گزارش تحلیلی «ایران» از رزمایش شش هفته‌ای رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و بازتاب رسانه‌ای آن

ارابه‌های شکسته


 عماد هلالات
پژوهشگر

تحولات یک سال اخیر رژیم صهیونیستی چه در داخل سرزمین‌های اشغالی و چه در منطقه، استراتژیست‌های صهیونیست‌ها را به این جمع‌بندی رسانده است که اگر قرار است وارد هرگونه نبرد منطقه‌ای با محور مقاومت شوند، باید در ابتدا جبهه داخلی فروپاشیده را التیام بخشند. بر این اساس صهیونیست‌ها بعد از عملیات‌های استشهادی در طول سه ماه گذشته که منطقه سبز را در وضعیت قرمز قرار داده است و همچنین عملیات «سیف القدس»(نگهبان دیوارها) در سال  2021  که باعث ایجاد وضعیت بحرانی در سرزمین‌های اشغالی شده، در پایان سال 2021 میلادی در نشست امنیتی رژیم صهیونیستی مقرر شد که بزرگ‌ترین رزمایش تاریخ شکل گیری رژیم صهیونیستی به نام «ارابه‌های آتش» در فلسطین اشغالی برگزار شود.
این رزمایش از ابتدای ماه مه میلادی برگزار و تا اوایل ژوئن ادامه خواهد داشت. عملیات‌های اخیر فلسطینیان در ماه‌های اخیر اهمیت این رزمایش را  برای  رژیم صهیونیستی دوچندان کرده است. در  رزمایش «ارابه‌های آتش» رژیم صهیونیستی یک جنگ ترکیبی را علیه محور مقاومت شبیه‌سازی می‌‌کند. در گزارش شبکه 13 رژیم صهیونیستی آمده است که  ارتش صهیونیستی آمادگی‌های خود را برای حمله به ایران افزایش می‌‌دهد: به عنوان بخشی از رزمایش بزرگ «ارابه‌های آتش» که شبیه‌سازی یک جنگ همه‌جانبه در همه جبهه‌ها است، یک حمله گسترده توسط نیروی هوایی اسرائیل در ایران نیز انجام خواهد شد (سه‌شنبه 27 اردیبهشت). این رزمایش در هفته چهارم از 29 اردیبهشت آغاز می‌‌شود. ارتش اسرائیل در حال حاضر برنامه‌های متعددی برای حمله به ایران دارد. در این رزمایش دو لشکر 162 و لشکر 98 ورود به عمق لبنان را شبیه‌سازی می‌‌کنند. نیروهای چترباز نخبه در قبرس آموزش خواهند دید تا کار را برای نیروهای در قلمرو ناآشنا دشوار کنند. این رزمایش در شمال از جمله در منطقه «وادی آرا» با روستاهای عرب‌نشین و شهر «ام الفهم» و شبیه‌سازی روستاهای حزب‌الله انجام می‌‌شود. آنچه که در این رزمایش اهمیت دارد، تأکید رژیم صهیونیستی بر تقویت جبهه داخلی است. به گزارش شبکه 13 تلویزیونی صهیونیستی عرصه‌ای که در این رزمایش بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت، عرصه امنیت داخلی با توجه به درس‌های «عملیات سیف القدس» است که رزمایش شبیه سازی شورش در شهرهای عربی با شدت 2 برابر  عملیات سیف القدس است. در این رزمایش، ارتش اسرائیل یگان‌های جدید و ویژه‌ای را که برای باز کردن مسیرهای ترافیکی مانند وادی آرا برای جابجایی ستون‌های زرهی ارتش اسرائیل در مسیر لبنان راه‌اندازی شده‌اند، به کار می‌گیرد. ارتش اسرائیل تصریح می‌کند که در جنگ بعدی، پلیس برای برقراری نظم در شهرهای مختلف مانند «لود» و «رمله» اعزام نمی‌شود، بلکه از نیروهای ارتش اسرائیل برای باز کردن خیابان‌ها و بزرگراه‌ها  استفاده می‌کنند که در خدمت تلاش برای رسیدن به جبهه‌ها باشد.
 در این رزمایش، نیرویی متشکل از 16 شرکت که آموزش‌های اختصاصی را برای این مأموریت گذرانده اند، فعال خواهند بود. این رزمایش شبیه سازی جنگ با ایران، سوریه، حماس و حزب الله و همچنین مقابله با موشک‌ها و پهپادها از عراق و یمن است و ده‌ها هزار نیروی ذخیره برای این رزمایش به کار گرفته خواهد شد. یکی از نکات بسیار مهم در این رزمایش، حضور نیروهای امریکایی مستقر در فلسطین اشغالی است. نیروهای امریکایی، عملیات پدافندی شبیه سازی می‌‌کنند به گونه‌ای که نقش این نیروها، پاسخ به هر واکنشی از سوی ایران و محور مقاومت خواهد بود.
به گزارش رسانه‌های صهیونیستی این رزمایش همچنین شامل استقرار نیروهای امریکایی در اسرائیل است که به رهگیری موشک‌ها و راکت‌ها کمک می‌‌کنند. این رزمایش پرتاب هزاران موشک و راکت را شبیه‌سازی می‌کند که بیشتر آنها سلاح‌های کمّی (یعنی موشک، راکت و هرگونه عملیات آفندی) و تعداد اندکی از آنها موشک‌های دقیق هستند. چالش ارتش اسرائیل، ضربه زدن به دشمن گم‌شده‌ای است که موشک شلیک می‌کند و به زیرزمین می‌رود؛ موشک‌ها و راکت‌های محور مقاومت به گونه‌ای طراحی شده است که دشمن صهیونیستی به آن اشراف ندارد و بلافاصله بعد از عملیات در مناطق زیر زمین و نامعلومی مستقر می‌‌شوند. در سوی دیگر با توجه به اهمیت جبهه داخلی برای رژیم صهیونیستی، همزمان با این رزمایش، ارتش اسرائیل به آمادگی و تدارکات خود موسوم به «آب موج‌شکن» که برای شکستن موج وحشتی که اسرائیل از ماه مارس در آن قرار داشت، ادامه می‌دهد. بسیاری از استراتژیست‌ها و کارشناسان صهیونیستی معتقد هستند که رژیم صهیونیستی در داخل در آستانه فروپاشی است یا جبهه داخلی آن فرو پاشیده است.
ابعاد رسانه‌ای رزمایش
روزنامه  اسرائیل هیوم در گزارش خود با عنوان «پنجره حمله به ایران تنگ‌تر می‌‌شود» آورده است که با وجود اینکه ایران به دنبال احیای برنامه هسته‌ای خود است، اما فاصله زیادی با رسیدن به نقطه غیرقابل بازگشت دارد. ما باید قبل از اینکه ایران به نقطه غیر قابل بازگشت برسد، اقدامی علیه برنامه هسته‌ای ایران داشته باشیم. این اقدام می‌‌تواند توان هسته‌ای ایران را تا سال‌ها به عقب بیندازد. ما باید از این فرصت پیش آمده استفاده کنیم و زمان به نفع اسرائیل نخواهد بود.
وبگاه نظامی دبکا اسرائیل در گزارشی به عنوان «محاصره دریایی اسرائیل برنامه‌ریزی شده است»، می‌‌گوید: ایران به دنبال این است که اسرائیل را محاصره دریایی کند. بر این اساس ایران قابلیت‌های موشکی همپیمانان خود بخصوص حزب‌الله را توسعه داده است.  محاصره دریایی می‌‌تواند تهدیدی بزرگ برای نیروی دریایی اسرائیل باشد. ایران به دنبال این است که محاصره دریایی اسرائیل را بیش از گذشته گسترش دهد تا در جنگ آینده به طور کامل حلقه محاصره بر اسرائیل را تنگ‌تر کند. حتی یک محاصره جزئی به طور جدی توانایی اسرائیل برای انجام عملیات‌ در زمان جنگ را مختل می‌‌کند و در مسیرهای تدارکات نظامی و غیرنظامی آن خلل  ایجاد می‌‌کند.
براین اساس رزمایش ارابه‌های آتش می‌‌تواند وضعیت ارتش اسرائیل را برای هرگونه نبرد با ایران تقویت کند. نباید از این غافل شد که ایران یک جنگ ترکیبی را علیه اسرائیل آغاز کرده است. برنامه ایران در سال 2040 این است که اسرائیل کنونی که دارای یک دولت است، دیگر وجود نخواهد داشت. پس ما باید اقدامات پیشدستانه‌ای را علیه ایران و محور مقاومت داشته باشیم.
نشریه ‌هاآرتص اسرائیل در یادداشتی به قلم «عاموس‌ هارل» می‌‌نویسد: پیشرفت ایران به سمت  پیشرفت هسته‌ای  بدون شک آزاردهنده است، اما چیز زیادی در مورد آن وجود ندارد. تهران نسبتاً محتاطانه به سمت اهداف خود حرکت می‌‌کند و ما نباید هدف فوری (انباشت اورانیوم غنی شده در سطح بالا به مقدار کافی) را با هدف نهایی و دورتر (تطبیق بمب با کلاهک هسته‌ای) اشتباه بگیریم. در حال حاضر هیچ نشانه‌ای مبنی بر آمادگی رهبری تهران برای ساخت یک کلاهک جنگی در این زمان وجود ندارد.  اما وزارت دفاع و جنگ صهیونیستی به این نتیجه رسیده‌اند که ایران به سمت نقطه غیر قابل بازگشت در حال حرکت است و این برای اسرائیل در بلندمدت خطرناک خواهد بود. ارتش اسرائیل بدون شک تصاویری از وضعیت فعلی هسته‌ای ایران  منتشر خواهد کرد که براساس تجربیات قبلی، به سمت غرب حرکت خواهد کرد و نوعی تصویر از نقشه مورد نیاز برای حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران ایجاد خواهد کرد. این تصاویر قلب برخی از اسرائیلی‌ها را مملو از غرور می‌‌کند و برخی دیگر را ترس فرا خواهد گرفت. در واقع، با وجود اعلامیه‌های مکرر سیاستمداران و ژنرال‌ها، این سناریو به دور از واقعیت است که ما شاهد یک جنگ تمام عیار علیه ایران و گروه‌های مقاومت در غزه، کرانه باختری و لبنان خواهیم بود.
تایمز اسرائیل در گزارشی از سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به ایالات متحده آورده است که بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل، روز پنجشنبه 29 اردیبهشت در پنتاگون با «لوید آستن» وزیر دفاع ایالات متحده برای مذاکره بر سر مقابله با تهدید هسته‌ای شدن ایران و نیز نفوذ منطقه‌ای این کشور ملاقات کرد. وزیر جنگ صهیونیست‌ها ضمن ارائه گزارشی از رزمایش ارابه‌های شکسته به وزیر دفاع ایالات متحده گفت: فرصتی برای ایجاد تغییر چشمگیر در منطقه موجود است و آن تقویت ائتلاف کشورهای منطقه که تحت رهبری ایالات متحده فعالیت می‌‌کنند و همکاری با شمار بیشتری از کشورهای خاورمیانه علیه ایران است. همچنین نشریه تایمز در یادداشتی به قلم امانوئل فابیان می‌‌نویسد: لیست اهداف نظامی ارتش صهیونیستی  پس از اجرای یادگیری هوش مصنوعی جدید و سایر قابلیت‌های محاسباتی پیشرفته که به ارتش اجازه می‌دهد به طور مداوم اهداف جدید را حتی در طول جنگ شناسایی کند، 400 درصد افزایش یافته است. ارتش اسرائیل عمدتاً در زمان جنگ با لیستی از اهداف از پیش تعیین شده‌ که اطلاعات نظامی شناسایی کرده است از سایت‌های پرتاب موشک گرفته تا مقر فرماندهی و همچنین خود رهبران نظامی ایران، عمل می‌‌کند.
 واحد هوشمند جدید، هوش مصنوعی را با مقادیر انبوهی از داده‌هایی که اطلاعات نظامی را رهگیری و جمع‌آوری کرده تغذیه می‌کند. این یک واحد جدید اطلاعاتی است که در سال 2019 تأسیس شده است. این واحد در واقع به صورت پدافندی عمل می‌‌کند و برای تقویت جبهه داخلی رژیم صهیونیستی فعالیت می‌‌کند. این بخش، واحد اطلاعاتی را هدایت می‌‌کند که پایگاه داده اهداف را مشخص و برنامه‌های حمله ارتش را کنترل می‌‌کند و  به نیروی هوایی و واحدهای مختلف رزمی اجازه می‌‌دهد روزانه هزاران هدف را در یک جنگ احتمالی مورد هدف قرار دهند.
سخن پایانی
رزمایش ارابه‌های شکسته از زمان شکل‌گیری رژیم صهیونیستی بی‌سابقه بوده است. دلیل آن را می‌‌توان در دامنه و حجم رزمایش و همچنین طول مدت این رزمایش بررسی کرد. رژیم صهیونیستی بعد از شکست‌های مکرر منطقه‌ای و فروپاشی جبهه داخلی به دنبال یک دستاورد است که بتواند نقطه امید و روزنه‌ای برای مهاجران صهیونیست در داخل باشد. براین اساس ارتش صهیونیستی به دنبال القای این موضوعات به مردم اسرائیل است:
1-آمادگی کامل را برای هرگونه عملیات آفندی علیه ایران و محور مقاومت دارد.
2-انجام همزمان یک جنگ ترکیبی علیه محور مقاومت را در همه حوزه‌ها می‌‌تواند پوشش دهد.
3-ارسال پیام برای کشورهای عادی‌کننده روابط با رژیم صهیونیستی، جهت بالا بردن و نگه داشتن روحیه این کشورها.
4-نمایش قدرت پوشالی بعد از شکست‌های داخلی و منطقه‌ای از محور مقاومت.
در نهایت باید گفت ضمن اینکه این رزمایش صرفاً ابزار مصرفی داخلی و منطقه‌ای دارد، نباید از توطئه‌های این رژیم غفلت کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7915/6/614079/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها