اخبــــار


«ایران» دستور کار گفت‌وگوهای هیأت بلندپایه قطری
با مقامات کشورمان را بررسی می‌کند میز شلوغ همکاری‌های ایران و قطر

گروه سیاسی/ «شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی»، امیر قطر درحالی امروز پنجشنبه در رأس یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر می‌کند که اکنون لیستی بلند از موضوعاتی که محل بحث و گفت‌و‌گو بین مقامات دو کشور است روی میز قرار دارد تا با تفاهماتی که قرار است به امضا برسد روابطی بهتر بین تهران و دوحه در تاریخ سیاست خارجی کشور ثبت شود. بهبود و توسعه روابط با کشورهای همسایه در دولت سیزدهم نه به عنوان «تاکتیکی مقطعی» که اتفاقاً یک «سیاست راهبردی» است. دولت و نخبگان سیاسی معتقدند کشورهای غرب آسیا می‌توانند در چهارچوب همکاری‌های سیاسی و اقتصادی روند توسعه و همگرایی منطقه‌ای را تقویت کرده و ثبات و امنیت منطقه را بدون نیاز به حاکم شدن سیاست‌های بیگانگان و اعمال نفوذ و حضور آنها تأمین کنند. سفر سه ماه قبل آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به دوحه نیز با همین پیام دوستی و همکاری به کشورهای منطقه صورت گرفت. شواهد و قرائن نشان می‌دهد در سفر امیر قطر به تهران علاوه بر همکاری‌های دوجانبه مباحثی مهم و راهبردی در دستور کار قرار دارد.

آزادسازی اموال مسدود شده
در سفر امیر قطر به تهران قرار است پیرامون راهکارهای وصول طلب‌های ایران مذاکراتی انجام شود. پیش از این نیز برخی رؤسای کشورهای منطقه با همین موضوع با مقامات ایران گفت‌و‌گو کرده بودند. تحلیلگران معتقدند احتمال دارد در جریان این سفر ساز و کار اجرایی آزادسازی منابع مسدودی ایران در چهارچوب توافقی صورت‌بندی نهایی خود را نشان دهد. قبلاً نیز وزارت امور خارجه اطلاع داده بود که منابع متعددی در حال آزادسازی تدریجی است. اهمیت این موضوع از آنجاست که امریکایی‌ها تلاش دارند هرگونه آزادسازی اموال ایران را مشروط به عقب‌نشینی ایران از برخی خواسته‌های مشروع خود در وین کنند و وانمود نمایند که بدون بازگشت ایالات متحده به توافق 2015 آزادسازی اموالی که با فشار امریکایی‌ها بلوکه شده‌اند متصور نخواهد بود. آزادی 3.5 میلیارد دلار از همین اموال، در ماه‌های ابتدایی دولت نشان داد که سرنوشت برجام از نظر دولتمردان از سرنوشت اموال ایران در سایر کشورها جداست. ادامه این رویه در آزادی 470 میلیون یورو از این دارایی‌ها مهر تأییدی جدی بر اثربخشی اقدامات جدید دولت سیزدهم زد.

اروپا مقصد بعدی امیر قطر
اما نقش مقامات قطری در پروژه آزادسازی احتمالی اموال بلوکه شده به همین جا ختم نمی‌شود. قطری‌ها که علاقه دارند نقش میانجیگری توانمند و صادق را در حل مسائل بین‌المللی بر عهده بگیرند احتمالاً تلاش خواهند کرد که نقشی در احیای توافق سال 2015 نیز برعهده بگیرند و حتی در مسائلی مثل تبادل زندانیان محل اختلاف در عرصه بین‌المللی عرض اندام کنند. شاید بتوان سفر امیرقطر پس از تهران به کشورهای غربی و اروپایی را نیز در همین چهارچوب تحلیل کرد. همکاری در خصوص مسائل منطقه‌ای، همکاری در برگزاری جام جهانی 2022، منافع مشترک در حوزه انرژی و پیگیری 14 سند همکاری نوشته شده بین دو کشور در سفر آیت‌الله رئیسی به دوحه از دیگر مباحثی است که انتظار می‌رود مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.مهدی صفری معاون وزیر امور خارجه شنبه اخیر در پاسخ به سؤالی درباره همکاری‌های ایران و قطر در طول برگزاری جام جهانی با بیان اینکه وزارت صمت، گروه‌هایی را به قطر برده است و اتاق‌های بازرگانی مشترک راجع به کالاهای ایرانی فعال شده‌اند، گفته بود: در قطر تورهای مختلفی فعالیت می‌کنند تا در روزهای جام جهانی به ایران بیایند و بازدید کنند.

بازداشت دو اروپایی سازمان دهنده آشوب و بی‌نظمی

وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای، از بازداشت دو فرد اروپایی خبر داد که با هدف سوء‌استفاده از مطالبات بحق برخی از صنوف و اقشار کشور و تغییر جهت مطالبات عادی به آشوب، بی‌نظمی اجتماعی و بی‌ثبات‌سازی جامعه وارد کشور شده بودند. به گزارش ایرنا، در این اطلاعیه با اشاره به اینکه توطئه‌گران بیگانه با هدف اجرای طرحی ترکیبی از روش‌های نوین نرم و سخت، دو مأمور با تجربه‌ خود را به ایران اعزام کرده بودند، آمده است: این دو عنصر اصلی، از اتباع یک کشور اروپایی و سازماندهی شده توسط سرویس‌های جاسوسی و از متخصصین حرفه‌ای در زمینه ایجاد شورش و بی‌ثباتی هستند که سال‌ها در چندین کشور هدف، تجربه اجرای چنین سناریوهایی را به مأموران محلی خود آموزش داده بودند. وزارت اطلاعات درباره روند رهگیری اطلاعاتی منتهی به بازداشت این دو فرد اروپایی، افزود: افراد موصوف بر اساس رهگیری‌های فرامرزی وزارت اطلاعات، در تور اطلاعاتی هوشمند این وزارتخانه قرار گرفته بودند و از لحظه ورود به ایران تا زمان بازداشت، کلیه برنامه‌ها و ملاقات‌های پنهان آنها، پوشش‌های استفاده شده و خطوط عملیاتی مخرب انتقالی به برخی کانون‌های مرتبط، منجمله به تشکل غیرقانونی موسوم به «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان» تحت نظارت کامل امنیتی قرار گرفته و مستند شده است.
در پایان این اطلاعیه تصریح شده است: وزارت اطلاعات ضمن هشدار جدی به کانون‌های توطئه‌گر بیگانه و پایگاه‌های آلوده داخلی آنها اعلام می‌نماید که در پاسداری از امنیت و آرامش مردم عزیز و سربلند ایران اسلامی و اقشار و صنوف معزز و خدمتگزار جامعه، کمترین چشم‌پوشی را روا نمی‌داند. ضمناً در اولین زمان ممکن، بخشی از مستندات صوتی و تصویری به استحضار ملت شریف ایران خواهد رسید.

نیروی زمینی سپاه مقر تروریست‌ها در اربیل را زیر آتش توپخانه گرفت

نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح دیروز مواضع گروه‌های تروریستی در اربیل عراق را با تسلیحات توپخانه‌ای در هم کوبید. به گزارش تسنیم، هنوز آمار تلفات و خسارات این حملات گزارش نشده است. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بارها هشدار داده‌اند که هرگز حضور و فعالیت گروهک‌های تروریستی در جدار مرزهای شمال‌غرب کشور را برنمی‌تابند و در صورت فعالیت‌های ضدامنیتی، پاسخ‌های محکم و کوبنده‌ای به آنها خواهند داد. پیش از این نیز نیروی زمینی سپاه در چند مقطع به مقرهای گروهک‌های تروریستی ازجمله حزب دموکرات در اقلیم شمال عراق حمله کرده بود. بر پایه این خبر روابط عمومی قرارگاه حمزه سید الشهدا(ع) نیروی زمینی سپاه نیز از دستگیری اعضای یک تیم تروریستی در شمال غرب کشور و انهدام پایگاه ها و مقرهای تروریست‌های مستقر در اقلیم شمال عراق خبر داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7905/2/612577/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها