واقعی‌تر از انسان مدرن


نزار موسوی‌نیا
نقاش
سال‌هاست که مطالعات بسیاری در حوزه فلسفه و ادبیات داشته‌ام. در این بین باید بگویم که چیزهایی است که تأثیر آن در آدم خیلی می‌ماند.  و به قولی تأثیرش در روح انسان رسوخ می‌کند. و بعد با گذشت زمان است که بیشتر و بیشتر با آن ارتباط برقرار می‌کنیم، یعنی هر چقدر آدم جلوتر می‌رود و تجربه زندگی‌اش بیشتر می‌شود به عمق آن پی می‌برد. یکی از این کتاب‌ها «شهریار» اثر نیکولوماکیاولی است. درست است که این کتاب را بیشتر افرادی که فلسفه سیاست می‌خوانند و از آن بهره می‌برند اما شهریار کتابی است که هر شخصی باید آن را بخواند. آن هم به خاطر اینکه نویسنده در آن حرف‌هایی زده که راجع به انسان است، آن هم انسان مدرن. در حقیقت ماکیاولی یکی از پایه‌گذاران تفکرات مدرن برای انسان قرن هفدهم است. در این کتاب او به شکلی متفاوت از دوره‌های قرون وسطایی و به شکل جدیدی از انسان تعریف نوی ارائه می‌کند.
روایت انسان در این کتاب برخلاف آن چیزی است که قبلاً از آن تعریف شده است و همیشه خوب نیست. انسان‌ها بیشتر به‌دنبال بقا هستند، تا روابط اجتماعی و برای بقا از شیوه‌های مختلف استفاده می‌کنند. نویسنده دراین کتاب در مورد این شیوه‌های گوناگون صحبت می‌کند و تکنیک‌های مختلف انسان برای بقا را توضیح می‌دهد. اینکه از شیوه‌های مختلف دورویی، تزویر، تمجید و... استفاده می‌شود.
در حقیقت این کتاب انسان را خیلی به روزتر به ما معرفی می‌کند و به شکلی نشان می‌دهد که آدمها آن چیزی هستند که هیچ وقت نشان نمی‌دهند. بلکه همیشه چیز دیگری از خود بروز می‌دهند و در روابط اجتماعی هم چنین  رفتارهایی بروز و ظهور می‌کند. این کتاب در حقیقت انسان را واقعی‌تر به ما نشان می‌دهد.

شهریار
نویسنده: نیکولوماکیاولی
مترجم: نسرین مجیدی

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7913/28/613640/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها