ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو «ایران» تأکید کرد

اصلاح نظام یارانه، راهکار خودکفایی و بهره‌وری اقتصاد کشاورزی


قبل از اصلاح نظام یارانه، ارز قابل توجهی به جیب عده‌ای از افراد می‌رفت، اما با اجرای سیاست اصلاح ارز ترجیحی مسیرهای فساد و رانت مسدود شد. ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «ایران» گفت: دولت با اصلاح نظام یارانه‌ها، به توزیع عادلانه یارانه در میان مردم پرداخت. تا پیش از این به دلیل سرکوب قیمتی و واردات با ارز ارزان، تولید کالاهای اساسی در کشور سرکوب می‌شد و کشاورزی و بهره‌وری تولیدات کشاورزی نیز صرفه نداشت؛ اما اصلاح نظام یارانه‌، خودکفایی و بهره‌وری اقتصاد کشاورزی را نیز به همراه دارد و اکنون شاهد تغییرات مناسبی در این زمینه هستیم که باید با تنظیم‌گری وزارت جهاد کشاورزی به حداکثر بازدهی برسد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به توزیع عادلانه یارانه‌ها اظهار کرد: در مجلس شورای اسلامی قانونی به اسم حذف ارز ترجیحی نداریم، دولت و نمایندگان به‌دنبال توزیع عادلانه یارانه‌ها هستند ‌چرا که تا قبل از اصلاح نظام یارانه، ارز قابل توجهی به جیب تعداد معدودی از افراد وارد می‌شد.
وی افزود: در سنوات گذشته ارز کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی قرار بود بین تولیدکنندگان و مردم توزیع شود، اما در عمل شاهد هستیم که ارز در اختیار تعداد معدودی از افراد قرار گرفت که صرفاً زمینه را برای قاچاق، رانت‌خواری، فساد اقتصادی و ناعدالتی فراهم کرد.
عزیزی با اشاره به اینکه تخصیص ارز۴۲۰۰ تومانی یک توطئه اقتصادی بوده است، بیان کرد: تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالا نه تنها هیچ کمکی به بخش تولید و مصرف نکرد، بلکه به سبب سودجویی رانت‌خواران توانست اقتصاد کشور را زمین بزند و هم‌اکنون برای نجات اقتصاد کشور چاره‌ای جز تک‌نرخی شدن نداریم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به آنکه تعداد معدودی افراد از تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالا نفع می‌بردند، بدیهی است که این افراد با اصلاح نظام یارانه مخالفت‌هایی دارند، درحالی که ما انتظار داریم دولت با اقناع‌سازی، ابهامات را برطرف کند تا مردم در یک‌ نظام شفاف بدانند چه اتفاقی در حال وقوع است.
وی ادامه داد: ما سعی کرده‌ایم در راستای مصوبه مجلس و لایحه دولت دست تاجرنماها که ارز۴۲۰۰ تومانی را می‌گرفتند تا کالاهای اساسی از جمله نهاده‌ها را به قیمت پایین‌تری به دست مردم برسانند، ولی به جای وارد کردن اقلام مورد نیاز مردم این سرمایه‌ها را صرف دلالی و ثروت‌های میلیاردی خود کرده‌اند، کوتاه شود. عزیزی با تأکید بر اینکه مجلس و دولت باید خود را به ابزارهای نظارتی تجهیز کنند، گفت: نظارت دقیق بر بازار، از هرگونه سوء‌استفاده و زیاده‌خواهی پیشگیری می‌کند و اجازه نمی‌دهد برخی افراد سودجو و زیاده‌طلب با ایجاد جو روانی و افزایش بی‌دلیل قیمت‌ها در بازار فشار دیگری را بر مردم تحمیل کنند.
وی در واکنش به گرانی سایر کالاها بعد از اصلاح نظام یارانه‌ بیان کرد: افزایش قیمت سایر کالاها هیچ ارتباطی به نرخ ارز ندارد، اما آنچه مسلم است با برنامه‌ریزی، نظارت و پیگیری، اقناع سازی، گفت‌و‌گو با مردم، انسجام تشکیلاتی و نظارت بر عمل می‌توان بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی را مرتفع و نیاز مردم را تأمین کرد. دولت با اصلاح نظام یارانه‌، به توزیع عادلانه یارانه در میان مردم پرداخت.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه بخشی از واردات به‌واسطه اصلاح قیمت کاهش می‌یابد، بیان کرد: لازمه خودکفایی و کاهش واردات محصولات اساسی از جمله نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی آن است که منابع آزاد شده را به سمت تولید هدایت کنیم تا از هدررفت و اتلاف منابع جلوگیری کنیم، چرا که با هدایت منابع به سمت تولید از واردات برخی کالاها بی‌نیاز می‌شویم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7920/9/614859/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها