«ایران» گزارش می دهد: ترور ابزار رژیم صهیونیستی برای فرار از فشار امنیتی و سیاسی

خط سبز در وضعیت قرمز


عماد هلالات
پژوهشگر 

​​​​​​​در جریان عوامل استشهادی 3ماه اخیر در مرکز شهر تل‌آویو، که آخرین مورد از یک رشته حملات در هفته‌های اخیر در سراسر رژیم صهیونیستی بود، حداقل 18 نفر کشته و چندین نفر زخمی شدند. در جریان 3حمله پیشین که در شهرهای بئرشبع، حادره و بنی‌براک رخ داد، 11 اسرائیلی کشته شدند. چنین عملیات‌های گسترده‌‌ای که حداقل از سال 2016 به این‌سو کم‌سابقه بوده، نشان از وخیم‌تر شدن اوضاع داخلی رژیم صهیونیستی دارد. رژیم صهیونیستی از زمان تأسیس تا به حال از بعد داخلی با چالش‌های عدیده‌ای روبه‌رو بوده که تحولات اخیر، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های این رژیم است بخصوص آنکه منطقه سبز رژیم صهیونیستی به حالت قرمز درآمده است.
به‌طور مفصل می‌توان گفت که در هفته‌های اخیر شاهد یک سلسله عملیات استشهادی با ضربات چاقو و تیراندازی بوده‌ایم که در آن حداقل ۱۷ صهیونیست کشته و بیش از ۳۱ اسرائیلی دیگر، چه در کرانه باختری اشغالی و چه در سرزمین 1948 (مناطقی که در سال 1948 توسط صهیونیست‌ها غصب شد) زخمی شده‌اند. طی این عملیات در تاریخ ۲۲ مارس، حمله یک فلسطینی با چاقو در بئرسبع منجر به کشته شدن ۴ اسرائیلی شد و عامل این حمله پس از شلیک راننده اتوبوسی به وی در مرکز شهر شهید شد. در ۲۷ مارس تیراندازی در شهر حدره (جنوب حیفا) توسط 2فلسطینی از داخل خط سبز انجام شد که در آن 2سرباز اسرائیلی و 2عامل آن کشته و ۱۲ نفر دیگر زخمی شدند. در ۲۹ مارس با تیراندازی یک جوان فلسطینی در شهر بنی‌براک (شرق تل‌آویو) ۵ اسرائیلی در محله یهودیان کشته شدند.
همچنین در ویدیوی کوتاهی  در 29 فروردین سال‌جاری از مقابله جوانان فلسطینی با صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی در فضای مجازی منتشر شد که در آن جوانان فلسطینی با سنگ به اتوبوس‌های اسرائیلی حمله می‌کنند.در این ویدیو یکی از جوانان در زمان پرتاب سنگ با لهجه‌ای کاملاً شبیه به فارسی از عبارت «ایولا» استفاده کرده و این فیلم طی ساعات گذشته در حجم وسیعی در فضای مجازی دست به دست شده و نظرات مختلفی را به خود جلب کرده است.
گرچه این عبارت در میان عرب‌زبانان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی لهجه فارسی آن بسیاری را به این گمانه زنی واداشته که جوانانی از ایران هم اکنون در سرزمین‌های اشغالی حضور دارند و با جوانان مبارز فلسطینی و گروه های مختلف مقاومت همکاری می‌کنند. این مسأله در میان کاربران صهیونیست هم بازتاب داشته و برخی اکانت‌های وابسته به این رژیم در این باره اظهارنظر کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان اصلی‌ترین حامی ملت فلسطین و دشمن اصلی رژیم اشغالگر قدس شناخته می‌شود.
اگر در کنار عملیات استشهادی، وضعیت شکننده سیاسی رژیم صهیونیستی را در نظر بگیریم، جبهه داخلی رژیم صهیونیستی در بدترین شرایط تاریخی خود قرار گرفته است. در سویی دیگر، رژیم صهیونیستی به‌شدت نگران تحولات اخیر سوریه و فعال شدن جبهه جنوب بخصوص جولان اشغالی است. سفر بشار اسد به تهران باعث شده است که این رژیم از پیامدهای این سفر به تهران وحشت کند. گزاف نیست اگر گفته شود که محوری‌ترین مسائل بررسی شده در سفر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به تهران، رژیم صهیونیستی بوده است. به این ترتیب چه در عرصه داخلی و چه در عرصه منطقه‌ای توازن قوا علیه رژیم صهیونیستی در حال شکل گرفتن است.
بر این اساس رژیم صهیونیستی به دنبال این است که دستاوردهایی در سرزمین‌های اشغالی و در منطقه داشته باشد. یک نکته بسیار مهم که باید به آن اشاره کرد، عدم توانایی رژیم صهیونیستی در ایجاد یک جنگ تمام‌عیار علیه محور مقاومت است. بر این اساس رژیم صهیونیستی برای کسب دستاورد داخلی اقدام به برگزاری رزمایشی تحت عنوان «ارابه‌های آتش» به مدت 6 هفته کرده است. رزمایشی که در طول عمر 75 ساله رژیم صهیونیستی بی‌سابقه بوده است. این رزمایش برای تقویت روحیه تضعیف شده صهیونیست‌ها بسیار حیاتی است و رژیم صهیونیستی به دنبال این است که با برگزاری رزمایش نظامی، وضعیت داخلی خود را بهبود بخشد.
در بعد منطقه‌ای، رژیم صهیونیستی با توجه به اینکه توانایی برقراری یک جنگ تمام‌عیار را ندارد به سراغ اقدامات خرابکارانه، بمب‌گذاری، ترور و ایجاد آشوب توسط عوامل خود در محور مقاومت و بخصوص در جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد. بر این اساس می‌توان ترور سرهنگ دوم حسن صیاد خدایی در تهران را در همین راستا ارزیابی کرد؛ شواهد و قرائن نشان دهنده این است که طراحی و اجرای عملیات توسط موساد صورت گرفته است.  رژیم صهیونیستی همواره ثابت کرده است که ترور یکی از محور‌های اصلی ایجاد توازن در برابر محور مقاومت است. در طول 3هفته اخیر در رسانه‌های صهیونیستی موضوع ترور فرماندهان محور مقاومت بسیار پر رنگ بوده است. حتی کانال 13 رژیم صهیونیستی یک نظرسنجی با موضوع ترور انجام داده بود که در آن بیش از 60 درصد صهیونیست‌ها با مسأله ترور موافق بوده‌اند.
به‌نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی برای جبران شکست‌های داخلی و منطقه‌ای خود اقدامات خرابکارانه و موج ترور را در کشورهای محور مقاومت افزایش خواهد داد. این می‌تواند تنش‌ها را در منطقه افزایش دهد بخصوص آنکه جمهوری اسلامی بعد از عملیات موشکی اربیل، راهبرد صبر استراتژیک را به کلی کنار گذاشته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7915/6/614081/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها