«ایران» بررسی کرد

افزایش 300 درصدی وصول درآمدهای نفتی


وزیر نفت کاهش خرید نفت چین از ایران را تکذیب کرد

گروه اقتصادی - چین یکی از مشتریان اصلی نفت ایران است که شنیده می‌شود حتی در این دور از تحریم‌های امریکا، حدود دو‌سوم از فروش نفت ایران به این کشور بوده است. در این راستا، همزمان با ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه صادرات نفت ایران به چین در ماه آوریل کم شده است، وزیر نفت می‌گوید که «ما هیچ‌گونه کاهشی در این زمینه نداشتیم، بلکه مشتریان جدید و ظرفیت‌های تازه‌ای در این عرصه هم پیدا می‌کنیم.» شرکت‌های ناظر بازار نفت عنوان می‌کنند که پالایشگاه‌های مستقل چین که عمدتاً در استان شاندونگ در شرق واقع شده‌اند، بیشترین خریدار نفت ایران هستند. این شرکت‌ها از ماه فوریه خرید نفت خام را کم کردند و ظرفیت‌شان را به نصف رساندند. به گفته فعالان بازار نفت، دلیل آن افزایش جهانی قیمت نفت و اقدامات محدود‌کننده مرتبط با کووید19 در چین بوده است، اما این ادعا که واردات نفت ایران را برای جایگزینی نفت روسیه کم کرده باشند، از سوی وزیر نفت رد می‌شود. در همین حال در روزهای اخیر رئیس‌جمهور نیز اعلام کرد صادرات نفت کشور از ابتدای این دولت تقریباً دوبرابر شده است.
کمک به صادرات نفت ایران با همکاری کشورهای لاتین
جواد اوجی وزیر نفت همچنین در حاشیه نشست هیأت دولت با اشاره به سفر اخیرخود به امریکای‌لاتین تصریح کرد: «در این سفر بازارهای خوبی برای صادرات نفت و صدور خدمات فنی، مهندسی و استفاده از ظرفیت‌های پالایشی این کشور شناسایی شد و بی‌شک در بحث صادرات اتفاق خوبی رخ خواهد داد.»
گفتنی است در این سفر 6تفاهمنامه و قرارداد نفتی به امضا رسیده است که برخی از آنها در جهت افزایش صادرات نفت ایران با همکاری کشورهای لاتین است.
جزئیات افزایش صادرات و درآمدهای نفتی
با روی کار آمدن دولت سیزدهم، سیاست‌های بین‌المللی و دیپلماسی انرژی تغییر کرد. نتیجه این تغییر، افزایش فروش نفت و فرآورده‌های آن بود؛ به‌گونه‌ای که صادرات نفت خام 40درصد افزایش یافت و تمامی پول حاصل از فروش نفت نیز دریافت شد. این در حالی بود که با اعمال تحریم‌های یکجانبه امریکا و خروج آن از برجام، فروش نفت و استحصال درآمدهای حاصل از آن با چالش‌های جدی روبه‌رو شده بود. بر اساس داده‌های آماری شرکت ملی نفت ایران، صادرات میعانات گازی ایران نیز رشد ۳۵۰درصدی را نشان می‌دهد. وصول درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی نیز ۳۰۰درصد افزایش داشته است. در داخل نیز فروش نفت خام و میعانات گازی با اقدام‌هایی از جمله عرضه بیش از ۱۸۰هزار تن میعانات گازی با ارزش ریالی بیش از ۱۹.۷هزار میلیارد ریال، افزایش چشمگیری داشته است. وزارت نفت در این باره عنوان می‌کند: «برای تحقق اهداف صادراتی اقدام‌های متنوعی در کشور انجام شد. راه‌اندازی ردیف نفت خام سبک صادراتی تلمبه‌خانه غرب کارون و صادرات ریلی نفت خام به کشورهای شمالی دریای خزر برای نخستین ‌بار از جمله ابتکارات برای ایجاد بازارهای جدید صادراتی انرژی کشور بود. ایجاد مخازن چهارگانه ذخیره‌سازی ال‌پی‌جی در پارس‌جنوبی و صادرات ال‌پی‌جی، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام در کشور به مقدار ۳میلیون بشکه و طراحی نرم‌افزار سیستم سوپروایزری میترینگ به‌منظور افزایش دقت اندازه‌گیری نفت خام صادراتی را می‌توان از دیگر ابتکارات دولت سیزدهم برای افزایش صادرات انرژی برشمرد.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7905/14/612502/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها