نخستین کشتی کروز آماده جا به جایی مسافران جام جهانی 2022 می‌شود

4 ساعت موج نوردی از دیّر تا قطر


زهره توکلی
خبرنگار
امسال جام جهانی 2022 در قطر برگزار می‌شود. نزدیکترین شهر ایران به مرزهای آبی قطر بندر دیر در استان بوشهر است. از دیر تا قطر 4 ساعت دریانوردی فاصله است. فاصله دریایی ایران تا قطر نیز در مجموع به بیش از 161 کیلومتر نمی‌رسد لذا مسئولان گردشگری بوشهر در تلاشند تا از این فرصت پیش آمده برای رونق گردشگری داخلی و خارجی در این استان استفاده کنند.
به همین منظور به تازگی نخستین کشتی کروز مسافری جام جهانی قطر وارد بندر بوشهر شد و قرار است بزودی با حضور وزیر گردشگری از این کشتی خریداری شده از فرانسه در آب‌های خلیج فارس از مقصد بوشهر رونمایی ‌شود.
این کشتی با داشتن 9 طبقه، ظرفیت حمل یکهزار و 700 نفر گردشگر و ۷۰۰ خودروی سواری را دارد. همچنین ظرفیت اقامت شبانه ۵۲۰ نفر گردشگر را نیز در هر سفر دریایی داراست. این کشتی کروز همچنین به رستوران، سالن ورزشی، سینما و سایر امکانات رفاهی و تفریحی مجهز است.
 مدیرکل دفتر گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: چندی قبل با هدف رفع برخی موانع و تسهیل در راه‌اندازی نخستین کروز کشور در قالب هیأتی از کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از این کشتی بازدید کردیم.
مصطفی فاطمی افزود: طی این بازدید مشخص شد این کشتی بزرگ نیازمند میزان بالایی از سوخت است که با تصویب اعطای یارانه سوخت به کشتی‌های تفریحی دارای مجوز از سوی وزارت میراث فرهنگی، مشکل سوخت این کشتی برای آغاز به کار در آب‌های خلیج فارس هم اکنون برطرف شد.
وی ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌های در حال انجام قرار است این کشتی در مسیرهای مختلفی از جمله مسیر ساحلی خوزستان، بندرعباس و چابهار به گردشگران خدمات گشت دریایی ارائه دهد.
فاطمی با اشاره به انجام تردد و انجام سفرهای دریایی به مقصد قطر در ایام برگزاری جام جهانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی این کشتی، گفت: بدون شک با استفاده از این کشتی می‌توان گردشگران زیادی را از کشور قطر به ایران وارد کرد.
وی  آب‌اندازی کشتی کروز در آب‌های خلیج فارس را نقطه عطف گردشگری دریایی کشور عنوان کرد و گفت: امیدواریم با افزایش ورود شناورهای بزرگ و کوچک تفریحی در خلیج فارس در آینده‌ای نزدیک شاهد تحول صنعت توریسم دریایی کشور باشیم.
سرپرست معاونت گردشگری استان بوشهر در این خصوص به «ایران» گفت: این کشتی دارای 2هزار تخت است و با داشتن سالن‌های ورزشی، سینما و چندین رستوران مختلف، ظرفیت بار کانتینری و خودرویی را نیز دارد.
وحید جمالی با اشاره به اینکه استان بوشهر هفته‌ای یکبار پرواز دوبی- بوشهر دارد، تصریح کرد: در حال حاضر گردشگرانی که می‌خواهند به کشور قطر سفر کنند با هواپیما می‌روند ولی با استفاده از گردشگری دریایی می‌توان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که هم گردشگران خارجی و هم ایرانی اگر یک طرف مسیر را با هواپیما می‌روند، مسیر دیگر را با کشتی بروند و با قرار گرفتن در محیط کشتی و فضای دریا و استفاده از امکانات داخل کشتی نظیر امکانات اقامتی، سرگرمی‌ها و... سفر متفاوتی را تجربه کنند. این برنامه در قالب بسته سفر با کمک دفاتر خدمات گردشگری استان و رایزنی‌ها با سفیران در حال آماده‌سازی است.
وی درباره مسیر حرکت این کشتی نیز گفت: این مسیرها می‌تواند از شهرستان‌های بوشهر، دیر یا عسلویه باشد اما هنوز مسیرها به‌صورت قطعی مشخص نشده است و در حال برنامه‌ریزی هستیم چرا که بخشی از آن به ظرفیت زیرساخت‌های اداره‌های بنادر و وزارت راه بستگی دارد بنابراین باید مورد بررسی قرار گیرد.
جمالی اظهار داشت: سرمایه‌گذاران زیادی در حال رایزنی و اخذ مجوز هستند که بتوانند در استان بوشهر سرمایه‌گذاری کرده و کشتی‌هایی را خریداری کنند تا در این مسیر فعالیت داشته باشند. هم اکنون نیز کشتی دیگر با نام «رویای دریا» آمادگی لازم را برای استفاده گردشگران داخلی و خارجی دارد و کارهای مقدماتی آن در حال انجام است که ممکن است خط حرکت این کشتی را در قشم یا کیش بگذاریم.
وی با اشاره به اینکه این کشتی امکانات اقامتی ندارد اما دارای 4طبقه و سالن‌های پذیرایی و... است، افزود: از این کشتی می‌توان به‌صورت گشت دریایی و سفرهای تفریحی کوتاه چند ساعته استفاده کرد.
جمالی با تأکید بر اینکه یکی از ظرفیت‌های استان بوشهر، «گردشگری دریایی» است و مردم بسیاری از استان‌ها به‌دلیل نزدیک نبودن به دریا، تمایل به استفاده از این نوع گردشگری و تجربه جدید سوار شدن بر کشتی و قایق را دارند، تصریح کرد: استقبال مردم سایر استان‌های کشور از گردشگری دریایی در تعطیلات نوروز به گونه‌ای بود که حدود 100هزار نفر از 10 لنج استان بوشهر استفاده کردند. همچنین 5 کشتی نیز به‌صورت مداوم فعالیت گردشگری را برای مسافران نوروز انجام دادند؛ هر چند آماده‌سازی و استانداردسازی کشتی‌های گردشگری برای پایان سال گذشته به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی، سخت بود اما توانستیم با فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری مناسب، آن را به سرانجام برسانیم.
این مسئول گفت: برای استفاده از فرصت پیش‌رو جام جهانی قطر، در حال ایجاد و آماده‌سازی هتل‌های 4 و 5 ستاره برای اقامت گردشگران داخلی و خارجی در استان هستیم که در این زمینه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان، استانداری و... در حال تلاش هستند تا بتوانند آمادگی لازم را برای جذب گردشگران ایرانی و خارجی در فاصله زمانی رویداد جام جهانی قطر داشته باشند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7905/17/612560/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها