انتخابات کمیته ملی المپیک تابستان برگزار می‌شود

صالحی امیری: دغدغه رأی ندارم اما نمی‌مانم


گروه ورزشی/ سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک یک هفته بعد از تعویق بازی‌های آسیایی در جمع خبرنگاران حاضر شد؛ جلسه‌ای که قرار بود قبل از جلسه فوق‌العاده هیأت اجرایی برگزار شود اما نشد. صالحی امیری همه برنامه‌ها و‌سیاست‌های روز‌های اول کارش را عملکرد چندساله‌اش می‌داند.
15 تیر بازنشسته می‌شوم
او اما جدای از دفاع از عملکردش، خیلی صریح تأیید کرد برای انتخابات کاندیدا نمی‌شود: «بازنشستگی قانونی من با سابقه ۳۵ سال، ۱۵ تیرماه است اما با  سابقه ایثارگری و هیأت علمی سن ۶۵ سالگی برای بازنشستگی محاسبه می‌شود که من می‌توانم تا ۴ سال آینده بمانم که اما چنین بنایی ندارم. حتی اساسنامه کمیته هم ایجاب می‌کند که من بمانم. حتی ۳ عضو هیأت اجرایی هم بازنشسته هستند اما طبق اساسنامه در هیأت اجرایی فعال هستند و مشکلی هم نیست. من این پرچم را به فرد منتخب شایسته دیگری می‌سپارم که این فرد در تراز ورزش ایران باشد.»
سال قبل گفتم کاندیدا نمی‌شوم
رئیس کمیته ملی المپیک از حاشیه‌سازان دلخور است: «نمی‌دانم چرا بعضی‌ها اخلاق را زیر پا گذاشتند و با بداخلاقی توئیت‌ها زده‌اند. من از یک‌سال قبل به شهادت کمیسیون رسانه، هیأت اجرایی و مجمع، یعنی قبل از دولت جدید گفته‌ام در انتخابات جدید کاندیدا نمی‌شوم. بقیه تحلیل‌ها ناشی از تحلیل فردی است که می‌خواهند درباره جایگاه من صحبت کنند. نمی‌دانم هدف این حاشیه‌ها چیست، این مسأله را از آنهایی بپرسید که بداخلاقی می‌کنند. حتی حق امضایی که گفته‌اند گرفته شده هم جزو حاشیه‌هاست. ناکارآمدها در ورزش قهرمانی نباید خود را قیم ورزش قهرمانی بدانند. پیشکسوتان و قهرمانان قیم آن هستند، بویژه آنهایی که جز ناکارآمدی حق ندارند درباره کمیته ملی المپیک صحبت کنند. ما تلاش کردیم در این ۴ سال تصویر روشنی از عملکرد کمیته در رویدادهای بین‌المللی به نمایش بگذاریم.»
انتخابات تیر یا مرداد برگزار می‌شود
به گفته او، انتخابات کمیته ملی المپیک تابستان برگزار می‌شود: «هیأت اجرایی در جلسه فوق‌العاده‌اش دو دیدگاه داشت، اول خرداد شروع به‌کار و 45 روز بعد یعنی ۲۰ تیرماه انتخابات برگزار شود. پیشنهاد دوم به دلیل تداخل انتخابات با بازی‌های کشورهای اسلامی، انتخابات ۳۰ مرداد یعنی بعداز بازی‌های کشورهای اسلامی باشد، تا آنهایی که حق رأی دارند، در تهران باشند. قرار است این دو پیشنهاد در مجمع فوق‌العاده به رأی گذاشته شود تا تاریخ انتخابات تعیین شود. مجمع فوق‌العاده برای ۳ خرداد تعیین و سه‌شنبه هم دعوتنامه‌ها فرستاده شد. هر زمانی که مجمع برای انتخابات تعیین کند، ما سریع دعوتنامه را می‌دهیم تا ۴۵ روز بعد برگزار شود که با این حساب مجمع انتخابات کمیته ملی المپیک تیر یا مردادماه برگزار می‌شود.»
عمر مدیریت در ایران کوتاه است
رئیس کمیته ملی المپیک معتقد است دغدغه رأی ندارد: «صداقت با افکار عمومی، بهترین مسیر هست در نظام جمهوری اسلامی؛ من دغدغه رأی‌آوری ندارم. عدم کاندیداتوری‌ام به معنای دغدغه رأی نیست اما واقعیت این است که هدفگذاری من برای ۴ سال بود. به همین خاطر معتقدم باید فضا را باز کنیم برای حضور جوانان و اصلاً گردش مدیریت در ساختار کشور را بپذیریم. عمر مدیریت برخلاف کشورهای جهان کوتاه است. در ساختارهای ورزش دنیا هم این‌طور نیست،  اما در ساختار ورزش ایران تغییرات یک ضرورت است. من این حق را برای دولت به رسمیت می‌شناسم. عده‌ای دوست دارند تولید خبر کنند، تا به امروز هیچ‌کدام از مسئولان دولتی هیچ موضعی را به من منعکس نکرده‌اند. رسانه‌ها کمک کنند تا انتخابات بدون تنش در اولین فرصت ممکن برگزار شود و کار برای ۲۰۲۳ کار خیلی سنگینی برای سهمیه المپیک ۲۰۲۴  و بازی‌های آسیایی هانگژو داریم تا پنجمی را در هانگژو داشته باشیم و کاروان ایران جایگاه بالاتری در المپیک ۲۰۲۴ پاریس بگیرد.» او معتقد است هیچ دخالتی برای انتخاب رئیس جدید نمی‌کند: «من یک رأی دارم و آن را مخفیانه به صندوق می‌اندازم. بنای دخالت علیه یا به نفع کسی  ندارم. رئیس باید بی‌طرفی‌اش را حفظ کند.»
لغو بازی‌های آسیایی، چالش بزرگی است
به گفته او تکلیف بازی‌های آسیایی تا 3 هفته دیگر مشخص می‌شود: «شورای المپیک آسیا مصمم به برگزاری بازی‌هاست،  تکلیف شورای المپیک تا سه هفته دیگر  مشخص می‌شود. اگر زمانی مشخص نشود، یعنی چالش بزرگی برای ورزش و احتمالاً بازی‌ها برگزار نمی‌شود.»
هاشمی‌طبا شوخی کرد
هاشمی‌طبا چند روز پیش در مصاحبه‌ای تأکید کرد که ریاست کمیته ملی المپیک شغل محسوب می‌شود. صالحی امیری در این خصوص گفت: «هاشمی‌طبا با خبرنگار شوخی کرده، چون تلفنی به او گفتم این ماده ۱۹ اساسنامه زمان شما بوده و قبول کرد. این شغل نبودن به معنای عدم دخالت دولت است نه چیزی که در ذهن مردم است. من همیشه از رؤسای قبلی کمیته تقدیر کرده‌ام و هاشمی‌طبا هم سرمایه ورزش ایران است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7905/21/612516/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها