مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» خبر داد

منجمدسازی روزانه هزار تن مرغ برای تنظیم بازار




پس از اصلاح نرخ ارز ترجیحی در کشور قیمت مرغ مصوب تنظیم بازاری از 31 هزار تومان به 59 هزار و 800 تومان رسید ولی با این حال به‌دلیل آنکه مرغداران نهاده‌های خود را تا آخر خرداد ماه با ارز 4200 دریافت کرده بودند قیمت مرغ در بازار بین 38 تا 44 هزار تومان به فروش رفته و انتظار می‌رود قیمت این کالای اساسی تا اواخر خرداد ماه با همین قیمت به فروش برسد.
با این حال تفاوت قیمت فعلی مرغ با قیمت آن قبل از اصلاح نرخ ارز ترجیحی سبب شد که میزان تقاضا با اندکی کاهش روبه‌رو شود به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی به‌صورت عام و شرکت پشتیبانی امور دام به‌صورت خاص برای حمایت از مرغداران و تولیدکنندگان مرغ مازاد بر مصرف مرغداران گوشتی را خریداری می‌کنند.
این اقدام با هدف حمایت از مرغداران و تأمین ذخایر راهبردی کشور انجام می‌شود به طوری که وزارت جهاد کشاورزی به مرغداران این اطمینان را داده که نگران فروش مرغ مازاد بر مصرف خود نباشند چون تا هر زمانی که مرغ مازادی در بازار وجود داشته باشد طبیعتاً این محصول را از مرغداران خریداری می‌کند.
بر اساس اطلاعیه‌ای  که شرکت پشتیبانی امور دام در همین رابطه منتشر کرده است، هر کیلوگرم گوشت مرغ را به طور متوسط به قیمت ۵۰ هزار تومان و در وزن‌های 1 کیلو و 200 گرم تا 2 کیلو و 200 گرم خریداری می‌کند.
در اطلاعیه صادر شده به این نکته اشاره شده است که قیمت خرید حمایتی مرغ طی روزهای آینده هر کیلوگرم ۵۰ هزار تومان است و بعد از اتمام یک هفته مجدداً کمیته قیمت تشکیل و قیمت خرید مرغ اعلام می‌شود، این در حالی است که دولت نهاده‌های مرغداران را تا یک ماه آینده با ارز 4200 تومانی تأمین کرده و طبیعتاً باید قیمت خرید مرغ از مرغداران توسط دولت همان 31 هزار تومان باشد ولی مسئولان دولتی می‌گویند این میزان افزایش قیمت خرید توسط شرکت پشتیبانی به این دلیل است که دولت می‌خواهد مرغداران از نقدینگی کافی برای خرید نهاده‌های دامی در ماه‌های آینده برخوردار باشند.
وزارت جهاد کشاورزی استان‌ها تعیین کننده قیمت مرغ مازاد
برای خرید مرغ مازاد مرغداران و واحدهای تولیدی کمیته‌ای ذیل نظر وزارت جهاد کشاورزی در هر استان تشکیل می‌شود به طوری که اعضای کمیته‌های استانی شامل رئیس جهاد کشاورزی، مدیرکل اتحادیه مرغداران و مدیرکل پشتیبانی هر استان است.
این کمیته با توجه به هزینه‌های تولید، قیمت خرید هر کیلو گرم مرغ مازاد خریداری شده توسط دولت را تعیین  می‌کند، به طوری که به‌عنوان مثال در تهران هر کیلوگرم مرغ مازاد به نرخ 47 هزار تومان از مرغداران خریداری می‌شود.
در همین خصوص برومند چهارآیین، رئیس هیأت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» اذعان کرد: خوشبختانه شرکت پشتیبانی امور دام از مرغداران هم‌اکنون مرغ مازاد را  خریداری می‌کند.
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی استان‌های مختلف مسئول تعیین قیمت هر کیلوگرم مرغ مازاد خریداری شده هستند و هم اکنون از مرغداران 50 تا 52 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم مرغ را خریداری می‌کنند.
هیچ محدودیتی برای خرید مرغ مازاد در کشور وجود ندارد
محسن سلامی، مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار کرد: قیمت خرید مرغ مازاد هر استان را سازمان جهاد کشاورزی همان استان تعیین می‌کند.
وی افزود: هیچ محدودیتی برای خرید مرغ در کشور توسط شرکت پشتیبانی امور دام وجود ندارد و تا زمانی که مرغ مازاد در بازار باشد، ادامه خواهد داشت به طوری که هر شب 1 هزار تن در 17 استان کشور مرغ مازاد خریداری می‌شود.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در ادامه خاطرنشان کرد: این مرغ‌های مازاد منجمد شده و تا یک سال تاریخ انقضا دارند که در زمان کمبود مرغ در بازار وارد عرصه توزیع می‌شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7915/9/614100/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها