کشاورزانی که نگران تداوم بارندگی و هوای ابری هستند

توت‌فرنگی مازندران منتظر رونمایی آفتاب


ایران زمین - تداوم شرایط آب و هوایی ابری و نیمه‌ابری در مازندران طی دو هفته گذشته در حالی توت‌فرنگی‌کاران استان را به انتظار آفتاب نشانده که بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی جبهه بارشی جدیدی که از امروز(پنجشنبه) استان‌های نیمه‌شمالی کشور را در برگرفته تا روز شنبه همچنان موجب ریزش‌های بارش بهاری در مازندران می‌شود.
در حالی که بیش از یک ماه از آغاز برداشت توت‌فرنگی در مازندران می‌گذرد، اما حدود 15روز از این فرصت استثنایی برای برداشت توت‌فرنگی، آسمان استان ابری و همراه با بارندگی بوده است و به همین دلیل کشاورزان این روزها چشم به آسمان دوخته‌اند تا با خارج شدن آفتاب از پشت ابرها بتوانند توت‌فرنگی قرمز‌تر و خوش‌طعم‌تری را راهی بازار کنند. در این میان کاهش قدرت خرید مردم و کمبود شکر نیز به کاهش تقاضا برای توت‌فرنگی دامن زده است.
«حمیدرضا رحمانی» مدیر جهاد کشاورزی بابلسر ضمن تأیید کند شدن برداشت و متضرر شدن تولیدکنندگان به ایرانا، افزود: هر چند شرایط کشت و روند رویشی توت‌فرنگی مطلوب بوده است، اما به‌دلیل کم بودن روزهای آفتابی، برداشت این محصول و عرضه به بازار با تأخیر انجام می‌شود.
به گفته وی امسال ۸۵۰ هکتار اراضی کشاورزی شهرستان بابلسر به کشت توت‌فرنگی اختصاص یافته که اگر شرایط آب و هوایی مناسب باشد تولید توت‌فرنگی از این اراضی به ۱۸هزار تن خواهد رسید.
«حسین مولایی» معاون باغبانی جهاد کشاورزی مازندران نیز با تأیید نگرانی توت‌فرنگی‌کاران استان از ادامه شرایط آب و هوایی ابری و نیمه‌ابری در استان و کم بودن تعداد روزهای آفتابی، گفت: نور آفتاب عامل مهمی برای کامل شدن قند و رنگ‌آوری میوه توت‌فرنگی است.
او همچنین افزود: به‌طور یقین هوای ابری و نیمه‌ابری علاوه‌بر تأخیر در چیدن توت‌فرنگی، کیفیت این میوه را کم می‌کند.
حسین مولایی با اشاره به اینکه عمده برداشت و عرضه توت‌فرنگی در استان همچنان سنتی است، تأکید کرد: صنایع وابسته کافی نیز وجود ندارد و از سوی دیگر توت‌فرنگی باید در بازه زمانی خاص فرآوری یا صادرات شود و این مشکلات دست به دست هم داده تا به نگرانی کشاورزان بیفزاید.
وی کشاورزی توت‌فرنگی را یک فعالیت تقریباً جانبی و در قالب کشت دوم در زمین‌های استان دانست و بیان داشت: باید شرایطی فراهم شود تا بخشی از کشت توت‌فرنگی را در قالب کشت قراردادی ببریم.
مزیت کشت قراردادی در این است که به‌راحتی می‌توان با اطمینان دادن به کشاورزان مبنی بر حمایت‌های ویژه در تولید و بازار مصرف، سطح کشت را افزایش داد در نتیجه علاوه‌بر بالا رفتن درآمد کشاورزان، رونق اقتصادی استان نیز حاصل می‌شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7905/16/612506/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها