فروکش کردن کرونا چوب حراج به لوازم ورزشی دست دوم زد

خداحافظ ورزش خانگی؛ سلام باشگاه


مریم طالشی
گزارش‌نویس
«دمبل آهنی 10 کیلویی کاملاً سالم و تمیز 250 هزار تومان.»، «لوازم بوکس شامل یک عدد کلاه چرم درجه یک کیک بوکس، یک جفت محافظ ساق، یک عدد محافظ لثه روی هم 390 هزار تومان. دقت کنید این کلاه در حال حاضر ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و بنده تمامی این اقلام را ۳۹۰ هزار تومان گذاشته‌ام.»، «اسکی فضایی سالم و در حد نو. اصلاً استفاده نشده، 2 میلیون تومان. تخفیف جزئی داده می‌شود.»، «الپتیکال کارکرده فقط 2 میلیون و 900 هزار تومان. فقط یک سال استفاده شده.»، «کمربند لاغری گرمکن با درجات مختلف کم‌کارکرده و سالم 250 هزار تومان.»، «حلقه لاغری به همراه طناب که دیگر نیازی نیست خودتان بشمارید چندتا طناب زده‌اید. خودش شمارش دارد. آنهایی که دوست دارند لاغر شوند به این دوتا نیاز دارند چون واقعاً می‌شود با آن لاغر کرد.»
این‌ها و تعداد زیادی آگهی دیگر این روزها روی سایت‌های درج آگهی زیاد به چشم می‌خورند؛ آگهی فروش لوازم ورزشی که بیشترشان تأکید دارند از وسیله زیاد استفاده نشده و کم کارکرد است. تردمیل خانگی هم هست، با قیمت‌های نسبتاً مناسب. به هرحال کارکرده است و به قول دوستی وسیله را که می‌آوری خانه، دیگر از قیمت می‌افتد. از قیمت افتاده‌های ورزشی حالا لابد به درد صاحب‌شان نمی‌خورند. همیشه وسایلی هستند که ما بعد از مدتی استفاده دیگر قیدشان را می‌زنیم؛ حالا یا می‌خواهیم یک مدل بهترش را بخریم و یا کلاً دیگر به کارمان نمی‌آید اما اینکه وسیله این‌قدر زود ناکارآمد شود خودش جای سؤال دارد آن هم وسیله ورزشی که به هرحال با سلامتی مرتبط است.
یکی از آگهی‌دهندگان تأکید دارد که وسیله را 10 بار هم استفاده نکرده و در جواب اینکه اصلاً چرا آن را خریداری کردید، می‌گوید: «هیچی، جوگیر شدیم. اوایل کرونا و قرنطینه که هیچ، توی خانه حبس بودیم بعدش تصمیم گرفتیم ورزش کنیم چون من و خانمم کاملاً اضافه وزن پیدا کرده بودیم. قبل از کرونا هم اهل باشگاه رفتن نبودیم اما پیاده روی می‌کردیم. فکر کردیم برویم یک تردمیل برای خانه بخریم خوب است و می‌توانیم حداقل در خانه پیاده روی کنیم و تناسب اندام‌مان را حفظ کنیم. یک تردمیل خانگی خریدیم و دروغ نگویم همان دو هفته اول چند بار استفاده کردیم و بعد شد رخت آویز. فقط جای ما را در خانه گرفته و استفاده‌ای ندارد. الان به روال سابق پیاده روی می‌کنیم و تردمیل را گذاشته‌ام برای فروش.»
در میان آگهی‌های فروش لوازم ورزشی تعداد لوازمی مثل دمبل و وزنه در وزن‌های مختلف زیاد است. عکس‌هایی که از آنها منتشر شده نشان می‌دهد طبق ادعای آگهی‌دهنده کاملاً نو و استفاده نشده هستند.
وقتی کرونا ما را در خانه‌ها حبس کرد و باشگاه‌های ورزشی را به تعطیلی کشاند، شاید فکر نمی‌کردیم یک روز اوضاع به روال عادی برگردد. البته الان هم شاید خیلی‌ها بگویند اوضاع آنچنان هم که باید و شاید به شرایط عادی برنگشته است اما در هر صورت آمار مبتلایان به‌طرز چشمگیری پایین آمده و تعداد فوتی‌ها هم خوشبختانه در کمترین حد ممکن است. با این حال هنوز خیلی‌ها نگران هستند و از حضور در محیط‌های شلوغ و پرخطر مثل باشگاه‌های ورزشی اجتناب می‌کنند و برخی هم به محیط‌های ورزشی برگشته‌اند.
پریا یکی از کسانی است که بعد از مدت‌ها دوری دوباره در باشگاه ورزشی ثبت‌نام کرده است. او هم اوایل کرونا به کل قید ورزش در باشگاه را زده بود و به گفته خودش تصمیم گرفته بود حتی اگر باشگاه‌ها باز شوند دیگر هیچ‌وقت پایش را در باشگاه نگذارد اما از حالا از این تصمیم کوتاه آمده و دوباره باشگاه می‌رود: «من هم رفتم خیابان منیریه و چند وسیله از جمله انواع دمبل و کش پیلاتس و طناب خریدم اما در خانه ورزش کردن کار سختی است. هرچقدر هم آدم با خودش قرار بگذارد در ساعت معینی ورزش کند باز هم یک کاری پیش می‌آید که نمی‌شود طبق برنامه پیش برود. اما در باشگاه دیگر آدم می‌داند زمان را باید به ورزش اختصاص دهد. حتی در آن مدت زمانی که باشگاه هستم تلفنم را چک نمی‌کنم و تمام حواسم به ورزش است. ورزش کردن در خانه اصلاً چنین خصوصیتی ندارد و حواس آدم به هزار جا پرت می‌شود. من حتی با برنامه‌های ویدیویی تمرین کردم اما اصلاً کیفیت ورزش در باشگاه را نداشت و نکته دیگر این است که ورزش کردن در جمع به ورزشکار انرژی و انگیزه می‌دهد و تنها ورزش کردن اصلاً چنین حس و حالی را ایجاد نمی‌کند.»
پریا البته خیال ندارد لوازمی را که خریده بفروشد چون به نظرش ممکن است به هرحال روزی لازم شود اما لوازم ورزشی او هم به انبار منتقل شده و کارآیی خود را از دست داده است.
فروشندگان لوازم ورزشی همیشه مشتریان باشگاهی و خانگی خود را دارند که البته طی دو سال گذشته آن طور که عنوان می‌کنند تعداد مشتریان خانگی بیشتر شده بود که این روزها البته دیگر آنچنان مشتاق خرید لوازم ورزشی نیستند.
اصغر صبوری، فروشنده لوازم ورزشی در این باره می‌گوید: «در دوره کرونا مشتریان زیادی داشتیم که معلوم بود تازه به ورزش کردن در خانه روی آورده‌اند. خانم‌‌ها بیشتر متقاضی وزنه‌های 2 و 3 کیلویی بودند و اصلاً به خاطر همین، مدتی این وزنه‌ها تعدادشان در بازار کم شده بود. شما در دوره‌ای باید دنبال وزنه 3 کیلویی می‌گشتید چون هرچه در بازار بود خریده بودند و اینطور بگویم که وزنه 3 کیلویی برای خودش کیمیا شده بود. آقایان هم بیشتر وزنه‌‌های 10 و 20 کیلویی می‌خریدند و چون باشگاه‌ها تعطیل بود این وزنه‌ها هم مشتری زیاد پیدا کرده بود. اگر بخواهم بگویم خانم‌ها بیشتر خرید می‌کردند یا آقایان واقعاً به نظر من نسبت‌شان مساوی بود و به یک نسبت خرید می‌کردند. در هر صورت تعداد مشتریان خانگی بالا رفته بود و از آن طرف خرید باشگاهی دیگر نداشتیم چون باشگاه‌ها به هرحال تعطیل بودند و کسی هم برای باشگاه تعطیل خرید نمی‌کند. حتی چند باشگاه ورزشی که می‌شناختم و به آنها جنس می‌دادیم شنیدم در مدت کرونا تعطیل کردند و کسب و کار دیگری راه انداختند. در کل آن دوره بیشتر فروش‌مان وزنه بود و البته وسیله‌های دیگر هم می‌خریدند اما وزنه راحت‌ترین و دم دست‌ترین وسیله‌ای است که می‌توانید بخرید و در خانه ورزش کنید. از اواسط پارسال تعداد خریداران خانگی کمتر شد و دلیل آن هم این است که تعدادی دوباره به باشگاه برگشتند و لزوم خرید لوازم ورزشی در خانه از بین رفت.»
کرونا فروکش کرد و باشگاه‌های ورزشی هم دوباره مشغول به ارائه خدمات شدند اما برای برخی که قبلاً از باشگاه استفاده می‌کردند، قیمت‌های جدید طوری است که به قول یکی از آنها انگار اصحاب کهف از خواب بیدار شده است: «بار اولی که بعد از کرونا برای ثبت نام به باشگاه رفتم از شنیدن قیمت جدید شوکه شدم طوری که از ثبت ‌نام پشیمان شدم و به خانه برگشتم. بعد از پرس‌وجو یک باشگاه ارزان‌تر پیدا کردم که مثل قبلی نزدیک و خوش‌مسیر نیست و کیفیت و فضای باشگاه قبلی را ندارد و تنها مزیتش این است که ارزان‌تر است و این روزها هم که قیمت حرف اول را می‌زند.»
با این احوال بعید هم نیست که برخی دوباره ورزش در خانه را ترجیح دهند و سراغ خرید لوازم ورزشی بروند. احتمالاً آنها مشتریان همان خریداران قبلی هستند که ورزش در خانه فعلاً دل‌شان را زده  اما ممکن است دوباره حوصله بیرون رفتن برای ورزش را از دست بدهند و باز به خانه روی بیاورند. کرونا چه بخواهیم و چه نخواهیم سبک زندگی را دستخوش تغییر کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7905/15/612558/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها