از هر زمان است. یکی از مهم‌ترین این تغییرات، در بخش «روایت» وقایع است. در حالی که رژیم صهیونیستی در 70 سال گذشته همواره با ساکت کردن رسانه‌ها و خرید آنها صدای فلسطینیان را در جهان سانسور می‌کرد، اکنون شبکه‌های اجتماعی اجازه این کار را از این رژیم سلب می‌کنند. طوری که جوانان حامی فلسطین در سراسر جهان با حضور در شبکه‌های اجتماعی جهانی ندای مظلومیت فلسطینیان را به گوش جهان رساندند. آنها برای جلوگیری از سانسور شدن صدای خود در شبکه‌های اجتماعی امریکایی، شروع به استفاده از پلتفرم «تیک تاک» کردند که یک پلتفرم چینی است و غرب نفوذی بر آن ندارد.
سیف‌القدس همچنین تأثیر روانی زیادی در جامعه یهودیان داشت. در حالی که تل آویو همواره امنیت را یکی از دغدغه‌های همیشگی خود دانسته و با بهانه ایجاد امنیت برای یهودیان، برای جذب یهودیان جهان به سرزمین‌های اشغالی استفاده کرده است، عملیات سیف‌القدس، چه با موشک‌هایی که از گنبد آهنین عبور کردند و چه با عملیات‌های استشهادی امنیت شیشه‌ای رژیم صهیونیستی را شکست و اسطوره گنبد آهنین را به یک رؤیا تبدیل کرد و شهرک نشینان صهیونیست را به این باور رساند که موشک‌هایی که در نزدیکی آنان فرود می‌آیند، می‌توانند هر لحظه منجر به مرگ یکی از آنها شوند.
تغییر دیگری که سیف‌القدس در مواجهه فلسطینیان با تل آویو ایجاد کرد، گسترده کردن جبهه‌های نبرد با اسرائیل بود. ارتش رژیم صهیونیستی اگر در گذشته خود را تنها رویاروی با غزه می‌دید و هر از گاه با حملات هوایی تلاش می‌کرد به نبرد با مبارزان این منطقه برود، اکنون خود را در مواجهه با همه فلسطینیان می‌بیند و می‌داند هر فلسطینی در هر نقطه‌ای از سرزمین‌های اشغالی می‌تواند جان خود را بر کف نهاده و دست به عملیات استشهادی بزند. با این حال نباید فراموش کرد که رژیم صهیونیستی نیز ساکت نخواهد نشست و از ابزار مختلف استفاده خواهد کرد تا در شکلی دیگر به مقابله با مقاومت برود. بعد از استراتژی قدیمی ترور سران مقاومت، یکی از این راهکارها، متوقف کردن وجود کمکی است که از طریق قطر به دست مقاومت فلسطین می‌رسید. تل آویو در کنار آن چشم به مصر دوخته است تا با بستن گذرگاه‌ها به روی غزه، مانع بازسازی این منطقه شده و با افزایش نارضایتی‌ها مقاومت را تضعیف کند. سومین راهکار رژیم صهیونیستی نیز توقف اجازه کار به ساکنان غزه در سایر نقاط سرزمین‌های اشغالی است و البته در این راه از مقاومت لبنان نیز غافل نیست و با اعمال فشارهای مختلف به حزب‌الله و به طور خاص سلاح آن، در تلاش برای تضعیف آن است. با این حال و با وجود همه این تلاش‌ها هیچ تردیدی نیست که سیف‌القدس، شمشیر آخته‌ای است که تازه از نیام کشیده شده و امنیتی که رژیم صهیونیستی داعیه آن را داشت، خرد کرده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7905/4/612481/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها