معاونان وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو در اجلاسی دو روزه در تهران گرد هم آمدند

امکان گسترش ظرفیت مبادلات اکو به ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیارد دلار


گروه سیاسی/ معاونان وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو در نشستی دو روزه که از دیروز در تهران آغاز شد، درباره بررسی راه‌های ارتقای بیشتر همکاری‌های منطقه‌ای به گفت‌وگو نشستند. موضوعات مهمی همچون آزادسازی‌های بیشتر تجاری بین کشورهای عضو و تقویت ترانزیت و حمل‌ونقل درون‌منطقه‌ای و پیگیری اجرای مؤثر توافقات نشست سران اکو در عشق‌آباد از جمله دستور کارهای مهم نشست‌های این هفته در دبیرخانه اکو در تهران است. شرکت‌کنندگان همچنین در مورد راه‌های تأمین مالی پروژه‌های بزرگ منطقه‌ای تبادل‌نظر خواهند کرد.

اکو؛ بزرگ‌تر و مهم‌تر از همیشه
مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه روز گذشته هدف از برگزاری این نشست را گسترش تعاملات تجاری و اقتصادی بین کشورهای عضو دانست و با بیان اینکه سال گذشته حجم تبادلات تجاری بین ۱۰کشور عضو حدود ۴۰میلیارد دلار بوده است، گفت: «این ظرفیت وجود دارد که این حجم مبادلات به ۵۰۰ الی ۶۰۰میلیارد دلار برسد.»
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با تأکید بر اهمیت فعال شدن هرچه زودتر سازمان اکو در حوزه‌های تجارت و بازرگانی بین کشورهای عضو تصریح کرد: در حال حاضر شاهد فعالیت بانک اکو هستیم ولی معتقدیم که باید این بانک را فعال‌تر کنیم تا روابط بانکی بین کشورها را پشتیبانی و اجرایی کند. مثلاً پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی بین کشورهای عضو را فاینانس کند.
 این بانک در حال حاضر پروژه‌های کوچک بین سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان را فاینانس می‌کند در حالی که باید حوزه فعالیت آن بین تمامی کشورهای عضو گسترش یابد. وی با بیان اینکه اکثر پروژه‌ها باید در بحث توسعه صادرات  بیمه شود، اظهار کرد: اکنون در کراچی پاکستان صندوق بیمه وجود دارد و باید پولی در آن گذاشته شود تا این صندوق بیمه، اجرایی و فعال شود.

ترانزیت و گمرک؛ اولویت پیش‌ رو
معاون وزیر امور خارجه همچنین به ظرفیت‌های ترانزیتی موجود بین کشورهای عضو اشاره کرد و افزود: ما اکنون به دنبال اجرای کریدورهای شمال به جنوب و غرب به شرق هستیم و خوشبختانه ۱۰کشور عضو شامل این مسیرهای ترانزیتی هستند. ما تأکید داریم فعالیت‌ها در حوزه ترانزیتی بین کشورهای عضو گسترش بیشتری پیدا کند همچنین تعرفه‌ها بین کشورهای عضو، همگن و هماهنگ باشد و اگر بتوانیم روی قیمت‌ها و تعرفه‌های گمرکی هماهنگی لازم را داشته باشیم، این امکان وجود دارد که موضوع همکاری‌های ترانزیتی بین کشورهای عضو افزایش پیدا کند. کشورهای ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ایران، افغانستان، ترکیه، جمهوری‌آذربایجان، پاکستان و تاجیکستان اعضای اکو را تشکیل می‌‌دهند. 7کشور از 10کشور عضو اکو محصور در خشکی هستند و برای دسترسی به بازارهای جهانی به سایر کشورها و مسیرهای ترانزیتی متکی هستند.
گفتنی است در حاشیه اجلاس روز گذشته «فرقت صدیق‌اف» معاون وزیر خارجه جمهوری ازبکستان نیز با معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه دیدار کرد.  طرف ازبکستانی در این دیدار بر علاقه‌مندی خود برای بهره‌گیری از مسیرهای ترانزیتی ایران و بخصوص ظرفیت‌های مناسب بندرچابهار تأکید کرد و مقرر شد کارگروه‌های تخصصی در این رابطه فعال شوند. معاون وزیر خارجه ازبکستان با اشاره به سفر آتی رئیس‌جمهور کشورمان به ازبکستان برای شرکت در اجلاس سران شانگهای و دیدار رسمی دوجانبه با همتای ازبکستانی خود، این سفر را یک رویداد مهم تاریخی در روابط دو کشور خواند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7915/5/614145/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها