اخبــــار


ابلاغ تعرفه‌های پرستاری برای اولین‌بار

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری در آستانه روز جهانی پرستار آخرین اخبار و اتفاقات پیرامون حوزه پرستاری را تشریح کرد. حمیدرضا عزیزی با اشاره به شعار امسال روز جهانی پرستار مبنی بر«سرمایه‌گذاری در پرستاری و احترام به حقوق پرستاران و مردم برای تأمین سلامت جهانی»، در خصوص نهایی شدن مصوبه تعرفه پرستاری به ایسنا گفت: برای اولین بار در تاریخ پرستاری کشور، تعرفه‌های پرستاری در هیأت دولت تصویب و رسماً ابلاغ شد و عملاً تعرفه‌های پرستاری شناسنامه‌دار شد که شعار هویت مستقل پرستاری را محقق کرد.
او با تأکید بر لزوم پوشش بیمه‌ای خدمات پرستاری در منزل، ادامه داد: علی‌القاعده باید با نهایی شدن تعرفه‌های پرستاری، خدمات پرستاری در منزل تحت پوشش بیمه قرار گیرد و ما امیدواریم طی هفته‌های آتی با ابلاغ آیین‌نامه‌ها به سمتی برویم که این اتفاق رخ دهد. اتفافات خوبی در زمینه بیمه صورت گرفته است که ۵ بیماری مزمن و صعب‌العلاج را که چند سالی می‌شود صحبت‌هایی درباره آن مطرح است در گام اول پوشش دهیم.  او درباره وضعیت استخدام پرستاران نیز گفت: در بحث استخدام‌ها متأسفانه در نیمه دوم دهه ۹۰ عقب‌افتادگی‌های زیادی داشتیم. از سال ۹۰ تا ۹۵ وضعیت استخدام‌ها مناسب‌تر بود، اما بعد از آن غیر از این ۵۲ هزار نفر استخدامی که حدود ۴۰ درصدشان پرستاری است، ما عملاً استخدامی نداشتیم. مشکل اصلی این است که خروجی پرستاران به دلایل بازنشستگی، مهاجرت، مرخصی زایمان و استخدام غیرپایدار (که در دوران کووید۱۹ به‌دلیل کاهش درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها تعدیل شدند) زیاد است و متأسفانه تعداد پرستاران جذب شده حتی پاسخگوی این تعداد خروجی نبوده است. از جهتی هم جمعیت کشور و تعداد تخت‌های بیمارستانی افزایش یافته است و متناسب با آن استخدام نداشتیم. موارد ذکر شده سبب شد تا ضریب پرستار به تخت ما افت کند و در شرایط فعلی وضعیت اسفناکی داشته باشیم‌. از سوی دیگر دولت‌ هم با سیاست انقباضی که با عدم استخدام و چابک‌سازی پیش گرفته در این قضیه اقدام خاصی انجام نداده است.

افزایش ۲۲ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد
 
به گزارش روابط عمومی کمیته امداد، سیدابوالفضل پرپنچی مدیرکل کمیته امداد استان تهران با بیان اینکه مستمری امداد امسال نسبت به سال قبل حدود ۲۲ درصد افزایش یافت ، افزود: خانواده یک نفره ۴۵۰ هزار تومان، دو نفره ۶۰۰ هزار تومان، سه نفره ۸۴۰ هزار تومان، چهارنفره یک میلیون و ۸۰ هزار تومان و5 نفره و بیشتر یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان مستمری ماهانه به حسابشان واریز می‌شود.  پرپنچی در ادامه با بیان اینکه بالغ بر ۸۴ هزار و ۴۲۱ حامی طرح اکرام و ایتام در سطح استان تهران داریم، خاطرنشان کرد: این حامیان از ۵۴۱۰ یتیم و ۱۶ هزار و ۶۸ خانواده محسنین حمایت می‌کنند.  پرپنچی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص مشارکت‌های مردمی گفت: ۵۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در تهران صدقه جمع‌آوری شده است،  همچنین زکات و... ۶۲ میلیارد تومان و ۲۵۴ میلیارد تومان نیز کمک‌های مبتنی بر نیاز بوده است.

مستمری همسر بازمانده بیمه‌شده متوفی با ازدواج مجدد قطع نمی‌شود

همسران و دختران بازمانده بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران متوفی، برای برقراری مستمری بازماندگان و نیز تأیید دوره‌ای استمرار شرایط دریافت مستمری از حیث اشتغال و ازدواج، نیازی به مراجعه حضوری به شعب تأمین ‌اجتماعی ندارند و صددرصد اقدامات مرتبط با این موضوع، در قالب خدمات غیرحضوری ارائه می‌شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، مجتبی طهماسبی سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین ‌اجتماعی، ضمن اعلام این مطلب با اشاره به اینکه همسران بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران متوفی بعد از ثبت درخواست خود، دیگر نیازی به مراجعه حضوری به شعب تأمین ‌اجتماعی ندارند و مستمری آنان به صورت ماهانه پرداخت خواهد شد، گفت: دختران بازمانده با لحاظ شرایط مقرر در قانون تأمین ‌اجتماعی از مستمری تأمین ‌اجتماعی برخوردار می‌شوند و به‌منظور استمرار پرداخت مستمری، سالانه باید به جای مراجعه حضوری به شعب برای بررسی استمرار شرایط دریافت مستمری که درگذشته مرسوم بود، فرم تعهدنامه فرزندان اناث را در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین ‌اجتماعی تکمیل کنند. دختران بازمانده تا زمانی که همسر و شغلی نداشته باشند، می‌توانند مستمری بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر مرحوم را دریافت کنند. طهماسبی گفت: با توجه به بند یک ماده ۴۸ قانون حمایت از خانواده که ازدواج را مانع دریافت مستمری همسران بازمانده ندانسته، ازدواج همسران بازمانده بیمه‌شدگان یا مستمری‌بگیران متوفی، مانع دریافت مستمری نیست و از سال ۱۳۹۴ که سازمان ثبت احوال، وقایع مربوط به حیات و ممات را به صورت برخط در اختیار سازمان تأمین ‌اجتماعی قرار داده است، عملاً نیازی به مراجعه همسر بازمانده به واحدهای اجرایی این سازمان برای اطمینان از پایداری شرایط استمرار پرداخت مستمری نیست.

آغاز سنجش سلامت نوآموزان از نیمه دوم خرداد

سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، دستورالعمل اجرایی برنامه سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، پیش‌دبستان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد که بر اساس آن سنجش سلامت از نیمه دوم خرداد آغاز می‌شود. به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی حمید طریفی حسینی، سنجش سلامت از نیمه دوم خردادماه، برای تمام نوآموزانی که در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ وارد پایه اول خواهند شد و همچنین جامانده‌های سنجش سال تحصیلی گذشته انجام خواهد شد. این موارد ارزیابی شامل ارزیابی‌های بینایی، دید رنگ، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمی- حرکتی، اندازه‌گیری توده بدنی، قد، وزن، دهان و دندان، بیماری‌های جلدی (پوست و مو) و بیماری‌های نیازمند مراقبت ویژه است. همچنین بررسی وضعیت واکسیناسیون توسط مراقب سلامت در پایگاه سنجش صورت می‌پذیرد. نوآموزانی که در هر یک از مراحل غربالگری بینایی، شنوایی و جسمی حرکتی مشکوک به مشکل بوده و نیاز به ارجاع به مرحله تخصصی دارند ادامه سایر مراحل براساس دستورالعمل‌های آزماینده‌های بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی و طیف اوتیسم خواهد بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7905/22/612568/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها