هیچ کمبودی در تأمین روغن خوراکی وجود ندارد

رفع تقاضای کاذب در بازار روغن نباتی


گروه اقتصادی/ با افزایش تولید روغن نباتی، تولید این محصول از تقاضای بازار پیشی گرفته و آرامش در بازار روغن نباتی برقرار شده است. پس از اعلام قیمت‌های جدید روغن خوراکی تقاضای کاذب در بازار روغن شکل گرفت و موجودی این کالا را بشدت کاهش داد اما با تلاش کارخانجات روغن نباتی در اردیبهشت ماه، ثبات و آرامش به بازار روغن نباتی بازگشته است.
دولت بعد از واقعی شدن قیمت کالاها بارها این اطمینان را داده که هیچ کمبودی در تأمین اقلام اساسی وجود ندارد و چالش عمده‌ای در این حوزه نیست زیرا روغن خام برای تأمین نیاز اولیه کارخانه‌ها وارد کشور شده که با قیمت جدید وارد بازار می‌شود.
کاهش مواد اولیه کارخانه‌ها و غیر واقعی بودن قیمت روغن نباتی، تولید روغن را در فروردین ماه سال‌جاری کاهش محسوسی داد اما این روند در اردیبهشت ماه و پس از اصلاح نرخ ارز واردات کالاهای اساسی تا حد زیادی بهبود یافت و بازار روغن نباتی به روال عادی بازگشت.
بر اساس اظهارنظر عبدالرحیم گلستانی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان روغن نباتی، مشکل توزیع روغن نباتی در سراسر کشور نیز برطرف شده و بزودی برخی نارسایی‌های موجود نیز برطرف می‌شود.
پایین بودن قیمت روغن نباتی در سال گذشته باعث شد با وجود تولید ۲.۲ میلیون تن انواع روغن نباتی در کشور تقاضای کاذب در بازار شکل بگیرد و رکورد شکنی در تولید نیز جوابگوی نیاز بازار نباشد. در چنین شرایطی بسیاری از فروشگاه‌ها هم قیمت‌های قبلی روغن نباتی را مخدوش کرده و کالا را با قیمت‌های دلخواه به مردم عرضه می‌کردند.
بر اساس قیمت‌های مصوب اعلام شده، قیمت روغن نباتی ۸۱۰ گرمی آفتابگردان ۶۳ هزار تومان، روغن نباتی ۸۱۰ گرمی سرخ کردنی ۶۲ هزار تومان و روغن جامد حلب 5. 4 کیلویی 360 هزار تومان توسط کارخانجات روغن نباتی سراسر کشور تولید و توزیع می‌شود.
افزایش تقاضا بعد از افزایش قیمت روغن قابل پیش‌بینی بود
امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی، درباره وضعیت بازار روغن نباتی در کشور به «ایران» می‌گوید: «اکنون هیچ تنشی در بازار خرید و فروش روغن وجود ندارد و همه مغازه‌های خرده فروشی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای انواع روغن را بر اساس قیمت‌های مصوب سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان به فروش می‌رسانند.»
بیرشک ادامه می‌دهد: «وزارت جهاد کشاورزی به همراه سازمان بازرگانی دولتی ایران 120 هزار تن روغن خام برای کارخانه‌های تولیدکننده وارد کرده‌اند و نامه‌نگاری‌های لازم انجام گرفته و ما منتظر ارسال آنها به کارخانه‌های تولیدکننده روغن هستیم.»
دبیر انجمن صنایع روغن نباتی درباره وضعیت تولید روغن در کشور می‌گوید: «طی سال گذشته تولید روغن نباتی با افزایش 20 درصدی نسبت به سال گذشته از حدود یک میلیون و 860 هزار تن به دو میلیون و 230 هزار تن افزایش یافت که این رقم در تاریخ 80 ساله صنعت روغن نباتی ایران بی‌سابقه است.»
بیرشک با اشاره به کمبود مقطعی روغن بعد از اصلاح ارز دولتی می‌افزاید: «روغن خوراکی به علت ایجاد ازدحام در فروشگاه‌ها و بالا رفتن تقاضا برای خرید با کاهش روبه‌رو شد و این موضوع هم طبیعی است زیرا چنین اتفاقاتی بعد از واقعی شدن قیمت‌ها و تغییرات قیمتی قابل پیش‌بینی است. عرضه و تقاضا رابطه‌ای دو سویه دارند و چنانچه عرضه کم و تقاضای خرید بالا برود، کالا با کمبود همراه می‌شود.»
اختصاص ارز ترجیحی به واردات مواد اولیه کالاهای اساسی از سال ۹۷ باعث شد قیمت این اقلام در کشور به پایین‌ترین رقم برسد و تفاوت قیمت کالاهای اساسی در داخل و خارج از کشور زمینه‌ای را فراهم آورد تا بخشی از کالاهای اساسی به کشورهای همسایه قاچاق شود که یکی از اصلی‌ترین این اقلام روغن خوراکی بود.
دولت در شرایطی که قیمت‌های جهانی با بروز جنگ میان روسیه و اوکراین و کمبود دانه‌های روغنی نابسامانی را به بازار جهانی مواد غذایی وارد کرده است، در تصمیمی مهم اقدام به حذف ارز ترجیحی برای چهار قلم کالای اساسی از جمله روغن کرد تا هم جلوی خروج غیرقانونی کالاهایی با یارانه دولتی گرفته شود و هم یارانه به انتهای زنجیره مصرف برسد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7915/9/614099/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها