رئیس دفتر دولت «نفتالی بنت» هم استعفا داد

تشدید تشنج‌های داخلی در تل‌آویو


وصال روحانی/ تنها دوهفته بعد از کناره‌گیری یکی از مشاوران «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، رئیس دفتر وی نیز روز گذشته از سمت خود استعفا داد تا مشکلات وی که تصور می‌‌کرد با بازگرداندن «گیدا ریناوی زعبی»، نماینده عرب و معاون رئیس کنست به کابینه و خلاصی از سقوط به پایان رسیده است، دیگربار به وضوح شدت گرفت.
به گزارش «رویترز»، در بیانیه‌ای که دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی پیرامون استعفای «تال‌گان تزفی»، مشاور «بنت» از پست ریاست این دفتر منتشر کرده، هیچ اشاره‌ای به دلایل این امر نشده است. این در حالی است که «تزفی» در دهه اخیر همراه ثابت‌قدم «بنت» بوده است. دو هفته پیش نیز «شیمریت مه‌یر»، مشاور ارشد «بنت» هم دو هفته پیش به بهانه «فشار بیش از حد کارها» و تأثیر منفی  آن بر زندگی خصوصی‌اش از سمت خود کناره گیری کرده بود. بنا براین گزارش این اتفاقات شرایط نخست وزیر رژیم صهیونیستی را متزلزل‌تر و بحرانی آشکار را در زندگی سیاسی او ایجاد کرده است. در ماه ژوئن (خرداد) سال پیش، «بنت» با تشکیل دولتی ائتلافی، به حکومت خودکامه و 12 ساله «بنیامین نتانیاهو» بر سرزمین‌های اشغالی فلسطین پایان داد ولی بتدریج مشکلات و عدم همسویی بین اعضای کابینه، موقعیت وی را هم ناپایدار کرد و او را به سوی تنش‌های شدید چه در داخل و چه در عرصه‌های بین‌الملل سوق داد. اهمیت این تشنج‌ها زمانی بیشتر می‌شود که در نظر بگیریم جو بایدن رئیس جمهوری امریکا قرار است به دعوت «بنت»، به‌زودی به تل آویو سفر کند و بعید است که رژیم صهیونیستی بتواند در میان انواع التهاب‌های درونی، بایدن را به اطمینان خاطر بیشتری درخصوص شرایط فعلی و آینده خویش برساند.
به گزارش روزنامه «تایمز اسرائیل»، بنت با تجلیل افراطی از «تال‌گان تزفی»، کوشیده است آثار ناگوار استعفای وی را کوچک جلوه بدهد و تل آویو را آماده طی طریق بدون وی توصیف کند. او در سخنرانی روز دوشنبه‌اش «تزفی» را «ستونی قابل تکیه» نامید و گفت: «دولت بارها از بهره‌های فراوان تصمیمات و اقدامات او برخوردار شده بود.» با این حال هم کناره‌گیری «تزفی» و هم خارج شدن «شیمریت مه‌یر» از دایره قدرت در تل‌آویو، حاکی از آن است که درون دولت اختلافات چشمگیری وجود دارد و «بنت» نتوانسته است اعضای پرتعداد کابینه را که از چندین حزب متفاوت می‌آیند، در یک جبهه مشترک قرار بدهد. گفته می‌شود بین «مه‌یر» و «تال‌گان تزفی» نیز بر سر سیاستگذاری‌های داخلی اختلافات زیادی وجود داشته است. نزدیکان به دولت تل‌آویو می‌گویند «مه‌یر» می‌کوشید نقطه نظرات استراتژیک خود را به «بنت» تحمیل و از این طریق یک جبهه جدید قدرت را برای خود باز کند ولی بپاخیزی سایر اعضای کابینه دولت علیه او، باعث استعفای اجباری وی شد. گزارش برخی نشریات انگلیسی به نقل از سایت‌های خبری اسرائیلی نیز حاکی از آن است که «مه‌یر» با مانورهای مختلف سیاسی و فشارهای اجتماعی‌اش سبب شده بود اتحاد شکننده درون کابینه سست‌تر و جدایی یکی از اعضای کابینه (به نام ایدیت سیلمن) تسریع شود. یک فرد نزدیک به دولت «بنت» روز دوشنبه گفت رهاورد مه‌یر برای این دولت فقط اختلاف و اغتشاش بود و از بعضی جهات باید استعفای «تال‌گان تزفی» را هم محصول همین فرایندها دانست. «تزفی» در سال 2013 که عنوان وزیر اقتصاد را در اختیار داشت، به جبهه سیاسی «بنت» پیوست و در سال 2015 وزیر آموزش و پرورش شد و در نهایت در سال 2021 که «بنت» باید بعد از کنار زدن نتانیاهو یک دولت ائتلافی را تشکیل می‌داد، مهم‌ترین نقش را در شکل‌گیری آن ایفا کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7915/4/614075/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها