هشدار فرماندار شهرستان سیروان در ایلام:

تداوم خشکسالی به زندگی عشایری پایان می‌دهد


ایلام - فرماندار شهرستان سیروان با اشاره به اینکه خشکسالی طی دوسال گذشته باعث شده است که کشاورزان و دامداران این شهرستان در وضعیت بحرانی قرار گیرند، گفت: دولت باید با پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت و تهیه علوفه به قیمت دولتی از این قشر حمایت کند، خشکسالی متعدد باعث گران شدن علوفه دام و کمبود آب شده است و به همین دلیل زندگی عشایری در این شهرستان در حال نابودی است.
 علیرضا رئیسی خواستار توجه جدی مسئولان به کشاورزان و دامداران منطقه شد و افزود: علاوه بر خشکسالی، ضعف بنیه مالی کشاورزان مانع بزرگی در مسیر اجرای طرح‌های اصلاح الگوی کشت و آبیاری است.
فرماندار سیروان با اشاره به اینکه اکثر دامداران به‌دلیل وجود خشکسالی و مشکلاتی اعم از کمبود علوفه و دیگر خوراک احشام و کمبود آب و غیره، دام‌های خود را به فروش گذاشته‌اند، افزود: اگر چنین اتفاقی رخ دهد علاوه بر اینکه تولید محصولات دامی کاهش پیدا می‌کند، بسیاری از مردم منطقه که به شغل کشاورزی و دامداری مشغول هستند، بیکار می‌شوند.
 وی با بیان اینکه باید الگوی کشت اصلاح شود و تکنولوژی‌های آبیاری برای حفظ منابع آبی موجود تغییر کند، اظهار داشت: اقتصاد ساکنان این شهرستان بر پایه کشاورزی و دامداری است و امسال به‌دلیل عدم بارش باران کافی در منطقه، علاوه بر کاهش شدید محصولات کشاورزی و دامداری متأسفانه خیلی از چشمه‌های مناطق روستایی و عشایری خشک شده و این عوامل باعث شده که زندگی برای مردمان این دیار سخت‌تر شود.
فرماندار سیروان با بیان اینکه خشکسالی امسال، کشاورزان و دامداران سیروان را به زانو درآورده است، تصریح کرد: مهم‌ترین راهکار جلوگیری از خسارت باید با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و جلوگیری از کشت‌های سنتی و تغییر الگوی کشت باشد، همچنین رفتن به سوی محصولات کم‌آب و استفاده از بیمه کشاورزی می‌تواند در این راستا راهگشا باشد.
رئیسی با تاکید بر همراهی مسئولان جهاد کشاورزی در اختصاص اعتبارات خشکسالی برای کشاورزان و تمدید سود وام‌های کشاورزان شهرستان، خواستار تلاش بیشتر برای آموزش‌های نوین کشاورزی و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از آب به‌صورت مطلوب در کشاورزی و استفاده بهینه از این نعمت در مزارع شد.
رئیسی خواستار رفع مشکل باغداران روستاهای ورگچ، باغله، شوراب خانعلی شد و اظهار داشت: اتمام پروژه دشت‌های سیروان می‌تواند بسیاری از مشکلات کنونی کشاورزان و دامداران منطقه را برطرف کند و البته اعتبارات قطره‌چکانی شهرستان نمی‌تواند در پیشرفت این پروژه مؤثر باشد بلکه باید مسئولان تلاش کنند تا در ردیف بودجه ملی قرار گیرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7905/16/612507/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها