برنامه های وزارت بهداشت برای افزایش جمعیت تشریح شد

ایران جوان بمان


گروه اجتماعی/ در هفته ملی جمعیت و درحالی که یکی از دغدغه‌های این روزهای جامعه ایران، پیری جمعیت در سال‌های آتی و از سوی دیگر کاهش جمعیت است، معاون بهداشت وزارت بهداشت برنامه‌های این وزارتخانه برای افزایش جمعیت را تشریح کرد.
دکتر کمال حیدری در نشست خبری با اشاره به اینکه میزان رشد فرزندآوری بشدت پایین آمده و این موضوع جزو بحران‌های آتی کشور و یکی از دغدغه‌های جدی نظام است، گفت: تقریباً ۶۰ درصد از قانون جمعیت مربوط به وزارت بهداشت و ۲۵ درصد از این ۶۰ درصد مربوط به حوزه معاونت بهداشت است. از آنجا که معاونت بهداشتی خط اول تماس با جامعه است، تکالیفی برعهده این معاونت است که در چهار مقوله متمرکز می‌شود؛ اول پیشگیری و تشخیص زودهنگام ناباروری، دوم آموزش‌های پیش از ازدواج، سوم حمایت از مادران باردار بی‌بضاعت و چهارم بحث تسهیل خدمات زایمانی در راستای ترویج زایمان طبیعی است که برنامه‌های اصلی معاونت بهداشتی است. وی با بیان اینکه در دوره کرونا برخلاف تصور میزان فرزندآوری بیشتر شد، گفت: البته نمی‌توان به این موضوع استناد کرد و شاید یک روند موقت بوده است و امیدواریم که استمرار یابد. در عین حال در دوران کرونا ثبت ازدواج هم بیشتر شد که امیدواریم ادامه یابد. موضوع تک‌فرزندی واقعاً دغدغه اصلی ما است و با توجه به اینکه فرصت زمانی برای بارداری کم است، باید بتوانیم از این فرصت بهترین استفاده را ببریم. با توجه به اینکه سن ازدواج هم مقداری بالا رفته است امیدوارم بتوانیم این را پوشش دهیم.
غربالگری پیش از زایمان حذف نشده است
در حالی کشور برنامه‌هایی برای افزایش جمعیت و بالا بردن نرخ باروری دارد که گاهی بحث‌هایی در فضای مجازی جو جامعه را ملتهب می‌کند از جمله هجمه‌هایی که مدتی در این حوزه صورت گرفت بحث حذف غربالگری در دوران بارداری بود که دکتر سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت نیز در نشست خبری گفت: متأسفانه درباره غربالگری هجمه‌هایی اتفاق می‌افتد مبنی بر اینکه قرار است غربالگری حذف شود. اصلاً قرار نیست غربالگری حذف شود و در قانون هم به آن اشاره شده است. اگر پدر و مادر خودشان درخواست و تمایل به انجام غربالگری داشته باشند، به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند و باتوجه به ریسکی که شفاف توضیح داده می‌شود، وارد پروسه غربالگری در آن بیماری خاصی که درباره‌ آن نگران هستند، می‌شوند. بنابراین غربالگری فقط مقداری تخصصی‌تر شده است.  وی بیان کرد: در زمینه تسهیلات حمایتی که در حوزه ناباروری پیش‌بینی شده، مهم‌ترین کار بحث گسترش پوشش بیمه‌ای است.
کریمی در پاسخ به سؤالی درباره تمایل ۶۰ درصدی زنان به سقط جنین، گفت: من این عددها را تأیید نمی‌کنم و نمی‌دانم منبع این اعداد و ارقام چیست. اصلاً این میزان تمایل به سقط جنین را در بانوان تأیید نمی‌کنم. درباره ارتباط مسائل مالی و اقتصادی با فرزندآوری نیز باید توجه کرد که این موضوع فاکتوری مهم است اما رابطه آن خطی نیست. به طوری که اگر بررسی کنید خانواده‌های پرفرزند، خانواده‌های خیلی متمول نیستند. به نظر من یکی از عوامل مهم بحث امید به آینده است.
وی گفت: به محض اینکه صحبت از جمعیت می‌شود ما به فرزندآوری و تولد و زایمان فکر می‌کنیم. در حالی که همه مباحث این نیست و حفظ جمعیت جوان‌مان یکی از اولویت‌هایمان است. زحمات زیادی کشیده می‌شود که کودکی به دنیا می‌آید و به جوانی می‌رسد. حال این جوان بر اثر یک تصادف از بین می‌رود. این خسارت بزرگی است. حفظ جمعیت جوان فقط فرزندآوری نیست. البته که فرزندآوری باید حتماً باشد اما حفظ جمعیت جوان هم باید انجام شود. شایع‌ترین علت مرگ در سنین جوانی بحث تصادفات و تروما است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7905/22/612566/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها