در گفت‌و‌گو با «ایران» مطرح شد

دروس عمومی از چرخه کنکور حذف نمی‌شوند


اکرم رضایی ثانی/ کریم زاهدی معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره فعالیت‌های مؤسسات کنکوری در مدارس برای افزایش معدل و سوابق تحصیلی دانش‌آموزان بیان کرد: بحث عدالت آموزشی بحث بسیار مهمی است ولی به هر حال این را باید بپذیریم که یک نفر به میزان پول و درآمدی که دارد، می‌تواند آن را در راه آموزش هزینه کند تا فرزندش از کیفیت آموزشی بهتری برخوردار باشد.
وی اظهار داشت: نکته دیگر این است که قرار است سوابق تحصیلی برای سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم با ۶۰ درصد تأثیر در آزمون کنکور سراسری مورد توجه قرار ‌گیرد. در واقع وزن صد در صدی کنکور با 60 درصد سهم قطعی سوابق تحصیلی کاهش پیدا می کند. زاهدی با بیان اینکه یادگیری عمیق از تست زنی مهم‌تر است، گفت: وقتی ما کلاس کنکور می‌گذاشتیم و طی آن به افراد تکنیک تست زنی می‌آموختیم بهتر بود یا اینکه بخواهیم به او یادگیری عمیقی را بیاموزیم تا بهتر در آزمون شرکت کند؟ اگر این هزینه به مدارس واگذار شود طبیعتاً یادگیری دانش‌آموزان بهتر می‌شود؛ ثانیاً آن دانش‌آموزی که در شهرستان دور افتاده بود با کتاب درسی هم می‌تواند با سایر دانش‌آموزان کشور رقابت داشته باشد. در حالی که کنکور قبلاً نابرابر بود اما اکنون نسبت به قبل بهتر شده است.
معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سؤال که بحث سهم دروس تخصصی در کنکور آیا موجب نادیده گرفتن دروس عمومی مانند ادبیات، تاریخ و... در مدرسه نخواهد شد، گفت: این دروس حذف نمی‌شوند بلکه در سوابق تحصیلی لحاظ خواهند شد. تا پیش از این داوطلبان چهار درس عمومی را در آزمون تست می‌زدند، یا به‌عنوان مثال پیش‌تر، دانش‌آموزان رشته ریاضی در کنکور درس تاریخ نداشتند ولی حالا با سوابق تحصیلی، نمره درس تاریخ در کنکور آنها لحاظ می‌شود. به اضافه اینکه طی سه سال دانش‌آموزان به یادگیری عمیق‌تری می‌رسند. وی افزود: ما درسی مانند تعلیمات دینی را برای یادگیری بهتر در مدارس گذاشتیم اما آیا دروس دینی و مفاهیم مذهبی طی تست و سنجش تستی برای دانش‌آموزان آموزنده است؟ این مسأله اما برای دروس اختصاصی کمتر است. کسی که تست‌های دروس اختصاصی را خوب می‌زند بهتر درس را می‌فهمد ولی در دروس عمومی مسأله کاملاً متفاوت است. ما اصلاً قصد و غرض‌مان این نبود که دانش‌آموزان در درسی مانند دینی یکسری مطلب را حفظ کنند و بعد در کنکور سریع‌تر تست آن را بزنند بلکه باید یادگیری اتفاق بیفتد. اتفاقاً اکنون مدرسه بیشتر می‌تواند به آن یادگیری که غرضِ اصلی بوده است بپردازد. معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سؤال که آیا ماندن درس‌های عمومی در کنکور به دانش‌آموزانی که در دروس تخصصی ضعیف‌تر و در دروس عمومی قوی‌تر هستند کمک نخواهد کرد تا رتبه بهتری کسب کنند، گفت: در حال حاضر هم دروس عمومی به دانش‌آموز کمک می‌کند هم سوابق تحصیلی با در نظر گرفتن 60 درصدی دروس عمومی در کنکور تأثیرگذار است، البته که 60 درصد وزن کمی برای ارزیابی دروس عمومی نیست.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7913/22/613631/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها