طرحی که اجرای آن در دولت سیزدهم سرعت گرفت

تأمین آب مورد نیاز 3.5میلیون نفر با انتقال آب رود ارس به تبریز


تبریز - بهره‌برداری از رودخانه مرزی ارس توسط جمهوری اسلامی ایران در جهانی که همه به‌دنبال منابع آبی برای کشورشان هستند، به‌عنوان حقابه و سهم مسلم ایران، بخشی از مشکلات تأمین آب را می‌تواند حل کند.در دولت سیزدهم و در کمتر از یکسال گذشته طرح انتقال آب رود ارس به تبریز در اولویت قرار گرفته است.
استاندار آذربایجان شرقی در این خصوص به ایرنا گفت: با اتمام این پروژه، نیازهای کشاورزی، صنعتی و آب‌شرب تقریباً ۳.۵ میلیون نفر در حد فاصل ارس تا تبریز تأمین شده و بخشی از آب انتقالی به سمت دشت شبستر و دریاچه ارومیه هدایت خواهد شد.
عابدین خرم اظهار کرد: انتقال آب ارس به تبریز یکی از ابرپروژه‌های ملی است که رئیس‌جمهور دستورهای لازم را برای تخصیص اعتبار این پروژه ابلاغ کرده و با هماهنگی وزیر نیرو و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) بخش‌های مهم پروژه از جمله عملیات حفاری تونل انجام می‌شود.
وی گفت: منابع مالی مورد نیاز این طرح از تهاتر نفت و فاینانس تأمین می‌شود و باید این پروژه را با رویکرد جهادی تا سه سال افتتاح کنیم.
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز با ارائه گزارش اقدامات اجرایی پروژه انتقال آب ارس به دشت شبستر، دریاچه ارومیه و تبریز، اظهار کرد: اقدامات مربوط به ترک تشریفات مناقصه برای واگذاری کار به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) انجام شده و در ادامه تفاهمنامه همکاری با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا جهت فاینانس خارجی، طرح و ساخت پروژه امضا شد.
یوسف غفارزاده ادامه داد: اعلام آمادگی و ارائه پیشنهاد قیمت از سوی قرارگاه خاتم الانبیا برای فاینانس خارجی، طرح و ساخت پروژه، تشکیل کمیته فنی و بازرگانی جهت بررسی قیمت پیشنهادی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)، اخذ مصوبه کمیسیون ترک تشریفات مناقصه این شرکت جهت واگذاری کار به قرارگاه، اخذ مصوبه هیأت مدیره شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی جهت ترک تشریفات مناقصه فوق الذکر، ارسال مدارک و مستندات لازم برای درخواست مجوز ترک تشریفات از وزارت نیرو به سازمان برنامه و بودجه کشور به جهت ضرورت بخشنامه‌ای برای اخذ مصوبه هیأت سه نفره مرکب از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور (دبیر هیأت)، وزیر امور اقتصادی و دارایی و مقام عالی وزارت نیرو که در سازمان برنامه و بودجه کشور در دست پیگیری و اقدام قرار دارد، تاکنون انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: البته به موازات اقدامات لازم برای اخذ مجوز ترک تشریفات مناقصه از هیأت سه نفره براساس تأکید و پیگیری مسئولان امر جهت تسریع در شروع عملیات اجرایی با اولویت اجرایی تونل (صورتجلسه آذر ماه سال گذشته)، ابلاغ مربوطه به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) صادر شد و اکنون خدمات مهندسی آن شامل، زمین شناسی، نقشه برداری، هیدرولیک و غیره توسط قرارگاه شروع و در دست انجام است.
غفارزاده با اشاره به اهداف طرح انتقال آب ارس به تبریز، گفت: تأمین نیاز آب شرب و بهداشت کلانشهر تبریز و سایر شهرها و روستاها و مراکز جمعیتی زیر پوشش شامل شهرک‌های تازه ساخت واقع در مسیر خط انتقال با جمعیتی بیش از ۳.۵ میلیون نفر در افق سال ۱۴۲۵، تأمین نیاز آبی منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس و سایر صنایع و شهرک‌های صنعتی، تأمین حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه به میزان ۱۰۰میلیون مترمکعب در سال از طریق هدایت پساب تصفیه خانه فاضلاب تبریز و تعادل بخشی آبخوان‌ها و منابع آب زیرزمینی حوزه دریاچه ارومیه از اهدف اصلی طرح است.
گفته می‌شود تلاش برای جذب اعتبار مورد نیاز طرح‌های نیمه تمام استان از قبیل طرح انتقال آب ارس به تبریز، تکمیل طرح ۲۰ ساله دوخطه کردن راه‌آهن میانه- تبریز و بیمارستان هزار تختخوابی تبریز از اولویت‌های مدیریت ارشد آذربایجان شرقی در سفر پیش روی آیت‌الله رئیسی به این خطه است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7913/16/613742/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها