افزایش قیمت کالای اساسی منوط به تصمیم ستاد تنظیم بازار است

وفور مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات در بازار


نفیسه امامی
 خبرنگار
دولت سیزدهم از همان ابتدای حضور خود بارها بر انجام تحولات و گام‌های مهم اقتصادی تأکید کرد اما هر بار نیز به این مسأله که با انجام اصلاحات اقتصادی، پشتیبانی لازم را با درنظر گرفتن سیاست‌های حمایتی در دستور کار خود قرار می‌‌دهد، اشاره کرده است. اصلاح پرداخت یارانه‌ها به نفع مردم است و حالا قرار است یارانه به‌جای ابتدای زنجیره یعنی واردکنندگان به انتهای زنجیره و مردم داده شود که در کارآمدی این سیاست نقش مؤثرتری داشته باشد. به همین منظور پرداخت یارانه 300 و 400 هزار تومانی، سیاست افزایش قدرت خرید مردم و گامی در جهت تحقق اهداف دولت اعلام شده است. متأسفانه از زمان اعلام موضع رسمی دولت درباره حذف ارز ترجیحی، بعضاً در فضای مجازی و از طریق کانال‌های غیررسمی با هدف تشویش اذهان عمومی و سیاه‌نمایی از افزایش قیمت کالاهای اساسی، قیمت‌های نامتعارف و غیر واقعی عنوان می‌‌شود در حالی که مجوز هیچ‌ افزایش قیمتی در کالاهای اساسی مواد غذایی و کشاورزی تاکنون توسط دولت صادر نشده است و هرگونه افزایش قیمت در کالاها تخلف محسوب شده و با برخورد تعزیراتی روبه‌رو می‌‌شود.
توضیحاتی درباره جدولی که در فضای مجازی منتشر شد
روز گذشته جدولی از افزایش قیمت کالاهای اساسی در فضای مجازی منتشر شد که دربر گیرنده افزایش قیمت چند برابری بعضی از کالاها بود. طبق بررسی‌های انجام گرفته توسط خبرنگار «ایران» و کسب اطلاع از مسئولان ذیربط، قیمت‌های منتشر شده در فضای مجازی در واقع پیشنهاد انجمن‌ها و اتحادیه‌های تولیدی به وزارت جهاد کشاورزی بوده و به هیچ عنوان نرخ قطعی  و نهایی مورد تأیید دولت نیست و قیمت‌های نهایی پس از تصویب در ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت رسماً توسط دولت اطلاع‌رسانی خواهد شد. اگرچه قیمت کالا بعد از حذف ارز ترجیحی افزایش پیدا می‌‌کند، اما نکته مهم اینجاست که دولت قبل از اعمال قیمت‌های جدید، امکان برداشت یارانه نقدی واریز شده را فراهم می‌‌کند تا اثر افزایش قیمت‌ها خنثی شود.
طبق اظهارنظر محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی درباره لیست قیمتی منتشر شده، قیمت انواع شیر پاستوریزه، انواع ماست، گوشت، مرغ و تخم‌مرغ و انواع روغن توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام می‌شود که این سازمان نیز تغییر قیمتی اعلام نکرده است.
طبق اعلام دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی نیز، هرگونه افزایش قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی از مراجع رسمی اطلاع‌رسانی می‌شود و هر واحدی که اقدام به کم‌فروشی و احتکار کند و باعث نگرانی مردم شود، مورد برخورد قضایی قرار می‌گیرد.
دولت با پیش‌بینی وجوه مختلف سیاست اصلاح پرداخت یارانه‌ها، تمهیدات لازم را برای تأمین مواد اولیه و محصولات نهایی اندیشیده و ذخایر کافی از کالا شامل لبنیات، مرغ، تخم‌مرغ و روغن در نظر گرفته شده تا جلوی التهاب و نگرانی بازار در زمان اجرای طرح گرفته شود.
احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در یک برنامه تلویزیونی گفته است: «در طرح اصلاح یارانه‌ها، قیمت مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن می‌تواند تغییر پیدا کند و هیچ کالای دیگری حق افزایش قیمت ندارد.»
قیمت گوشت قرمز افزایش نداشته است
برخی سایت‌ها و مراکز عرضه با اعلام اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها، اقدام به گرانفروشی گوشت قرمز کرده‌اند در حالی که اکنون کشور با مازاد جمعیت دامی و کاهش تقاضا در فصل گرما روبه‌روست و هیچ افزایش قیمتی در بخش گوشت قرمز اعمال نشده است.
منصور پوریان، رئیس شورای تأمین کنندگان دام کشور با بیان اینکه افزایشی در قیمت گوشت قرمز نداریم، گفته است: «اکنون با توجه به شرایط رکود جدی در بازار گوشت قرمز، هرگونه گران‌فروشی اجحاف به مصرف‌کنندگان است و افزایش قیمت‌ها باید مورد پیگیری دستگاه‌های نظارتی قرار بگیرد.»
در حال حاضر با توجه به اقدام دولت هر کیلوگرم گوشت گرم گوسفندی شقه با قیمت ۱۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان، گوشت گوسفندی منجمد با نرخ ۸۵ هزار تومان و گوشت گوساله منجمد با نرخ ۹۵ هزار تومان توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور در میادین میوه ‌و تره‌بار عرضه می‌شود.
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از بزرگترین جراحی‌های اقتصادی کشور است و اجرای هر سیاست و برنامه کلان دولتی در صورتی می‌‌تواند به اهداف مورد نظر دست پیدا کند که با تعامل جمعی اقشار جامعه همراه باشد. پرواضح است که ساختار اقتصادی جامعه از دهه‌های گذشته به علت اجرای تفکرات غلط و عدم اخذ سیاست‌های صحیح نیاز به تحول اساسی دارد و در چنین شرایطی ضریب ندادن به اخبار فیک و غیرواقعی و دامن نزدن به شایعاتی مبنی بر گرانی بی حد و اندازه کالاهای اساسی و یا کمبود آنها تأثیر مستقیم و بی واسطه بر آرامش در بازار کالاهای مصرفی خواهد گذاشت که اولین منفعت آن به مردم می‌‌رسد.

حذف ارز ترجیحی برای  کشاورزی نعمت است

به گزارش «ایران»، «سید جواد ساداتی نژاد» وزیر جهاد کشاورزی در همایش وزارت کشور که با حضور استانداران برگزار شد، گفت: ما با یک سیاست بد اقتصادی در کشور مواجه بودیم که سیاست ارز ترجیحی بود. در کشور ما یارانه به واردکننده داده می‌شود که در دنیا این تجربه وجود ندارد و این سیاست بد؛ حتی اگر به بهترین نحو ممکن اجرا شود هم خروجی نخواهد داشت.
وی افزود: این ارز برای کاهش هزینه تولیدکننده در نظر گرفته شده بود، اما هزینه تولیدکننده را افزایش داد، برای حمایت از تولید داخلی بود ولی خودکفایی از دست رفت و شاخص بهای تولیدکننده را به‌جای کاهش، افزایش داد و نتیجه آن عدم سرمایه‌گذاری در این بخش حاصل شد و منابع به سمت واردات سوق پیدا کرد. مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ۳۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه به سمت واردات رفته و ۴ هزار میلیارد تومان برای کمک فنی و اعتباری به بخش کشاورزی اختصاص یافته است، اما تنها ۴ درصد در کشاورزی سرمایه‌گذاری شده است که نتیجه تخصیص این ارز بوده است. وی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی برای کشاورزی ایران یک نعمت است و یک نهضت و انقلاب بهره‌وری در حوزه کشاورزی و دام و طیور رقم خواهد خورد، ابراز امیدواری کرد: با کمک استانداران بتوانیم بدرستی این طرح را اجرا کنیم تا هم کشاورزان و هم مردم راضی باشند.
بازارگاه تعطیل نخواهد شد
وی در رابطه با جذب مازاد تولید محصولات پروتئینی در کشور خاطرنشان کرد: تولید مازاد مرغ، تخم مرغ و شیر در استان‌ها را خریداری می‌کنیم، از بخش خصوصی خواسته‌ایم مازاد را صادر کند و تمام عوارض صادراتی با اجرای این طرح لغو و در صورت لزوم با دستور معاون اول رئیس‌جمهور مشوق صادراتی به مدت محدود لحاظ خواهد شد. ساداتی‌نژاد تأکید کرد: بازارگاه تعطیل نخواهد شد و تمام نهاده‌های وارداتی باید از گمرک مستقیم وارد بازارگاه شود.
مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه نقش استانداران در زمان آزادسازی قیمت‌ها بسیار مهم است و یک تصمیم اشتباه می‌تواند بازار را متلاطم کند، گفت: در کارخانه‌ها، مرغداری‌ها و کشتارگاه‌ها باید ناظر حضور داشته باشد تا مشکلی به وجود نیاید.
ساداتی‌نژاد در پایان گفت: با دستور معاون اول رئیس‌جمهور ۸۰ هزار تن برنج، ۷۰ هزار تن شکر، ۱۰ هزار تن گوشت منجمد و ۱۰ هزار تن مرغ منجمد در استان‌ها مستقر کرده‌ایم تا در صورت تلاطم در بازار توزیع شود.
 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7905/9/612549/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها