حدود ۱۲ میلیون «مجرد» در کشور وجود دارد

تمایل 88 درصد مجردها به ازدواج


رئیس مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور با تأکید بر لزوم در پیش گرفتن سیاست‌ مانع زدایی از ازدواج جوانان و فرزندآوری خانواده‌ها، گفت: در حال حاضر ۱۱میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مجرد در کشور داریم که ۸۸ درصد آنها جوانان مجرد در سن ازدواج هستند و تمایل به ازدواج دارند که از این میان شش میلیون پسر ۲۰ تا ۴۵ ساله و ۵.۶ میلیون دختر ۱۵ تا ۴۰ ساله «مجرد» هستند که اگر وارد تجرد قطعی شوند، از آنجا که طبیعتاً فرزندی ندارند از خود جانشینی باقی نخواهند گذاشت و جمعیت جدید جایگزین نمی‌شود. اینگونه جمعیت کشور شروع به پیر شدن کرده و جمعیت جدید جایگزین نمی‌شود.
فاصله ازدواج و باروری ۳.۴ سال است
به گزارش «ایران»، مسعود عالمی‌نیسی در یک نشست خبری گفت: از میان این تعداد مجرد، اگر نیمی ازدواج کنند و تنها نیمی از آنها یک فرزند بیاورند، ۱.۴۵میلیون فرزند به جمعیت کشور افزوده می‌شود.
وی اظهار داشت: اکنون میانگین فاصله ازدواج و باروری ۳.۴ سال است و با توجه به این اینکه ازدواج مسأله مهمی است و در جامعه افراد مجرد، خانواده‌های نابارور، سقط جنین و خانواده‌های تک فرزند یا بدون فرزند داریم باید سیاست مشخص خود را در نظر بگیریم.
عالمی نیسی ادامه داد: اکنون نرخ باروری ۱.۷ است و به عبارت دیگر خانواده‌ها یک و هفت دهم فرزند می‌آورند و اشکال آن است که تعداد مجردان بالاست و باید برای ازدواج آنها تسهیلات ایجاد شود.
وی با بیان اینکه میانگین فاصله ازدواج و باروری ۳.۴ سال است، اضافه کرد: با توجه به این مسأله، اشتغال و مسکن از عوامل مهم جمعیت است و باید برای اشتغال جوانان فکری شود.
سرپرست مرکز تحقیقات جمعیت کشور تصریح کرد: عدم وابستگی اشتغال با سربازی از دغدغه‌های مهم است؛ باید اجازه دهیم افراد درآمدزایی داشته باشند قبل از اینکه سربازی بروند و بسیاری از جوانان نیز پاره وقت کار کنند.
پیش‌بینی می‌شود در ایران در سال ۱۴۳۰ به ازای هر ۱۰ نفر، سه سالمند داشته باشیم
عالمی نیسی با بیان اینکه بحران جمعیت فقط مختص کشور ما نیست، اظهار داشت: کشورهای ژاپن و آلمان نیز با بحران جمعیت و افزایش جامعه سالمندی مواجه هستند و پیش‌بینی می‌شود در ایران در سال ۱۴۳۰ به ازای هر ۱۰ نفر، سه سالمند داشته باشیم و اکنون این رقم یک نفر است.رشد جمعیت بعد از ۱۴۳۰ شروع به توقف می‌کند و با سالمند شدن جمعیت، تولید اقتصادی نیز کاهش می‌یابد؛ به‌عنوان مثال بسیاری از شرکت‌هایی مانند دانش‌بنیان‌ها که نسل دهه ۶۰ اداره می‌کنند، در آینده سالمند می‌شوند و این در حالی است که توسعه اقتصادی کشور با جمعیت جوان تحقق می‌یابد.
۱۰ درصد جمعیت ما سالمند هستند
به گفته عالمی نیسی، میانگین سنی جمعیت کشور در ۳۰ سال آینده به حدود ۴۸ سال می‌رسد و می‌توان گفت در سال ۱۴۳۰ حدود ۳۳ درصد از جمعیت کشور سالمند می‌شود و این به آن معنا است که از هر ۱۰ نفر ۴ نفر سالمند خواهند بود.
وی با اشاره به آمار سرشماری سال ۱۳۹۵، خاطرنشان کرد: بر اساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۰ درصد جمعیت ما سالمند هستند، یعنی از هر ۱۰ نفر یک نفر سالمند (بالای ۶۰ سال سن) است، در حالی که در سال ۱۴۳۰ از هر ۱۰ نفر ۴ نفر سالمند خواهند بود و اینگونه نیروی فعال کار ما کم می‌شود.
وی با بیان اینکه ۸۸ درصد جوانان مجردِ در سن ازدواج ما تمایل به ازدواج دارند، ادامه داد: افرادی که ازدواج می‌کنند می‌خواهند فرزنددار شوند اما مسأله اصلی این است که ازدواج کم شده است و میزان مجردین باعث شده میانگین ما در نرخ باروری کاهش پیدا کند. بنابراین باید موانع ازدواج را برطرف کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7911/22/613424/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها