چهارشنبه این هفته انتخابات اعضای هیأت رئیسه مجلس برگزار می‌‌شود

تکاپو برسر کرسی های بهارستان


گروه سیاسی/ انتخاب اعضای هیأت رئیسه مجلس یازدهم در اجلاسیه سوم، این هفته در دستور کار نمایندگان قرار دارد. پس از برگزاری این انتخابات که روز چهارشنبه ۴ خردادماه انجام می‌شود نمایندگان مجلس به دیدار رهبر معظم انقلاب خواهند رفت.
هفتم خردادماه، سالروز تشکیل مجلس شورای اسلامی است و هر ساله اعضای هیأت رئیسه مجلس به همراه اعضای کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها در این روز تعیین می‌شوند. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اعضای هیأت رئیسه مجلس متشکل از رئیس، 2 نایب ‌رئیس، 6 دبیر و 3 کارپرداز یا ناظر است که با رأی اکثریت نمایندگان برای مدت یک سال انتخاب می‌شوند.
رقبای قالیباف؟
حال سه روز مانده به برگزاری این انتخابات، اخباری که از لابی مجلس به گوش می‌‌رسد، حکایت از تعدد کاندیداها برای کسب صندلی‌های مختلف هیأت رئیسه دارد. در این میان بحث کرسی ریاست مجلس بیش از سایر موضوعات مورد توجه است. محمدباقر قالیباف رئیس فعلی مجلس یازدهم در هر دو اجلاسیه قبلی با اکثریت آرای نمایندگان به عنوان رئیس قوه مقننه انتخاب شد. هرچند، سال گذشته این انتخاب با حضور رقبا، برای او اندکی متزلزل شده بود، اما قالیباف برای دومین سال پیاپی هم رئیس مجلس شد و امسال هم به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاندیدای ریاست از او نام برده می‌‌شود.
این بار رقبای محمدباقر قالیباف در ریاست را منتقدترین افراد نزدیک به او تشکیل می‌‌دهند. از «الیاس نادران» و «مصطفی میرسلیم» نمایندگان تهران و «فریدون عباسی» نماینده کازرون به عنوان دیگر کاندیداهای ریاست مجلس نام برده می‌‌شود. البته در این میان، کاندیداتوری الیاس نادران برای رقابت با قالیباف از سایر رقبا جدی‌تر است تا جایی که نادران با انتشار متن سرگشاده‌ای خطاب به نمایندگان، انتقاداتی نسبت به نحوه اداره مجلس توسط شخص رئیس فعلی مطرح کرده است.
سه‌شنبه، اعلام نهایی کاندیداها
آن گونه که در روزهای گذشته از سوی رسانه‌های مختلف اعلام شده، از میان صحبت‌های نمایندگان در راهروهای مجلس، می‎توان به اسامی احتماًلی کاندیداهای هیأت رئیسه دست یافت اما درباره کرسی ریاست هم تقریباً تکلیف مشخص است و اکثر نمایندگان معتقدند رئیس فعلی مجلس برای سال سوم هم بر صندلی سبز ریاست پارلمان تکیه خواهد زد. با این حال پیش از فرا رسیدن روز سه‌شنبه این هفته نمی‌توان از کاندیداها با خبر شد و پیش از چهارشنبه هم نمی‌توان حدس زد که چه کسی بر کرسی پارلمان تکیه می‌‌زند.
هیأت رئیسه تغییر می‌کند؟
 ثبت نام داوطلبان هیأت رئیسه مجلس برای رأی‌گیری‌ در مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی که فراکسیون حداکثری مجلس است، از امروز اول خرداد تا فردا دوم خرداد در دبیرخانه فراکسیون انجام می‌شود. حتی گفته شده که شورای مرکزی دو فراکسیون انقلاب اسلامی و مستقلان با موضوع انتخابات هیأت رئیسه برای اجلاسیه سوم تشکیل جلسه دهند و در جریان این جلسات درباره نحوه ورود و تعیین کاندیداهای خود تصمیم‌گیری کنند. سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با ایرنا، گفت: مقرر شده، ثبت نام از داوطلبان هیأت رئیسه مجلس به صورت حضوری برای رأی‌گیری‌ در مجمع عمومی این فراکسیون، از ساعت ۶ صبح روز یکشنبه (۱ خردادماه) تا ساعت ۱۸ روز دوشنبه (۲ خردادماه) در دبیرخانه فراکسیون انجام شود. مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی، بعدازظهر سه‌شنبه به ریاست آقای قالیباف رئیس فراکسیون برگزار شده و پیشنهادات رسیده به فراکسیون درخصوص شیوه رأی‌گیری در مجمع بررسی می‌‌شود و افرادی که در مجمع عمومی فراکسیون رأی نمی‌آورند، متعهد می‌شوند که در صحن مجلس مجدداً کاندیدا نشوند. از علی نیکزاد، عبدالرضا مصری، مجتبی ذوالنوری، محمدرضا میرتاج‌الدینی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، ابراهیم عزیزی، نصرالله پژمان‌فر و محمدمهدی زاهدی هم به عنوان کاندیداهای نواب رئیسی مجلس نام می‌‌برند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7913/2/613763/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها