پیگیری «ایران» از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد تا واحدهای آموزشی برای پاسخ به یک سؤال

بلاتکلیفی دانشجویان دکترا برای برگزاری آزمون جامع


اکرم رضایی‌ثانی/ با توجه به بازگشت رویه آموزشی کشور به زمان پیش از کرونا انتظار می‌رود تصمیم‌گیری درباره زمان برگزاری برخی آزمون‌ها از جمله آزمون جامع دکترای ۱۴۰۱ دانشگاه آزاد با صراحت و برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام شود اما تا به امروز دو تاریخ متفاوت (۲۴ اردیبهشت تا ۱۲ خرداد و ۲۸ تیر تا ۸ مرداد) برای برگزاری آزمون جامع دکترا در رسانه‌ها اعلام شده و اکنون نیز زمان برگزاری آزمون به‌طور کلی به زمانی جز این دو بازه تغییر کرده است. این نوع اقدام از سوی دانشگاه آزاد موجب بلاتکلیفی در میان دانشجویان شده است، در حالی که دانشگاه آزاد همواره برای دریافت شهریه دقیق و به‌موقع عمل می‌کند و امکان ندارد تعویق یا بلاتکلیفی در آن داشته باشد. این موضوع بیش از یک هفته است مورد پیگیری روزنامه «ایران» از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی است که به نوعی هر کدام از پاسخگویی سر باز زده و توضیحات شفاف درخصوص آن را به وقت دیگری موکول کردند. با این حال اما سوزان امامی‌پور، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در گفت‌وگو با «ایران» درباره زمان برگزاری آزمون جامع دکترای ۱۴۰۱ بیان کرد: برای این موضوع سازمان مرکزی همیشه یک بخشنامه صادر می‌کند که دست استان‌ها را در انتخاب بازه زمانی باز می‌گذارد. وقتی سازمان مرکزی بازه تاریخی را می‌گوید هر استانی می‌تواند طبق آن بازه زمانی چیدمان آزمون کتبی و شفاهی را تعیین کند.
وی ادامه داد: بنابراین وقتی یک بخشنامه صادر می‌شود، این بخشنامه به استان ارسال خواهد شد و به دانشجو و واحد ربطی ندارد. طبق آخرین بخشنامه بازه زمانی استان تهران مشخص شد و بازه زمانی ۸ و ۹ خرداد را برای امتحان کتبی آزمون جامع در نظر گرفتند ولی زمان برگزاری امتحان شفاهی به عهده واحدها است به این صورت که هر واحد با دانشکده‌هایش زمان آزمون شفاهی را تنظیم می‌کند.
امامی‌پور گفت: زمان آزمون جامع در هفته اول خرداد بود اما اکنون به ما اعلام شده که به احتمال خیلی زیاد این زمان به تعویق خواهد افتاد. البته تعویق خیلی زیاد نخواهد بود و ممکن است یک تا دو هفته جا به جا شود. احتمالاً زمان آزمون جامع در هفته سوم خرداد باشد زیرا باید قبل از امتحانات، آزمون جامع دکترا برگزار شود. وی خاطرنشان کرد: ما تا هفته آینده تاریخ آزمون را اعلام خواهیم کرد، برخی دانشجویان تصور می‌کنند مانند دوران کرونا آزمون جامع به تعویق خواهد افتاد اما بخشنامه امتحان جامع مشخص است یعنی دو هفته در آخر اردیبهشت یا هفته اول خرداد خواهد بود. ما همیشه طبق این روال پیش می‌‎رفتیم مگر در زمان کرونا که یک‌سری تغییرات ایجاد شد زیرا امتحانات حضوری بود.
در نهایت عصر روز گذشته   از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به رؤسای واحدها و مراکز و معاونت دانشکده‌های سما دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد که به پیوست تصویر متمم شیوه‌نامه اجرایی آزمون جامع دانشجویان دوره دکترای تخصصی (غیرپزشکی) در نیمسال دوم سال تحصیلی 1401-1400 به شماره ۳۰/۷۹۰۷ مورخ 21/۰۲/۱۴۰۱ به شرح ذیل اعلام می‌گردد. آزمون کتبی روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۲ و ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ و آزمون شفاهی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۴ و ۲۵ خرداد برگزار خواهد شد. با اینکه بخشنامه مذکور برای کل کشور است اما حسین کلانتری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج زمان برگزاری آزمون‎ جامع برای استان البرز را اول و دوم خرداد اعلام کرد و گفت: طبق آیین‌نامه دکترا آزمون جامع برای نیمسال دوم در هفته چهارم اردیبهشت و هفته اول خرداد ماه انجام می‌شود، اما بخشنامه‌ای که اخیراً از سوی سازمان مرکزی ارسال شده مشکلی ندارد و فقط بازه زمانی دو هفته به چهار هفته افزایش یافته است.
وی توضیح داد: ما در استان البرز طبق برنامه‌ریزی که کردیم اول و دوم خرداد آزمون کتبی جامع و از دوم تا نهم خرداد هم برای آزمون شفاهی برنامه‌ریزی شده و برای این موضوع مشکل خاصی نداریم.
کلانتری در پاسخ به این سؤال که آیا دانشجویان به خاطر تعلل در اعلام منابع آزمون درخواست تعویق را نداشتند؟ گفت: خیر فقط در دانشکده علوم سیاسی از میزان حجم منبع که 15 هزار صفحه اعلام شده بود اعتراض داشتند که بنا شد دانشگاه حجم منبع را کاهش دهد.
به طور کلی امکان ندارد آزمون در تیر ماه باشد زیرا طبق آیین‌نامه نیست. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج در واکنش به اینکه چرا بازه زمانی دو هفته به چهارهفته رسید، توضیح داد: برخی از دانشجویان اعتراض داشتند، همچنین برخی واحدها برای اجرای آزمون دکترا مشکلات داشتند از این رو بازه زمانی افزایش پیدا کرد.
هر چند طی دو سال کرونایی رسم اعتراض دانشجویان به تعویق آزمون‌های سراسری به یک مد دارد تبدیل می‌شود اما برخی اعتراضات نیز جای تأمل دارد. از جمله دیر اعلام شدن منابع آزمون امتحان جامع و این در حالی است که دانشجویانی امسال آزمون جامع دکترا را می‌دهند که ورودی 99 هستند و رنگ کلاس‌های درس را به‌صورت حضوری ندیده‌اند.  نکته مهم‌تر این است که دانشجویان از عدم اطلاع‌رسانی‌های به‌موقع این دانشگاه گلایه دارند و روزنامه ایران این مسأله را از سازمان مرکزی پیگیری کرد ولی با وجود میلیون ها دانشجو مسئولان این دانشگاه نه تنها در خصوص مسأله آزمون جامع بلکه نسبت به سایر برنامه‌ها نیز پاسخگو نبودند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7905/22/612567/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها